Uforsikrede biler stod for 544 ulykker i fjor

Du risikerer å ende opp med milliongjeld hvis du ikke har ansvarsforsikring.

Kan få store konsekvenser: I 2013 ble det meldt om 544 skader forårsaket av uforsikrede kjøretøy. Du kan ende opp med milliongjeld hvis du havner i en ulykke uten ansvarsforsikring.

Illustrasjonsfoto: Colourbox
Publisert:

Ansvarsforsikring. Tall fra Finans Norge viser at det i 2013 ble meldt om 544 skader voldt av uforsikrede kjøretøy. Dette er en økning fra 2012, da tallet var 507.

I Norge er det påbudt å ha ansvarsforsikring på bilen, og ved kontroll vil skiltene bli fjernet med én gang.

Likevel setter tusenvis seg bak rattet uten. Skulle uhellet være ute kan du risikere å havne i store økonomiske problemer, både hvis du skader andre og hvis du selv blir skadet.

- Trafikkforsikringsforeningen (TFF) går med loven i hånd konsekvent til regress overfor eiere og brukere av uforsikrede motorvogner. Erstatningsutbetalingene krever TFF tilbake krone for krone hos den uforsikrede, sier Stine Neverdal, kommunikasjonssjef i Finans Norge.

Regress vil si å kreve tilbake det man har ytet hos den som egentlig er ansvarlig. TFF sørger for at uskyldige skadelidte uansett er sikret erstatning, men de krever også disse pengene tilbake fra den ansvarlig som ikke hadde forsikring.

Neverdal forteller at de aller færreste klarer å gjøre opp kravet med én gang. De uforsikrede motorvognene gjorde i 2013 skade for 14,3 millioner kroner. Året før var tallet 21,2 millioner kroner. Neverdal forklarer at tallet kan svinge en god del fra år til år fordi det ofte tar tid før forsikringsoppgjørene er klare.

- Mange uforsikrede har en nedbetalingsavtale som løper i en årrekke, sier hun.

Du kan spare tusener i året på bilforsikringen

Lager oversikt. Roger Stenseth er leder i TFF. Han forteller at de nå jobber med å kartlegge hvor mange som kjører rundt på norske veier uten ansvarsforsikring.

- De tidligere utregningene har vært unøyaktige, og vi har nå utarbeidet en ny metodikk som skal bringe oss litt nærme sannheten. Vi kan foreløpig ikke si hvor mange det er snakk om, sier han.

Stenseth forteller videre at biler som ikke har ansvarsforsikring i utgangspunktet skal avskiltes av politiet, men at det i praksis ofte er vanskelig.

- Vi bor i et langstrakt land, og det er ikke alltid slik at den uforsikrede bilen befinner seg på den adressen den er registrert på.

Også Stenseth peker på at du kan ende opp med tosifrede erstatningskrav hvis du kjører uten ansvarsforsikring.

- Det er spesielt vondt å si nei til å gi erstatning til ungdommer som er gamle nok til å kjøre, men som gir blanke i forsikringen, sier han.

544 skader: Stine Neverdal, kommunikasjonsjef i Finans Norge, forteller at det ble i 2013 meldt om 544 skader voldt av uforsikrede kjøretøy.

Foto: CF Wesenberg

Millionbeløp. Det er store forskjeller i alvorlighetsgraden blant de 544 skadene, og erstatningsutbetalingene varierer også deretter. Skader du et annet menneske med uforsikret bil, kan det ta flere år før endelig forsikringssum er klar, og ikke sjelden vil det bli snakk om millionbeløp.

Også ved mindre materielle skader vil den uforsikrede måtte betale. Bilreparasjon er ikke spesielt billig, og det skal ikke store skaden til før reparasjonskostnaden svir i lommeboka.

- Skader du andres liv, helse eller eiendom uten å ha ansvarsforsikringen i orden, risikerer du å bli gjeldsslave resten av livet, sier Neverdal i FNO.

Selv om det ikke er et annet kjøretøy involvert i ulykken vil det kunne få store konsekvenser hvis du havner i en ulykke. Sklir du ut av veien på glatt føre eller treffer en elg i veibanen vil verken du eller bilen få tilkjent erstatning.

Hvis du i verste fall omkommer i en utforkjøring, kollisjon med elg eller lignende vil heller ikke dine etterlatte få dekket forsørgertapet fordi bilen ikke var forsikret.

Ikke glem å betale årsavgiften

- Skjønner ikke: Advokat André Fimreite i NAF forteller hva som kan skje hvis du kjører uten ansvarsforsikring på bilen. - Jeg skjønner ikke at folk tør, sier han.

