Ny Vipps-hodepine: Kunder trukket dobbelt beløp

DNB jobber fredag på spreng med feilretting og tilbakeføring av penger.

1.100 ble 14.300: Anders Aa Hagen (40) vippset 1.100 kroner til en kompis etter et resturantbesøk. Beløpet ble overført – 13 ganger. DNB lover at alle som er rammet automatisk blir tilbakebeført penger.

Foto: NTB Scanpix
  • Karl Wig
  • Sigrid Moe
Publisert:,

Et ukjent antall Vipps-brukere har blitt belastet flere ganger for samme transaksjon.

– Vi har fått meldinger om at noen kunder er blitt utsatt for en feil som gjorde at transaksjoner har doblet seg, bekrefter kommunikasjonsrådgiver Marit E. Giske i DNB overfor E24.

Flere Vipps-brukere har imidlertid blitt trukket både det tredobbelte og langt mer.

Mangler oversikt

Fredag formiddag pågår feilretting for fullt. I mellomtiden er Vipps stengt. DNB sier tjenesten ikke vil åpnes igjen før de er sikre på at alt fungerer.

Les også

Vipps har teknisk trøbbel - igjen

Storbanken har ennå ikke oversikt over hvordan den spesielle feilen oppstod, ei heller hvor mange som er rammet.

OPPGITT: Anders Aa Hagen er oppgitt over den manglende informasjonen om feilen i Vipps-appen. – Det koster tid og penger og driver og ringe DNB for å høre hva som skjer, sier han.

Foto: FOTO: PRIVAT

De som har blitt belastet for mye blir automatisk tilbakeført penger, og trenger ikke selv å melde ifra, opplyser DNB.

Vippset 1.100 – kompis fikk 14.300

Fredag morgen skulle Anders Aa Hagen (40) sende 1.100 kroner til en kompis etter et resturantbesøk. Han sier problemene begynte med at Vipps-appen hang seg opp.

– Jeg lot den stå og jobbe, signerte med bank-id, og så sto den og jobbet igjen. Så da restartet jeg appen. Da så jeg at jeg var trukket for beløpet 13 ganger, forteller Hagen til E24.

Kompisen som skulle få de 1100 kronene, har også fått 13 meldinger om overføring, og over 14.300 kroner inn på konto, opplyser han. Han sier nettbanken også bekrefter den saftige overføringen.

– Jeg kontaktet banken, og de klarer ikke å gi noen svar. Nå kan jeg ikke logge inn, og jeg vet ikke når jeg kan få pengene tilbake, sier Hagen.

Jo Ulrik: – Kanskje jeg har rekorden!

Han synes ikke DNB har orientert godt nok om feilen.

– Når det er noe som skjer, så hadde det vært fint å få informasjon om det fra banken, og ikke bare lese det i media, sier han.

Da Jo Ulrik Helstad (50) skulle overføre 103 kroner til en kollega, gikk det galt. Men akkurat hvor mange ganger han ble overbelastet, er han neimen ikke sikker på:

– Det som er merkelig, er at jeg fikk 30 meldinger i Vipps om overføringen. Imens fikk kollegaen min 42 meldinger, og kontoen min viste at jeg var trukket 50 ganger, sier han til E24.

Så sant nettbanken har fasiten, betyr det at vippsingen av hundrelappen belastet kontoen med over 5.000 kroner.

Jo Ulrik sier han tar det hele med et smil.

– 50 ganger, det er jo ganske bra. Kanskje jeg har rekorden?

– Har du tiltro til DNB?

– Jada. Det er jo litt skummelt at det skjer, men jeg regner med at de ordner opp i dette.

Beklager

Les også

Sverige, Danmark og Finland får Apple Pay, men ikke Norge

Det lover DNB å gjøre, og de sier også at de er lei seg.

– Vi vil beklage overfor de som er blitt rammet, sier Giske.

– Har dere noen oversikt over hvor mange som er blitt overbelastet?

– Det har jeg ikke informasjon om nå.

– Er det noen fellestrekk blant overføringene som har blitt rammet av feilen?

– Det må vi også komme tilbake til.

Les også

Brukte 650.000 kroner på strippeklubb - mener han ble dopet ned og lurt

Les også

Flere DNB-tjenester utilgjengelig natt til søndag

Les også

Finanstilsynet om nytt DNB-trøbbel: – Dagens hendelse vil følges opp

Her kan du lese mer om

  1. DNB
  2. Vipps
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Vipps-rotet: Marianne fikk samme beløp 21 ganger

  2. Hytteutleier har fått nok av Vipps-trøbbel: – Har sendt inn oppsigelse

  3. Vipps-trøbbel i helgeinnspurten

  4. Annonsørinnhold

  5. Nettbanktrøbbel for DNB

  6. Bankkunder rammet av betalingstrøbbel