Klagerekord i Forbrukertilsynet

Tilsynsmyndigheten for forbrukere har aldri hatt så tykk klagebunke som i fjor.

VARSLER BOLIGANNONSE-KONTROLL: Direktør Elisabeth Lier Haugseth mener negative opplysninger om boliger ofte ikke kommer godt nok frem.

Foto: Vegard Wivestad Grøtt NTB scanpix
Publisert:

Gjennom 2017 fikk Forbrukertilsynet totalt 13.252 skriftlige tips og klager. Det er 495 flere enn året før og ny klagerekord, opplyser tilsynet på en pressekonferanse onsdag.

Strømbransjen seiler opp som klageversting med 372 klager, tett fulgt av avisbransjen med 338 klager, og mobilbransjen med 209 klager.

Uavhengig av bransje er det selve markedsføringssituasjonen som mange forbrukere klager på. Her er telefonsalg den store synderen, med 1566 klager.

– Det irriterer folk grenseløst å bli oppringt når de har reservert seg, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.

Les også

Krever full stans av nye reklamer: Ba boligkjøpere bruke forbrukslån

Varsler forbrukslån-kontroll

Hun varsler at aktører som driver med telefonsalg vil bli fulgt nøye opp i år.

– Lovbrudd blir slått ned på, varsler Haugseth.

Forbrukertilsynet har i år byttet navn fra Forbrukerombudet, som del av en større omlegging. Som det nye navnet hinter om, har Haugseth & Co. fått tyngre skyts.

– Vi kan ilegge overtredelsesgebyr i flere saker enn tidligere, sier hun.

Også markedet for forbrukslån blir fulgt nøye opp i år, varsler Haugseth.

– Det har vært en markert økning i opptak forbrukslån, og en markert økning i mislighold av forbrukslån. Vi kommer til å følge med på markedsføringen av kreditt fremover, sier Haugseth.

Direktør Elisbeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.

Foto: Kimm Saatvedt

Skal kontrollere boligannonser

De siste årene har Forbrukertilsynet tatt flere eiendomsmeglere for lokkeprising.

Les også

Renterådet: Tror boligtrøbbel vil stikke kjepper i Olsens rentehjul

– I et roligere boligmarked hvor prisene har sunket ganske lenge, er ikke lokkepriser lengre et stort problem. Men vi ser at det har vært en utvikling i kreative markedsføringsmetoder. Det lokkes med biler, kokker og flatskjermer, sier Haugseth, og viser blant annet til denne E24-saken.

Forbrukertilsynet vil holde et øye med markedsføringen av boliger fremover. Haugseth sier det er avgjørende at alle får vesentlige opplysninger om boligen. Det betyr at også negative opplysninger må frem, mener hun.

– Og de må frem tidlig i annonsen, sier Haugseth.

Her kan du lese mer om