Enklere å angre på nettkjøp

Snart vedtar EU nye og bedre forbrukerrettigheter. Det betyr bedre betingelser for norske kunder i utenlandske nettbutikker.

ANGRE: De nye EU/EØS-reglene gjør det enklere å angre nettkjøp. Foto: Bent Ove Aulid, Dine Penger

  • Bent Ove Aulid
Publisert:

I dag møtes den såkalt «indre marked- og forbrukerkomiteen» i Europa-parlamentet for å drøfte EUs nye forbrukerdirektiv.
Men i praksis er saken allerede avgjort. EUs tre institusjoner, Kommisjonen, Europaparlamentet og Rådet, er blitt enige.

En rett til å angre nettkjøpet innen 14 dager, også når du kjøper fra et annet land, er ett av de sentrale punktene i enigheten.

Kort frist

Denne retten har innenlandske forbrukere, også i Norge, fra før.

Men de som handler over nett fra et annet land, for eksempel når du er bosatt i Norge og kjøper fra Frankrike, har hatt et svakere vern.

Det har vært opp til det enkelte land å bestemme angrerettsfristen for netthandel, og mange land har hatt kortere frist enn Norges 14 dager.
Frankrike har i dag en angrefrist på bare 7 arbeidsdager. Det samme har Storbritannia.

Se dagens angrerettfrister her.

Nå blir det 14 dager i hele EU/EØS-området.

Dette er hovepunktene

Det nye direktivet vil ifølge det uavhengige nettstedet

Euractive

bety klare forbedringer på en rekke viktige punkter:

- 14 dagers returrett:

Innen 14 dager kan du angre kjøpet, dersom kjøpet er gjort på nett (eller i andre situasjoner der forbrukeren ikke har sett varen før den er kjøpt).
- Beløpet skal tilbakebetales forbruker

innen 14 dager

ved bruk av angrerett.
- Dersom selger ikke opplyser om angreretten,

utvides angreretten automatisk med ett år.

- Angreretten vil

ikke gjelde digitale kjøp

, som for eksempel nedlasting av filmer, musikk og dataspill.
- Man har også en angrerett, dersom selger

ikke klarer å levere varen innen 30 dager.

- Selger er

ansvarlig for skader

på varen under frakt.
- Forbrukeren skal alltid vite

identiteten til selger

, hva varen inneholder og hvilken pris den har.

Direktivets gang

I forrige uke ble representanter for EU-parlamentet, for EU-kommisjonen og for medlemsstatene enige om en foreløpig avtale.

Når saken skal behandles i EU-parlamentets Forbruker-komité idag, vil det i praksis være en formalitet.

EUs medlemsstater skal deretter behandle saken om noen dager. Deretter skal saken opp i EU-parlamentet, enten torsdag 23. juni eller i første uke i juli.
Når teksten til slutt også er vedtatt av EUs Råd, har EU fått et nytt forbrukerdirektiv.

Fryktet svekkede rettigheter

Arbeiderpartiets forbrukerpolitiske talsmann Kåre Simensen er godt fornøyd med utfallet av saken. Han og mange med ham fryktet at EUs nye direktiv ville svekke de gode norske forbrukerrettighetene.
- Norge har fått beholde sine nasjonale regler om fem års reklamasjonsfrist i forbrukerkjøp, samt reglene om urimelige avtalevilkår, sier stortingsrepresentant Simensen.

Les mer:

Fem års klagerett kan overleve

Alt salg utenfor butikk

I tillegg er han glad for at 14-dagers angreretten i det nye direktivet gjøres gjeldende for alt salg som skjer utenfor butikker.
- Dermed faller handel over internett, telefonsalg, dørsalg og homeparties inn under angreretten, sier Simensen.

LES OGSÅ:

Bare lov til å angre på nettkjøp

Angrerett

Den norske angrerettloven (ved fjernsalg og utenfor fast salgssted) gir deg som forbruker mulighet til å komme ut av et kjøp, uten at du behøver å begrunne overfor selgeren hvorfor du vil gå fra kjøpsavtalen.
Angrerettloven gjelder ikke når du handler i fysisk butikk. Årsaken er at du ved nettkjøp ikke har hatt mulighet til å se varen før du handler.

LES OGSÅ:

Forbruker Europa hjelper deg utenfor Norge

Rådet blokkerte

EU-parlamentet hadde ønsket å gi forbrukerne enda sterkere rettigheter. Men forslaget om at kundene skulle kunne returnere alle varer med en verdi over 40 euro på selgers regning, ble blokkert av EU Rådet.
Kompromissforslaget innebærer at informasjon om slik retur uttrykkelig skal oppgis ved kjøpet.

Ikke tenkt for nett

Det forrige forbrukerdirektivet ble utformet før netthandelen var kommet ordentlig i gang. Derfor har forbrukerne hatt et svakere vern når de har handlet over nett i et annet land.
Dette var en av årsakene til at EU-kommisjonen i 2008 la frem et nytt forslag til forbrukerdirektiv.
Ettersom Norge står utenfor Europas tollunion, må varer kjøpt på nett fra utenlandsk butikk og som koster mer enn 200 kroner, tollbehandles.

Du kan lese mer om forenklet tollbehandling for varer mellom 200 og 1000 kroner her.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Forbrukerspørsmål

Flere artikler

  1. Dette blir forbudt i dag

  2. Denne dagen kan bli tidenes nettshoppingdag

  3. Fem års reklamasjonsfrist gjelder fortsatt i Norge

  4. Kjøp julegaver smart på nett

  5. Husk kvitteringen i julehandelen: 2 av 3 kan ikke byttereglene