Hun overtalte Rune Bjerke til å starte Syria-dugnad på Vipps

DNB-sjef Rune Bjerke ble overtalt av en Vipps-bruker til å starte dugnad for Syria.

VIPPS, SÅ BLE DET DUGNAD: Kathrine Bergstå (22) overtale Rune Bjerke til Syria-dugnad på mobilbetalingstjenesten Vipps.

Privat, Jon Olav Nesvold
Publisert:,

I forrige uke dukket det opp en Facebook-melding hos DNB-sjef Rune Bjerke. Avsenderen var 22 år gamle Kathrine Bergstå.

Bergstå oppfordret Bjerke til å bruke den populære transaksjonstjenesten Vipps til å samle inn penger til syriske flyktninger.

Sendte melding på sekundet

Til E24 forteller Bergstå at hun ikke nølte med å kontakte Bjerke så fort hun kom på ideen.

– Hvis jeg har en mening om noe, gidder jeg ikke å sitte inne med det. Det er jo så enkelt som å sende av gårde en melding, og det gjorde jeg sekundet jeg kom på denne ideen.

Les også

Slik bidrar norske bedrifter for å hjelpe syrerne: Kristin donerer dagsomsetningen

Hun forteller at ønsket er å gjøre det enklere for nordmenn å bidra med penger til saken, uten at det måtte være store summer.

– Studenter synes for eksempel at 200 kroner er mye, og det må jo være lov til å gi det man har lyst til å gi.

KONTAKTET PÅ FACEBOOK: Denne meldingen ble sendt til Rune Bjerke.

Faksimile

Lanserer dugnad

Torsdag morgen lanserer DNB dugnaden som har som mål å samle inn 10 millioner kroner. Bjerke oppfordrer alle Vipps-brukere til å hjelpe banken med å nå målet.

– Hvis alle Vipps-brukere gir 20 kroner blir det 10 millioner. DNB stiller med den første millionen, sier Bjerke.

Bergstå tror ikke det er umulig å nå målet på 10 millioner kroner, til tross for at alle Vipps-brukere sannsynligvis ikke vil bidra.

– Jeg tror absolutt det er mulig å nå målet. Noen kommer selvfølgelig ikke til å gjøre det, men andre kommer nok til å sponse mer enn 20 kroner. Hvis halvparten av Vipps-brukerne gir 40 kroner er vi i mål.

Gjennom Røde Kors

Pengene skal gå direkte til Røde Kors, som igjen kan benytte dem i sine prosjekter med Syria-flyktninger.

– Vi har samarbeidet med Røde Kors i flere år, og kjenner den organisasjonen godt. Derfor tenkte vi at dette var den ryddigste og beste måten å gjøre dette på, sier kommunikasjonsrådgiver Ellen Dokk Holm i DNB.

Les også

Per Valebrokk kommenterer: Bestemor Europa trenger flyktningene

Hun legger til at DNB allerede har samarbeidet med Røde Kors om prosjektet, og at banken håper bidraget vil kunne hjelpe.

– Denne løsningen var klar i dag morges, men vi ser at det allerede har begynt å komme inn penger. Som mange andre merker vi at det er stort initiativ til å hjelpe flyktningene fra Syria, og vi håper at denne satsingen vil bli en suksess, sier Dokk Holm til E24.

Vipps er en app som gjør det mulig å overføre penger mellom kontoer ved å hente inn personer fra kontaktlisten på mobilen.

Bergstå har nettopp fullført en bachelorgrad i økonomi og ledelse ved BI, og er i ferd med å lansere et eget foretak for kreative yrker.

– Jeg er ganske innovativ av meg. Jeg liker litt action. Og det jeg tror mange med gode ideer gjør feil, er at de brenner inne med dem.

– Enormt engasjement

Røde Kors fortalte tidligere denne uken om et enormt engasjement, både fra privatpersoner og næringsliver, når det kommer til flyktningenes situasjon, både i Norge og utlandet.

Les også

Stordalen vil huse 5.000 flyktninger

Blant tiltakene er at kleskjeden Lindex har kampanjen «rund opp», der kunder oppfordres til å runde opp beløp med en tier og selskapet Mediebemanning har fått med seg 115 bedrifter, som til sammen har gitt 1.160.000 kroner til Røde Kors.

– Da 63 flyktninger ble akuttinnlosjert hos Røde Kors i Hausmanns gate i Oslo denne uken, stilte Nortura med middag, KappAhl med undertøy og sokker, og frivillige fra DnB, DNV GL og Statkraft kom sammen med frivillige fra Røde Kors, forteller generalsekretær Åse Havnelid i en pressemelding.

BILDET: Her viser den amerikanske senatoren John McCain frem bildet av Aylan (3) som ligger død på en strand. Dette bildet har vært viktig for flyktningengasjementet, ifølge Flyktninghjelpen.

Flyktninghjelpen har også fortalt om en annen type engasjement rundt flyktningsaken.

– Vi har opplevd at det norske folk skjønte alvoret for en god tid tilbake, og vi har sett det i lengre tid at jo mer folk får vite om situasjonen flyktningen er i, og hvor nærmere de kommer på, som med bildet av den lille gutten og hans skjebne, det utløser et annet type engasjement. Folk orker ikke bare å sitte og se på, fortalte Tuva Raanes Bogsnes i Flyktninghjelpen til E24.

Hun forteller pågangen den siste tiden har vært enorm, både fra enkeltpersoner og fra bedrifter.

– Vi så en betydelig økning etter dette bildet ble publisert. Det er en ekstra vekker for folk, sier hun.

Les også

Regjeringen øker med bistandsmilliard

Les også

Bestemor Europa trenger dem

Les også

Slik bidrar norske bedrifter for å hjelpe syriske flyktninger