Halvparten av SAS-omsetningen kommer fra bonuskundene

Mens SAS kjemper for å få ned kostnadene og takle den tøffe konkurransen, markerte november et historisk øyeblikk. Aldri før har bonuskundene stått for mer enn halve omsetningen.

BONUSGENERAL: Den norske konserndirektøren i SAS, Eivind Roald, fryder seg over at bonuskundene strømmer til flyselskapet. Disse kundene er nøkkelen for SAS sin fremtidige suksess.

Stian Lysberg Solum
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

FORNEBU (E24): - I november var over 50 prosent av billettinntektene fra våre egne Eurobonus-kunder. Det er første gang i historien, og det sier noe om trenden. Det sier noe om at strategien vi har valgt på kundesiden begynner å gi resultater.

Eivind Roald, kommersiell direktør og SAS' mektigste nordmann, gleder seg over at hans store visjon om et premium flyselskap for dem som reiser mye, og vil ha det lille ekstra, begynner å bære frukter.

Det er nemlig ikke bare at bonuskundene står for mer av omsetningen, de flyr også stadig mer og det blir flere av dem:

  • I fjerde kvartal (ut oktober måned) økte antallet medlemmer med 160.000 kunder til rundt 3,7 millioner totalt
  • Siden i fjor har Eurobonus-kundene økt reisingen sin med 19 prosent
  • Antallet Plus-passasjerer (tidligere kjent som business class på reiser i Europa) har økt med drøye 20 prosent siden samme periode i fjor, mens det totale passasjertallet har økt med 8,4 prosent, eller 590.000 passasjerer.

E24 Aksjelive: Få de siste markedsnyhetene her

Kostbar omstilling

Roald konstaterer også fornøyd at selve driften i fjerde kvartal gikk bedre enn i fjor, før man legger på milliardkostnaden til omstruktureringen i SAS på 1,1 milliarder svenske kroner i året som har gått.

Resultat etter skatt endte på minus 303 millioner svenske kroner i fjerde kvartal. Resultatet før skatt og kostnader til omstrukturering endte på pluss 789 millioner, mot 601 millioner i pluss i samme periode i fjor.

Les også

SAS gikk 719 millioner i minus i året som gikk

Mye av årsaken til at driften til SAS går bedre er ikke bare at kostnadene er på vei nedover, men også at de klarer å tjene mer på de reisende. Hele flybransjen i Europa har i år slitt med overkapasitet og syltynne marginer, men tidlig i høst begynte man å se tegn til at marginfallet er i ferd med å flate ut.

– Gjennom hele høsten har vi økt prisene og PASK har falt med 0,1 prosent. De siste tallene våre viste at PASK’en er på vei opp, sier Roald.

PASK er passasjerinntekter delt på tilgjengelige setekilometer. Det gir altså en indikasjon på hvor mye de tjener på den tilgjengelige kapasiteten.

– Vi hadde 160.000 nye kunder og 1,6 millioner på året som helhet. I tillegg er Eurobonus på en all time high, sier han videre og legger til at han hadde vært dypt bekymret over regnskapet hvis ikke kundeveksten var der.

– Vi kan ikke bare konkurrere på tradisjonelle ting som pris, destinasjon og frekvens. Det er så kopierbart at vi måtte utvikle nye ting. Derfor har vi fortsatt å bygge ut det kundene setter pris på, sier Roald og viser til hurtigkøer i sikkerhetskontrollen (FastTrack), lounger og andre medlemstilbud.

Les også

SAS merker Russland-krisen men tjener på oljeprisfallet

Kutter i poengtabellen

Etter at SAS lanserte et oppgradert bonusprogram i starten av året, har selskapet i snitt fått inn 50.000 nye medlemmer i måneden. For kort tid siden varslet imidlertid selskapet at de endrer opptjeningen av bonuspoeng. SAS selv mener de måtte balansere bonusprogrammet sitt bedre, i en periode der flyprisene har falt og de har økt tilbudet til de beste bonuskundene.

– Det er tre årsaker til endringen. Den første er at gjennom de siste 18 månedene har flyprisene kanskje gått ned 30 til 40 prosent, og poengene må stå i stil til hva man faktisk betaler. Vi har fått noen reaksjoner fra dem som betaler dyrt hos oss om at de synes det er superenkelt å opptjene poeng, og at det ikke står i stil til hva man betaler, sier Eivind Roald.

Endringen går særlig ut over dem som reiser mye i Europa og de som kjøper de rimeligere billettypene, både på økonomi og Plus. Europa blir nemlig én sone i stedet for tre soner, og du får mindre poeng på de billigste billettene.

Selskapet gir deg samtidig flere poeng på business-billetter til USA og Asia og senker terskelen for å få Gull- og Diamant-kort.

– Det andre er at vi har et bedre produkt å tilby i dag. Som sølvkunde i dag holder det å fly fem ganger for å få det kortet, det var det ikke før vi oppgraderte programmet for ett år siden. Gull- og diamantkundene får også mer enn før.

– Det tredje er at vi kommer til å gi helt ville rabatter når du skal reise på poeng. Forrige uke startet vi kampanjen hvor vi gikk til Pandion-, Gull- og Diamant-kundene og tilbød dem å reise til Chicago for 30.000 poeng, for eksempel. Da snakker vi en rabatt fra 20 til 70 prosent på hele rutenettet vårt. Denne typen initiativ vil man se veldig mye mer av fremover.

Les også

SAS overrasket over pågangen: Vil åpne ny lounge på Værnes

Roald erkjenner at "poengjaktere" som flyr opp og ned til Barcelona, for eksempel, vil få mindre poeng enn før, men at de som faktisk flyr så mye som man har lagt opp til vil få betalt for det.

– Der hvor man betaler mye vil man tjene tilsvarende bra med poeng og antallet reiser gjelder jo fortsatt. I tillegg senker vi jo terskelen for å bli Gull- og Diamant-kunde.

Les også:

Flyopprør foran Stortinget: - Det er på tide å dra i nødbremsenSAS inngår samarbeid med Etihad AirwaysSAS inngår allianse med FlybeDanskene slakter «oljeruten»: Nå slår SAS tilbake

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. SAS overrasket med champagne og gratisreiser: Stig ble EuroBonus-medlem nummer fire millioner

  2. - Det kan bli gratis å fly i 2018!

  3. – Drømmen er å bli litt som Alibaba

  4. Annonsørinnhold

  5. Widerøe innfører bagasjeavgift

  6. SAS forlenger statusen for de beste kundene