Vinmonopolet opplever en kraftig økning under karantenetiden

Vinmonopolet begynte å merke økningen i salget mot slutten av forrige uke, og sier kundene kjøper mer hver gang de handler.

Gorm Kallestad / NTB scanpix
Publisert:

Kommunikasjonssjef Jens Nordahl i Vinmonopolet sier til E24 at veksten i salget kom på torsdag, og varte ut uken.

– Det var en økning på tampen av forrige uke, men økningen i kunder var ikke så stor som i liter.

Han forteller videre at Vinmonopolet selger mer per handel, men at kundetilstrømningen er vesentlig lavere enn veksten i liter.

– I forrige uke solgte vi totalt 2,1 millioner liter vin og brennevin. Det er det samme som vi selger uken før påske.

I en gjennomsnittlig uke selger Vinmonopolet 1,6 millioner liter.

Økning i liter etter coronautbrudd

Samtidig kan Nordahl fortelle at før coronaviruset kjøpte kundene 2,2 liter per transaksjon. Nå er man oppe i tre liter per handel.

– Vi håper det er et uttrykk for at kundene planlegger bedre og utelukker unødvendige handleturer, og vi håper det er et utrykk for dugnadsånden. Kanskje kjøper noen med for en nabo eller en venn, sier han.

Nordahl understreker at det ikke er noen problemer med store kundemasser.

– En endring er også at kundene fordeler seg jevnt i løpet av dagen, og vi ser ingen topp mellom klokken 15 og 17, som normalt sett er da folk er ferdige på jobb. Det handler nok om at folk har hjemmekontor og handler i løpet av dagen.

Les også

Etterlyser større tiltak etter krisepakken: – Hjelper ikke

Forventer økt salg

På landsbasis har det i begynnelsen av denne uken vært omtrent 9.000 kunder innom Vinmonopolets butikker i timen.

– Det er en håndterlig mengde for oss. Vi forventer en økning i salget, men hvor mye er vanskelig å si.

Årsaken til at de forventer økt salg er fordi grensehandelen, taxfree og utelivet er forandret.

– Grensekontrollen er strengere og vanlig persontrafikk går ikke som normalt. Dermed er grensehandelen betydelig redusert, og kanskje til og med helt utelukket.

– Sjenket alkohol er også forandret ettersom restauranter, cafeer og utelivet har reduserte åpningstider, sier han, og legger til.

Ser like tendenser som under finanskrisen

Samtidig sier Nordahl at kronekursen, redusert flytrafikk og mindre aktivitet for restauranter, barer og cafeer minner om tidene under finanskrisen.

– Disse faktorene så vi under finanskrisen også, og da øker Vinmonopolets salg helt naturlig.

Samtidig håper han at dette ikke betyr økt alkoholkonsum blant befolkningen.

– Vi håper folk viser omsorg og nøkternhet i denne historisk unike og rare unntakstilstanden landet har havnet i.

Les også

Gir Erna Solberg skylden for kronekollapsen