Dette klager vi mest på

- Salget gjennomføres ofte av to uproffe parter.

På topp: Kjøp av bruktbil er helt klart det forbrukerne klager mest på. I 2013 fikk Forbrukerrådet 1525 klager på bil.

Illustrasjonsfoto: Colourbox
Publisert:,

Forbrukertvister. I 2013 mottok Forbrukerrådet 5593 klager på ulike tjenester og produkter. Det vi uten tvil er mest misfornøyd med er kjøp av bruktbil.

- Bil er en gjenganger. Klagene dreier seg veldig ofte om kjøp og salg av bruktbil mellom to privatpersoner, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Flønes forteller at det er veldig varierende hva forbrukerne klager på når det gjelder bil, men at det ofte er feil eller mangler som koster mye å reparere.

- Feilene og manglene avhenger veldig av hva slags type bil det er snakk om og bilens alder. Det vi kanskje ser oftest er at det ikke er skrevet kontrakt, sier hun.

Les på DP+: Unngå krangel ved privat bilhandel

Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Foto: Kjell Håkon Larsen

To uproffe parter. For de aller fleste er bilkjøp en stor investering. Flønes anbefaler å undersøke bilen nøye før du bestemmer deg, og å ikke glemme å skrive kontrakt.

- Det er snakk om mye penger. En ordentlig sjekk av bilen koster ikke så mye i forhold til hva du faktisk betaler for en bil, og hva det kan koste deg om bilen har feil eller mangler.

Last ned kontrakt for kjøp av bil privat

En ting som kjennetegner klagene på bil er at salget som regel er gjennomført av to uproffe parter.

- Verken selger eller kjøper gjør dette ofte, og derfor er det ennå viktigere med kontrakter. Jo mer dokumentasjon du har i ettertid, desto lettere vil det bli å få medhold, sier Flønes.

Leiebilen ble seks ganger dyrere enn avtalt

40.000 kroner. 23 prosent av henvendelsene til Forbrukerrådet i 2013 ble sendt videre til Forbrukertvistutvalget. Av de sakene som ble løst i Forbrukerrådet fikk 82 prosent medhold.

- Vi løste saker for 185 millioner kroner. Klagerne krever i gjennomsnitt 40.000 kroner tilbake, mens den vansligste summen å kreve er 10.000 kroner, forteller Flønes.

- Det betyr at noen veldig dyre produkter eller tjenester trekker opp snittet. Det er gjerne ting som biler og båter hvor forbruker krever over en million kroner.

Du kan spare tusener i året på bilforsikringen

Her kan du lese mer om