Rundt 1.000 DNB-kort rammet av nye svindelforsøk

Svindlerne har gjennomført små, men mange, transaksjoner på rundt 1.000 bankkort.

SVINDELFORSØK: Ifølge DNB skal ikke kundene tape penger om de blir utsatt for svindelen.

INTS KALNINS / REUTERS
Publisert:,

DNB opplyser at de fremdeles jobber med å kartlegge omfanget av svindelforsøkene.

Foreløpige tall viser at svindlerne har klart å gjennomføre digitale transaksjoner på rundt 1.000 kort. DNB understreker at de som er rammet får pengene tilbakeført.

– Metoden som blir brukt er såkalt «kortnummertesting». Svindlerne taster inn ulike kortnummer innenfor en serie for å få treff på et aktivt nummer, og så forsøker de å bruke kortet til kjøp av varer på nett, forklarer kommunikasjonsrådgiver Marte Anundsen Vilming i DNB.

Svindlerne prøver seg på små beløp på rundt 10 kroner per transaksjon, men antall transaksjoner er mange.

Les også

«Helt ny form for svindelforsøk» rammet jobbsøkere på Finn.no

Taper ikke penger

I løpet av 2019 ble storbanken utsatt for to omfattende svindelforsøk med samme metode. Ifølge DNBs årlige svindelrapport ble over 60.000 kort rammet.

I april i fjor valgte banken å sperre flere tusen kort etter svindelforsøk mot 26.000 bankkort.

DNB opplyser at de som regel å stoppe transaksjonen. Under det siste svindelforsøket har imidlertid transaksjonene blitt gjennomført.

Vilming understreker at ingen kunder taper penger på det, dersom de blir rammet.

– I de tilfellene der transaksjoner har funnet sted, så vil pengene tilbakeføres til kunden, sier hun til E24.

Hun legger til at de har vært raskt ute med å gjennomføre tiltak som sperrer muligheten for ny svindelforsøk.

Les også

ID-svindel: DNB endrer rutiner etter E24-avsløring

Øker i omfang

I løpet av 2019 håndterte DNB en økning i antall svindelsaker på over 20 prosent.

Ifølge Vilming avverget bankens bedragerijegere svindel for totalt nærmere én milliard kroner.

Ifølge DNB blir over 3.000 kunder forsøkt svindlet hver dag.

– Her er det snakk om alt fra svindelforsøk via epost til mer sofistikert svindel med målrettet manipulasjon og stadig nye opplegg der de prøver å få ut sensitive data, kortinformasjon eller BankID, sier Vilming.

Her kan du lese mer om