Norsk Volkswagen-importør: Stopper salget av berørte bilene

Volkswagen-importør Harald A. Møller stanser salget av dieseljuks-biler i Norge.

STOPPER: Salget av biler berørt av dieseljukset stanses i Norge.

Odd Andersen
  • Victoria Armstrong
  • Morten Abrahamsen
Publisert:,

OPPDATERING: E24 skrev tidligere i dag etter et intervju med administrerende direktør Terje Male i Harald A. Møller AS at salget av rammede biler ville fortsette som vanlig:

– Vi ser ingen grunn til å stoppe salget av disse bilene. Vi har rundt 200 av disse bilene som er helt nye i Norge, og de fortsetter vi å selge. Det samme gjelder bruktbiler. Om du kjøper en av disse bilene i dag, vil vi kontakte deg for å gjennomføre en oppgradering av bilen, sa Male til E24.

Dette er ikke korrekt skriver Harald A. Møller til E24 onsdag kveld: «Våre 191 usolgte biler på lager med EU5-motor vil vi vente med å selge til disse er oppgradert», sier Male i en presisering videresendt fra informasjonssjef Anita Svanes. Biler som allerede er solgt, vil dog bli levert ut, opplyser Svanes.

Onsdag bekrefter Volkswagen Norge at de vil tilbakekalle 147.139 biler i Norge.

Les også

Volkswagen-skandalen: Dette skjer om du er rammet

Male sier at kundene som er berørte, vil bli kontaktet av Volkswagen i de kommende ukene. Deretter vil de ble bedt om å sende bilen på verksted på Volkswagens regning.

– Dette skal ikke koste kunden noe som helst. Kostnaden rundt dette er uvesentlig for norske kunder.

FERSK PODKAST: – Ikke utenkelig at VW går konkurs

– Dette må bli gjort på en smidig og effektiv måte

Ifølge Male vil det ta mellom en og to timer å fikse feilen i disse bilene, og tror derfor ikke det vil bli behov for å tilby kundene lånebil mens de venter.

Terje Male, administrerende direktør i Harald A. Møller AS, importør av Volkswagen i Norge

– Når denne jobben ikke tar mer enn en eller to timer vil det i de fleste tilfeller være greit for kunden å vente. Men vi vil selvfølgelig legge til rette for kundene og passe på at dette blir gjort på en smidig og effektiv måte.

Male sier at 60 prosent av bilene som vil bli tilbakekalt vil trenge en programvareoppgradering. De resterende 40 prosent vil trenge denne oppgraderingen, samt et bytte av en del. Disse tallene gjelder altså for Skoda, Audi og Volkswagen.

Informasjonssjef i Volkswagen, Anita Svanes, sier til E24 at det ennå ikke er avklart hva oppgraderingen innebærer.

– Hva som ligger i de to oppgraderingene vet ikke vi ennå. Volkswagen skal legge frem en handlingsplan innen 7. oktober.

Tyske KBA har gitt Volkswagen frem til 7. oktober med å presentere en plan for hvordan selskapet skal håndtere situasjonen videre.

– Kan kreve prisavslag dersom motorene blir dårligere

Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet mener det er bra at Volkswagen har vært tidlig ute med å tilby reparasjon på bilene.

Les også

Investorer om Volkswagenskandalen: – Vi må ha riktige tall

– Kjøper du en bil av en næringsdrivende har du rettigheter etter forbrukerkjøpsloven. Du har i første omgang rett på reparasjon. Tar reparasjonen over syv dager vil du ha rett på en lånegjenstand, men er du avhengig av bilen kan du kreve en med en gang om det er nødvendig, sier Halsos til E24.

Det spekuleres i hvorvidt reparasjonen av disse motorene vil resultere i tregere motorer. Om dette er tilfelle, vil kundene ha kjøpt en dårligere bil enn det de betalte for.

– Hvis det er slik at bilen vil yte dårligere etter en reparasjon vil du kunne kreve et passende prisavslag. Hvis du har hatt andre økonomiske tap i forbindelse med en feil, vil du også ha rett til å få dekket dem, sier Halsos.

Les også

Volkswagen-skandalen: Dette skjer om du er rammet

Les også

VW-skandalen kan endre norske bilavgifter

Les også

Investorer om Volkswagenskandalen: – Julaften for advokatene

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Volkswagen-skandalen: Dette skjer om du er rammet

  2. Her kan du sjekke om din bil er rammet av VW-jukset

  3. NAF ber medlemmer sikre seg mot dieseljuks

  4. Annonsørinnhold

  5. Dieselbileiere saksøker Volkswagen - vil ha erstatning

  6. Norske forhandlere kan tjene 130 millioner på Volkswagen-skandalen