Ny måned med nedgang for Rema 1000

Rema 1000s omsetning falt med 2 prosent i april. Hittil i år har dagligvarekjedens salg falt med 4,2 prosent.

LANSERT Æ OG ENDRET LEVERANDØRSTRATEGI I 2017: Rema samlet 550 kjøpmennene til møte på Gardermoen 4. januar for å avduke Æ. Rema-sjef Ole Robert Reitan hadde skrudd opp forventningene kraftig på forhånd.

Foto: Vidar Ruud NTB scanpix
Publisert:,

Mens Rema sliter med omsetningen så langt i 2017, øker hovedkonkurrentene.

Norgesgruppens Kiwi har så langt i år vokst med 2,6 prosent og Coop Extra med 4,4 prosent, ifølge konfidensielle tall fra analysebyrået Nielsen som Aftenposten har fått tilgang til.

Dermed faller omsetningen til landets største butikkjede for fjerde måned på rad. Negativ oppmerksomhet rundt bestevennstrategien (se faktaboks), med bortfall av enkelte varetyper i sortimentet, blant annet ølsorter til fordel for Ringnes, har gått hardt utover omsetningen.

Hvis en leverandør ikke klarer å få i havn en «bestevenn»-avtale med Rema, risikerer leverandøren å miste hylleplasser hos Norges tredje største dagligvarekjede.

Tall for ølsalget fra Nielsen har tidligere vist tydelig at kundene straffer Rema for å velge vekk flere ølleverandører.

Mener Rema har bommet med Æ

– Tapt omdømme

Kundenes ølengasjement overrasket Rema. For å lokke kundene tilbake til butikkene, har Rema kjørt ekstreme pristilbud i utsatte butikker.

Brattest var omsetningsfallet i mars på 7,1 prosent, ifølge VG, mens omsetningsnedgangen i januar og februar var på henholdsvis 3,2 og 3,6 prosent, ifølge Aftenposten og DN. Tallene er ikke sesongjustert.

– De har tapt omdømme, både som følge av bestevennstrategien, hvor mange etablerte produsenter er kastet ut, og etter innføringen av appen Æ, som mange ikke har tatt positivt imot, sa dagligvareekspert Reidar Molthe, til VG om tallene.

Kiwi i rute med å passere Rema

I mars innrømmet Rema-sjef Ole Robert Reitan at det var krevende tider, og at enkelte kjøpmenn lider mer enn andre. Blant grunnene for tilbakegangen i noen områder nevnes Remas valg av Ringnes-øl, som gjorde at mange andre ølsorter ikke var å finne i butikkene. Dette har slått ut på forbrukernes valg av dagligvarebutikk.

Hvis denne utviklingen fortsetter, vil Kiwi ha gått forbi Rema som landets største lavpriskjede innen utgangen av året, skriver Aftenposten. Rema mener på sin side at kjeden vil klare å snu den negative utviklingen.

Les også

Svekket omdømme for Rema 1000

Les også

Selger grillpølser og marsipan med tap – drar inn hundrevis av millioner

Les også

Bråbrems i markedet for matkasser