Bryggeriforeningen:– For mye alkohol i butikkøl

Rundt 60 prosent av ølet fra norske småbryggerier som selges i butikker, er sterkere enn det som er tillatt, viser tester utført av Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

BUTIKKØL: Kjøper du øl fra småbryggerier kan du bli mer påvirket enn planlagt. Enkelte øltyper har en alkoholprosent på over 7, ifølge Bryggeri- og Drikkevareforeningen. Illustrasjonsfoto
Publisert:

– Tester av 138 ulike ølsorter viser at ca. 60 prosent er for sterke, og noen har et alkoholinnhold på over 7 prosent, opplyser Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

Øl med høyere alkoholinnhold enn 4,75 prosent kan i Norge bare lovlig selges på Vinmonopolet.

Det er ikke mistanke om at noen bevisst har brygget for sterkt øl, ifølge foreningen. Småskalabryggeriene beregner alkoholinnholdet matematisk ut fra tradisjonelle modeller som har vært akseptert av toll- og avgiftsmyndighetene.

– Imidlertid er øl et levende produkt der sukkerinnhold i maltet, gjærtypen, ut- og ettergjæring og flere andre faktorer spiller sammen i bryggeprosessen, heter det i pressemeldingen.

Vil lage nye rutiner

Av de 138 øltypene som ble testet, lå 81 over den tillatte grensen. Åtte av disse hadde alkoholinnhold på over 7 prosent. To bryggerier hadde gjennomgående så høyt alkoholinnhold i sine øl at de valgte å trekke produktene fra markedet.

Bryggeriforeningen er nå i dialog med Toll- og avgiftsdirektoratet, Helsedirektoratet og dagligvarekjedene for å finne praktiske løsninger på situasjonen som har oppstått. De vil lage rutiner for å sikre at ølet som selges har korrekt alkoholinnhold.

– Småskalabryggeriene i Norge står samlet bak et ønske om å bedre sine rutiner og har samarbeidet fullt ut med foreningen i arbeidet for å kartlegge alkoholinnholdet, skriver Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

Blant annet foreslås det å se på hva slags måleutstyr som er tilgjengelig og gi ølprodusentene bedre opplæring.

Låner ut laboratorier

I løpet av de nærmeste dagene vil det bli testet øl fra flere bryggerier. Flere store bryggerier stiller sine laboratorier til disposisjon for å måle alkoholnivå i øl fra småskalaprodusenter.

Foreningen betegner det som har skjedd som et tillitsspørsmål og et omdømmespørsmål for lokalprodusentene. Dessuten innebærer det et moralsk spørsmål overfor forbrukerne, som ikke skal føres bak lyset når det gjelder styrken på ølet de drikker.

Må vite hva vi drikker

Mina Gerhardsen, generalsekretær i rusfeltets samarbeidsorgan Actis, mener funnet viser at rutinene for kontroll og dokumentasjon ikke er gode nok.

– Forbrukere har rett til å vite hvor sterk ølen de drikker er, sier hun.

Denne typen feilmerking kan allerede ha fått konsekvenser for enkeltpersoner, mener Kari Randen i alkovettorganisasjonen AV-OG-TIL.

– Mange kan i dag ha god grunn til å føle seg lurt, og forbrukerne er ført bak lyset. For enkelte som for eksempel går på medisiner eller av andre årsaker må være varsom med alkohol, kan det være svært alvorlig dersom det de tror er én alkoholenhet, i virkeligheten er det dobbelte, sier hun.

Les også

Erfarne bankkunder er mest skeptiske til bankenes rådgivning

Les også

Nordvik & Partners overtar Eklund-lokaler

Les også

Petra kostet over 120 millioner kroner

Publisert:
Gå til e24.no