Drivstoffprisene

Ny rekordpris for bensin og diesel

Denne uken ble det prisrekord på både bensin og diesel, målt ved veiledende pris hos Circle K. Innkjøpsprisene har økt, og biodrivstoff har blitt dyrere.

HØYE PRISER: Ved starten av 2020 koster det over 1.000 kroner å fylle en bensin- eller dieseltank på 60 liter, som er en økning på en drøy hundrelapp på to år. Bensinprisen satte ny rekord mandag, og dieselprisen nådde ny rekord torsdag.

Lise Åserud
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:,

Like før utgangen av 2019 var det prisrekord på bensin på 17,53 kroner literen, og to dager ut i 2020 er det prisrekord på diesel.

Fyller du til veiledende pris torsdag vil det koste det deg over 1.000 kroner å fylle en tank på 60 liter for både bensin og diesel, noe som er en drøy hundrelapp mer enn det kostet for to år siden.

– Det er ny all time high veiledende pris på diesel, mens veiledende pris på bensin er to øre under toppen fra 30. desember, skriver Knut Hilmar Hansen i Circle K i en e-post til E24.

– Årsaken til de høye veiledende prisene på bensin og diesel er høye og økte innkjøpspriser, legger han til.

Veiledende pris på 95 Blyfri fra Circle K ble satt opp til 17,53 kroner literen mandag 30. desember, noe som er ett øre over den tidligere rekorden fra 22. mai i fjor. Torsdag ble bensinprisen senket med to øre til 17,51 kroner literen.

Torsdag økte kjeden veiledende pris på diesel med åtte øre til rekordhøye 16,86 kroner literen. Før jul meldte E24 om dieselrekord på 16,70 kroner literen.

Norge skjerper kravet til innblanding av biodrivstoff fra 2020, og prisene på slikt drivstoff har gått opp, ifølge Circle K.

– Den siste tids kraftige økning i veiledende pris på diesel skyldes også økning i kostprisen på biodiesel, som vi blander inn i diesel. I fjor var 12 prosent av drivstoffet som omsettes være biodrivstoff, i år er kravet økt til 20 prosent, sier Hansen.

Full tank: Over 1.000 kroner

Nå koster det 1.050 kroner å fylle opp en bensintank på 60 liter hos Circle K, gitt at man betaler veiledende pris.

For ett år siden kostet det 968 kroner, mens prisen for to år siden var 951 kroner.

Skal du fylle en tank diesel på 60 liter koster det nå 1.011 kroner målt ved veiledende pris, mot 940 kroner for ett år siden og 899 kroner for to år siden.

Det hører også til historien at prisen på råolje, som er råstoff til bensin og diesel, har økt den siste tiden. For tre måneder siden var prisen 57 dollar fatet, og torsdag handles råolje til 66 dollar fatet.

Også den svake kronen bidrar til å øke innkjøpsprisene. Kronen svekket seg mye mot dollar gjennom fjoråret, men har styrket seg de siste ukene. En dollar er nå verdt 8,77 kroner, fra 8,12 kroner for to år siden.

Les også

Bensinstasjonskjede ut mot ny dagligvarelov: – Risikerer å kutte lokale leverandører

Mer og dyrere biodrivstoff

Andelen biodrivstoff i diesel og bensin har økt kraftig de siste årene, og skal ligge på 20 prosent fra 2020. For to år siden økte omsetningskravet for biodrivstoff i veitransporten fra 8 til 10 prosent, og i fjor økte det til 12 prosent, ifølge bransjeorganisasjonen Drivstoff Norge.

– En økning fra 12 prosent til 20 prosent på ett år representerer en betydelig økning, som betyr at vanlig drivstoff må erstattes med biodrivstoff, skriver Hansen.

Samtidig har også regjeringen innført omsetningskrav på 0,5 prosent avansert biodrivstoff for luftfarten fra 2020.

Biodrivstoff fremstilles som regel fra raps, sukkerrør, palmeolje eller avfall. Det har vært nedgang i bruken av palmeolje, som er omstridt fordi etablering av palmeoljeplantasjer ofte fører til hugst i skogsområder. Circle K bruker kun produkter uten palmeolje, påpeker Hansen.

– Vi opplever fortsatt et stramt marked på ferdigraffinerte produkter, og også på biodrivstoff, først og fremst biodiesel, som følge av at mange land nå etterspør biodrivstoff, skriver han.

Les på E24+

Bloomberg: Gjør din gamle dieselbil elektrisk for under 50.000 kroner

Følger svingningene i innkjøpsprisen

I praksis vil bensin- og dieselprisene variere grunnet lokal konkurranse, og prisene ved pumpen er ofte godt under veiledende pris, påpeker Circle K.

Kjeden påpeker også at 60 prosent av salgsprisen på drivstoff er avgifter, mens 30 prosent er innkjøpskostnader og 10 prosent dekker kjedenes utgifter til å lagre, distribuere og selge drivstoffet, i tillegg til fortjeneste.

– Vi følger det internasjonale markedet for drivstoff tett og vi beveger oss i takt med de daglige svingningene på innkjøpsprisene. Det betyr at veiledende pris går ned dersom innkjøpsprisene går ned, skriver Hansen.

Circle K viser også til en oversikt over drivstoffpriser fra Bloomberg, som viser at selv om Norges bensinpriser er blant de høyeste i verden, så er de ikke spesielt dyre om man måler dem mot gjennomsnittsinntekten.

Les også

Bensin- og dieselsalget stuper – staten taper halv milliard i år

Her kan du lese mer om

  1. Drivstoffprisene
  2. Circle K
  3. Pris
  4. Bensinpris
  5. Bensin
  6. Diesel
  7. Biodrivstoff
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Nær ny rekord for bensinprisen

  2. Dieselprisen har aldri vært høyere

  3. Prisrekord på bensin og diesel etter drapet på iransk general

  4. Annonsørinnhold

  5. Setter ned bensinprisene – igjen: Kutter med nye 20 øre

  6. Lokale priskriger gir billigere bensin og diesel