Rundt 1.000 DNB-kort rammet av nye svindelforsøk
Svindlerne har gjennomført små, men mange, transaksjoner på rundt 1.000 bankkort.
DNB opplyser at de fremdeles jobber med å kartlegge omfanget av svindelforsøkene.
Foreløpige tall viser at svindlerne har klart å gjennomføre digitale transaksjoner på rundt 1.000 kort. DNB understreker at de som er rammet får pengene tilbakeført.
– Metoden som blir brukt er såkalt «kortnummertesting». Svindlerne taster inn ulike kortnummer innenfor en serie for å få treff på et aktivt nummer, og så forsøker de å bruke kortet til kjøp av varer på nett, forklarer kommunikasjonsrådgiver Marte Anundsen Vilming i DNB.
Svindlerne prøver seg på små beløp på rundt 10 kroner per transaksjon, men antall transaksjoner er mange.
«Helt ny form for svindelforsøk» rammet jobbsøkere på Finn.no
Taper ikke penger
I løpet av 2019 ble storbanken utsatt for to omfattende svindelforsøk med samme metode. Ifølge DNBs årlige svindelrapport ble over 60.000 kort rammet.
I april i fjor valgte banken å sperre flere tusen kort etter svindelforsøk mot 26.000 bankkort.
DNB opplyser at de som regel å stoppe transaksjonen. Under det siste svindelforsøket har imidlertid transaksjonene blitt gjennomført.
Vilming understreker at ingen kunder taper penger på det, dersom de blir rammet.
– I de tilfellene der transaksjoner har funnet sted, så vil pengene tilbakeføres til kunden, sier hun til E24.
Hun legger til at de har vært raskt ute med å gjennomføre tiltak som sperrer muligheten for ny svindelforsøk.
ID-svindel: DNB endrer rutiner etter E24-avsløring
Øker i omfang
I løpet av 2019 håndterte DNB en økning i antall svindelsaker på over 20 prosent.
Ifølge Vilming avverget bankens bedragerijegere svindel for totalt nærmere én milliard kroner.
Ifølge DNB blir over 3.000 kunder forsøkt svindlet hver dag.
– Her er det snakk om alt fra svindelforsøk via epost til mer sofistikert svindel med målrettet manipulasjon og stadig nye opplegg der de prøver å få ut sensitive data, kortinformasjon eller BankID, sier Vilming.