FOTO: NAF

Skal miste skiltene. André Fimreite er advokat i NAF (Norges Automobil-Forbund). Han påpeker at du er forpliktet etter loven å ha ansvarsforsikring på bilen din. Det innebærer at du blir personlig ansvarlig for eventuelle skader og kan bli sittende som gjeldsslave resten av livet.

- Jeg skjønner ikke at folk tør. Det kan bli så utrolig dyrt at det ikke er verdt å spare de pengene det koster å betale forsikringen, sier Fimreite, og fortsetter:

- Bare tenk deg en situasjon hvor du kjører på en som blir invalid. I tillegg til påkjenningen det er kan du bli ansvarlig for millionbeløp.

Han forteller at de har sett flere saker hvor den uforsikrede blir ansvarlig for erstatningsbeløp på rundt 10 millioner kroner. Også han peker på at du står uten noen som helst erstatning hvis du selv blir skadet, og at etterlatte også står tomhendt igjen hvis du omkommer.

Det er i første rekke eieren av bilen som har ansvar for å forsikre bilen, men Fimreite anbefaler å forhøre seg med eieren hvis du skal låne en bil. Førere som vet at bilen de bruker ikke er forsikret får heller ingen erstatning dersom de selv blir påført personskade.

- I utgangspunktet bør du kunne legge til grunn at bilen har forsikring hvis det er skilter på bilen. Dessverre er det slik at det tar litt tid fra betaling uteblir til skiltene faktisk fjernes, sier han.

Havner du i en kollisjon eller ulykke med en bil uten forsikring oppfordrer han å ringe politiet med én gang.

Grunnen til at så mange kjører uten ansvarsforsikring er vanskelig økonomi, tror Fimreite.

- Selv om vi har sagt det hundre ganger virker det ikke som de tar til seg alvoret.

Møter mange: Programleder og økonomisk rådgiver Hallgeir Kvadsheim forteller at han har møtt mange, spesielt unge, som ikke betaler ansvarsforsikring på bilen og innboforsikring.

Foto: Bjørn Erik Larsen

Prioriterer annet. I tv-programmet «Luskusfellen» har programleder og økonomisk rådgiver Hallgeir Kvadsheim møtt mange som ikke betaler forsikringene sine. Han forteller at ansvarsforsikring på bil og innboforsikring er det som går mest igjen, spesielt hos de yngre. Noen av dem forsvarer det med at de bare kjører korte strekninger.

- Ansvarsforsikringen er påkrevd, men likevel ser vi at veldig mange kjører uten, sier han.

- De vet nok at det er viktig, men har ikke fullt ut forstått konsekvensene. Mange tenker utelukkende på bulker i bilen og synes regningen er høy.

Han anbefaler de han møter uten ansvarsforsikring å enten vurdere å kvitte seg med bilen eller la den stå til forsikringen er betalt.

- Den du eventuelt kjører på eller skader vil dekkes av en forsikringspool, men du slipper ikke unna av den grunn, og du vil få et regresskrav. Er det snakk om alvorlige personskader kan det bli enorme summer, sier han.

Han peker på at hvis du først har sagt opp eller misligholdt ansvarsforsikringen vil det bli enda dyrere å sette deg igang igjen.

- Selskapene plikter å tilby deg ansvarsforsikring selv om du har mye gjeld, men det kan bli dyrere, og de kan kreve at du betaler alt på forskudd.

Kvadsheim forteller at menneskene de møter gjennom programmet ofte mener at de ikke har råd til forsikring, og at det er andre regninger som er viktigere.

- Mennesker som har økonomiske problemer prioriterer ofte andre og mindre viktige regninger enn forsikring. Folk betaler heller mobilregningen sin før forsikringen fordi det merkes bedre å miste telefonen sin i hverdagen, sier han.

- Stort problem. Informasjonssjef Arne Voll i forsikringsselskapet Gjensidige forteller at de også kjenner godt til problemet med manglende ansvarsforsikring.

- Det er mange som hver eneste dag som kjører bil uten ansvarsforsikring, noe som også er et stort samfunnsmessig problem, sier han.

Han tror mange tenker at de har kjørt skadefritt i mange år og at det derfor ikke skjer meg. Også han peker på at mange ikke forstår konsekvensene før det er for sent.

- Det blir av og til litt for enkelt, når en i ettertid beklager seg over skaden som er oppstått, samtidig som de har påført annen part materielle skader eller skader på person, sier han.

Her kan du lese mer om