Rajeh tok ID-svindleren på fersken

Det var daværende butikkansatt Rajeh Mohammed som stoppet svindleren da han forsøkte å ta ut penger i Shadi Ghozlos navn. – Skjønte at noe var galt, sier han.

OPPDAGET SVINDLEREN: Mannen løp ut av denne Meny-butikken på Løren i Oslo da Rajeh Mohammed ba om legitimasjon.

John Tøsse Kolvik
Publisert:,

– Jeg husker ham veldig godt, sier Rajeh Mohammed (36).

Han var ansatt ved Meny på Løren i 2015, og var personen som meldte fra til DNB om svindelen som har medført at Shadi Maleki Ghozlo nå sitter med milliongjeld.

Lørdag skrev E24 om Shadi Maleki Ghozlo som fikk identiteten sin frastjålet i 2015. Svindleren bestilte en kodebrikke fra DNB og tok opp lån for 1,4 millioner kroner hos mange forbrukslånsbanker i hennes navn.

Nå krever bankene tilbakebetalt pengene sine – fra henne.

I over ti dager i november 2015 ble det tatt ut kontanter fra DNB-kontoen i Ghozlos navn. Beløpene var på mellom 5.000 og 25.000 kroner fra titalls ulike butikker, postkontor og minibanker.

Ett av uttakene var på 25.000 kroner på en Meny-butikk på Løren.

– Det var utrolig mange forsøk på svindel i Post i Butikk. Så jeg ble god til å se om noen forsøkte å lure meg. Vanligvis skjelver de og er nervøse, men han her var helt rolig, forteller Mohammed.

Les også

Ukjent person tok opp lån i Shadis navn: Sitter med milliongjeld

Svindler tok ut summer mellom 5.000 og 25.000 kroner i Oslo-området.

Bildet var delvis visket vekk

Noen dager senere var han tilbake for å prøve seg på nytt.

– Jeg husket ansiktet hans fra tidligere. Da jeg så ham gangen etter, skjønte jeg at noe var galt, sier han.

Rene tilfeldigheter gjorde at Mohammed befant seg i butikken den dagen.

– Jeg var egentlig ikke på vakt, men stakk innom for å ordne noe.

Mohammed gikk bort til kassen hvor mannen forsøkte å få ut penger, og spurte om å få se på bankkortet.

– Bildet på kortet var forsøkt visket vekk, men jeg klarte å se at det var en kvinne, sier han.

Les på E24+ (for abonnenter)

Pål Wibe om snuoperasjonen i XXL: – Vi må gjenskape stoltheten internt

FLERE FORSØK: – Det var utrolig mange forsøk på svindel i Post i Butikk, sier Mohammed.

John Tøsse Kolvik

Ringte DNB

Mohammed ba deretter om legitimasjon, noe mannen nektet å gi fra seg. Dette førte til en mindre konfrontasjon, ifølge Mohammed.

– Da jeg ringte DNB for å fortelle om dette, husker jeg at kundebehandleren på telefonen ga uttrykk for å være overrasket da han så kontoen, forteller Mohammed.

Kontoen ble stengt etter at Mohammed rapporterte svindelen, men han sier at politiet aldri tok kontakt med ham.

Ifølge kontoutskrifter fra den aktuelle perioden tok svindleren ut 25.000 på Meny på Løren 16. november 2015. Tre dager etterpå ble han stoppet av Mohammed.

Krever pengene tilbake

I fire år har Shadi Maleki Ghozlo mottatt inkassokrav fra forbrukslånsbanker for lån hun selv ikke har tatt opp.

Identiteten hennes ble stjålet, og muliggjorde låneopptak i millionklassen. Låneopptakene ble gjort med en kodebrikke utsendt fra DNB til en ukjent person.

Bank Norwegian har tatt Ghozlo til retten, og krever at hun betaler tilbake lånet som ble tatt opp i hennes navn.

Politiet har identifisert og siktet bedrageren, og Ghozlo er fornærmet i saken.

Les på E24+ (for abonnenter)

Slik ser elbilfremtiden i Europa ut

TOK UT PENGER: Ved flere anledninger forsøkte svindleren å ta ut kontanter i Meny-butikken på Løren i Oslo.

John Tøsse Kolvik