Dørmat-selskapene venter festår i 2015

Både Godlevert.no og Adams Matkasse kunne feire kraftig økninger i omsetning i fjor.

TJENER GODT: TV-kokken Ole Martin Alfsen er en av dem som kan le hele veien til banken etter at Godtlevert.no, som han er medeier i leverte et knallår i fjor.

Thomas Winje Øijord/
  • E24
Publisert:

Internettbestilt mat, som leveres ferdig på døren er i vinden, og de største selskapene forventer å mer enn doble omsetningen sin i 2015.

– Dette er et tog som går 300 kilometer i timen mens vi henger utpå og skrur på mutterne, sier daglig leder Kjetil Graver i Godtlevert.no til Finansavisen.

Selskapet ble det desidert største av «dørmat»-selskapene i fjor med en omsetning på 183 millioner kroner. Det var en dobling fra året før for selskapet som har tv-kokken Ole Martin Alfsen og Celina Midelfart blant sine investorer, skriver avisen.

Les også

Orkla tjener mer på bakervarer og mindre på mat

Ikke alene

Også konkurrenten Adams Matkasse gjorde det svært godt i fjor og økte omsetningen 18 ganger fra 7,9 millioner kroner i 2013 til 128 millioner kroner i fjor.

Gründerne mener de er på god vei til å sikre et godt overskudd i 2015.

– Resultatet før skatt i 2014 endte i minus som følge av betydelige investeringer i markedsføring. Vi har hatt en ekstrem vekstkurve med mange nye mennesker, sier gründer Lasse Smedsvig i Adams Matkasse til Finansavisen.

Les også

Coop får overta Ica

Nå forventer Adams matkasse og Godtlevert.no å omsette for om lag 850 millioner kroner i løpet av 2015.

Milliardomsetning

Totalt vil de syv største leverandørene av internettbestilt mat omsette for 1,23 milliarder kroner i 2015, viser tall Finansavisen har hentet.

Handelsekspert Arne Matre sier til avisen at han tror veksten vil fortsette i årene som kommer.

– Jeg er ganske sikker på at det vil skje etableringer fra en av de tre i dagligvaremarkedet på nett innen etter til tre år, sier Matre til Finansavisen.

Allerede i fjor signaliserte Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan at han var interessert til å ta en større rolle på nett og at Rema 1000 ville inngå samarbeid med en av aktørene på nettmarkedet.

Les også

Ekspert om «søndagsbutikken» Bunnpris: – En slik omstilling er det nesten ingen som klarer

Les også

Bagett-feber i Nord-Korea

Les også

Norgesgruppen-topp spår magert 2015

Publisert:

Flere artikler

  1. Handelsekspert tror på dårligere tider for matkasse-bransjen

  2. Derfor vil ikke Coop, Rema 1000 og Norgesgruppen ha netthandel

  3. Konkurransetilsynet gir grønt lys for matkasse-oppkjøp

  4. Nordmenn handler mat på nett for vel milliarden i året

  5. Kolonial.no prises til 1,1 milliard