Slik forklarer dagligvarekjedene prishoppene

– Mange varer har over lang tid blitt solgt med tap – og det sier seg selv at vi ikke kan fortsette med det, sier Coop.

SETTER OPP PRISENE: Rema, Extra og Kiwi skrur opp prisene på en rekke matvarer i juli.

Foto: Torstein Bøe NTB scanpix
  • Sophie Lorch-Falch
Publisert:

Lavpriskjedene Rema, Kiwi og Coop-kjeden Extra tegner et bilde av tidenes tøffeste priskonkurranse i vår, med ekstreme lave priser på enkelte varer.

Det har gitt lavere resultatmarginer hittil i år, enn på samme tid i fjor, ifølge Kiwi og Rema.

Varekjedene innrømmer at hverken jordbruksoppgjøret, importpriser, statlige avgifter eller økte leverandørpriser derfor kan forklare hele prisoppgangen på dagligvarene E24 har sjekket, slik man tidligere har sagt.

– Mange varer har over lang tid blitt solgt med tap – og det sier seg selv at vi ikke kan fortsette med det, sier kommunikasjonssjef Lise Mette Kjellberg i Coop Norge til E24.

Prissjef Stian Mårdalen i Rema.

Foto: Rema 1000

– Når prisen på disse varene nå normaliserer seg kan det bli et prishopp på de varene der prispresset har vært størst, sier Kjellberg.

– Høyere innkjøpspriser på grunn av faktorer som valutakurser, landbruksoppgjør og økte råvarepriser er bare en liten del av forklaringen – prisøkningene nå er først og fremst en normalisering av prisene, sier hun.

– Nye priskriger kommer garantert, men for Coop som er eid av kundene våre, er det også vårt ansvar å sitte igjen med et overskudd som vi kan dele med 1,5 millioner av våre beste kunder.

Prissjef i Rema, Stian Mårdalen, viser også til normalisering etter vårens priskrig.

– Flere av produktene som listes opp har vært med på en ekstrem priskonkurranse. Disse produktene selges med tap for hele tiden å kjempe om å ha de laveste prisene.

Les også

– Matkjedene kan ikke skylde på bøndene når de dobler prisene

– Selv etter prisoppgang, taper vi fortsatt penger

Kiwi sier at prisene er kunstig lave, og at eksemplene det vises til er spesielt konkurranseutsatte varer solgt med betydelig tap.

– Tapene på enkelte produkter er ofte så store, at selv etter prisoppgang taper vi fortsatt penger på å selge disse. Eksempelvis selges Tine Lettrømme (red.anm. prisoppgang på 17 prosent) fortsatt med tap, selv om prisen er hevet til 14,90 kroner. Dette gjelder for øvrig også flere andre landbruksprodukter, skriver kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi i en e-post til E24.

– Blant varene på deres liste finner man også importerte varer som har fått betydelig prisøkning fra leverandørene, skriver hun.

Kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Arvin.

Foto: Kiwi

– Marginene er lave i bransjen, og betyr ikke det at dere er nødt til å skru opp prisene – nettopp som dagligvareekspertene påpeker – for å øke inntjeningen?

– Dersom vi skulle fortsette å selge varer med tap over tid, ville vi bli nødt til å øke prisene på andre varer. Det ønsker vi ikke å gjøre i Kiwi, sier Aakvaag Arvin.

– Som alle andre bransjer kan heller ikke vi selge våre varer med tap over lengre tid, supplerer Kjellberg i Coop.

– Eksemplene er ikke representative

E24 plukket ut litt over 40 varer til stikkprøver av prisoppgangen på matvarer 1. juli.

– Denne undersøkelsen tar for seg et begrenset utvalg. Generelt har prisøkningen i juli vært den laveste på flere år for Kiwis del, sier Aakvaag Arwin.

Prissjef Mårdalen i Rema 1000 sier det i hele år har vært en intens konkurransen mellom lavprisaktørene, men at disse enkelte eksemplene er ikke representative for de totale prisøkningene som har blitt tatt ut i markedet:

– Rema ønsker at pris skal være transparent til fordel for kundene. Derfor støtter vi Forbrukerrådet sin nye «Dagligvareportal» hvor alle kunder hele tiden kan følge med på priser, daglig, hele sortimentet og i alle butikker i Norge.

Les også

Rema-Reitan om dagligvareprisene: – Enkelte varer selges med tap

Priskrigen slo ut kraftig i inflasjonen

Fasiten over hvor mye dagligvareprisene steg i juli, er klar 10. august.

Da slipper SSB statistikk over prisveksten, den såkalte konsumprisindeksen.

I juni steg prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer med 1,0 prosent. Prisene i juni var 2,3 prosent høyere enn i juni 2015.

Priskrigen i desember på julevarer og priskrigen på påskevarer i mars var så heftig at matvareprisene falt over 3 prosent begge de aktuelle månedene, i forhold til måneden før, ifølge SSB.

Les også

Nå skrur matvarekjedene prisene opp

Les også

Nå er det priskrig på reker: – Vi selger rekene med tap

Les også

Rema 1000 tar økomat-jafs

Her kan du lese mer om

  1. Kiwi
  2. Rema 1000
  3. Coop Norge handel
  4. Reitangruppen
  5. Norgesgruppen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. – Vi har aldri solgt til så lav pris før

  2. Nå skrur matvarekjedene prisene opp

  3. «Et lite stykke Norge» dumpes i årets julepriskrig

  4. Annonsørinnhold

  5. Priskrigen er i gang

  6. Avlyser ellevill julepriskrig: – Kjedene har lært av sine feil