Disse strømselskapene er vi mest og minst fornøyd med

De får jumboplassen i nordmenns nye rangering av strømselskapene. Hafslund svarer med å kritisere seg selv – for selvopptatthet og for dårlig kundefokus.

MINST FORNØYDE: Hafslund-kunder i 2017-kåringen fra EPSI.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
Publisert:

En omfattende EPSI-rapport som blir publisert på mandag viser markante forskjeller i hvor fornøyde nordmenn er med strømselskapet sitt.

2017-utgaven av den årlige rapporten, som E24 har fått tilgang til, rangerer strømselskapene basert på Norstat-intervjuer av nær to tusen strømkunder.

På topp ruver Gudbrandsdalen Energi. Tilfredsheten til deres kunder måles til 81,1 indekspoeng, langt over nummer to på listen. Bransjesnittet er 73,1 poeng.

– Det er deilig, rett og slett! utbryter daglig leder Jan Jansrud, som ikke kjente til resultatet før E24 slo på tråden.

Les også

Ny, stor måling – sjekk ditt mobilselskap: Hun har Norges mest fornøyde mobilkunder

Samme godstemning råder ikke hos Hafslund Strøm. Selskapets kunder gir dem det glatte lag, med en målt tilfredshetsscore på til 68,2 poeng.

Det er dårligst i bransjen.

Hafslund faller dessuten 2,1 poeng fra fjorårets måling.

– Tidvis for opptatt av vårt

Selskapet har dog ingen langdryg forsvarstale på lur. De svarer heller ved å kritisere seg selv.

– Vi er naturlig nok ikke fornøyd med denne plasseringen, spesielt i bransje hvor det generelle snittet er lavt, sier kommunikasjonssjef Julie T. Hæhre i Hafslund Strøm til E24.

– Har du selv noen formening om hvorfor dere rangeres sist?

– Historisk har ikke strømbransjen vært kjent for å være veldig kundeorienterte, og vi har ikke vært dyktige nok til å forstå kundens behov og tidvis vært for opptatt av vårt, vedkjenner Hæhre.

STORE FORSKJELLER: Gudbrandsdal Energi har de mest fornøyde strømkundene meg god margin, mens Hafslund Strøm havner nederst.

Kilde: EPSI Rating Norway

Hun poengterer at strømavtaler gjerne oppleves som krevende å sette seg inn i.

– Det har også vært regulatorisk endringer i bransjen det siste året, som dessverre har gått utover sluttkunden fra tid til annen, sier Hæhre.

Hafslund-toppen lover sterkt forbedringsfokus fremover.

– Vi lever av å ha gode relasjoner til kundene våre, derfor er det viktig for oss å bli bedre på hvordan vi møter kundene våre i alle kanaler, og kontinuerlig forbedre tjenestene og produktene vi leverer.

Les også

Telia frister kundene med fri fart: Men sjefen tror det salgsargumentet blir mindre og mindre viktig

– Vi skjuler ingenting

Strømbransjen som helhet gis litt bedre skussmål fra kundene i årets måling, enn i fjor.

EPSI-analytikerne kaller det selv et «godt nivå», men bemerker likevel at lojaliteten til strømselskapene er dalende – nordmenn er blitt mer åpne for å bytte til et annet selskap.

Sjefen i Gudbrandsdalen Energi tror selv at åpne linjer til kunder er avgjørende.

– Når kunder ringer, tar vi telefonen med en gang. Det koster litt å drive slik kundeservice, men det må vi bare gjøre. Kundene skal ikke oppleve at det finnes noen barrierer for å få hjelp, sier Jansrud.

– Og så er det klart det også handler om pris, legger han til.

Strømselskapet har opplevd en eventyrlig vekst: Fra anslagsvis 13.000 kunder i 2013, er de i dag som en gigant å regne, med godt over 100.000 kunder på landsbasis.

– Det er moro. Vi er kun et team på ti personer, sier Jansrud, som sier de har valgt å ta i bruk flere automatiseringsprosesser

Her kan du lese mer om