Transportklagenemnda: – Flypassasjeravgiften kan kreves etterbetalt

Transportklagenemnda for fly gir flyselskapene medhold i at de kan kreve den omstridte flypassasjeravgiften betalt på etterskudd. – Intet nytt for vår del, sier SAS.

FÅR MEDHOLD: Transportklagenemnda for fly har gitt flyselskaper medhold i at de kan ta etterbetalt fort flypassasjeravgiften som ble innført 1. juni.

Foto: Torstein Bøe NTB scanpix
Publisert:,

I en uttalelse fra Transportklagenemnda heter det at de har mottatt flere henvendelser og klager fra passasjerer som kjøpte billetter før passasjeravgiften ble innført til flyginger med avgang etter at avgiften trådte i kraft.

Flere har lurt på om flyselskapene har anledning til å kreve slik etterbetaling. I en enstemmig uttalelse skriver Transportklagenemnda for fly at den er av den oppfatning «at flyselskapene under den gitte forutsetning har anledning til å kreve etterbetaling av passasjeravgiften.»

Nemnda viser også til at det under flyselskapenes vilkår er tatt inn bestemmelser om at passasjerer må betale skatter og avgifter som pålegges av det offentlige.

Administrerende direktør i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, er ikke overrasket over utfallet.

– Jeg oppfatter at klagenemnda har bekreftet den formelle situasjonen. Det er altså fullt mulig for flyselskapene å etterfakturere, sier han til E24

Etterfakturerte fra 1. juni

Det var i juni at enkelte flyselskaper og reisebyråer igangsatte etterfakturering av flypassasjeravgiften.

Flyseteavgiften trådte i kraft 1. juni, og er utformet slik at avreisetidspunktet avgiftsbelegges.

I motsetning til konkurrentene Ryanair og Norwegian, sa SAS i juni at de ville ta regningen selv i stede for å kreve etterbetaling.

– Det er intet nytt for vår del. Det har vært klart tidligere at det har vært en hjemmel for å innkreve skatten, men SAS har valgt å ikke etterfakturere våre kunder som har kjøpt billett før 1. juni, opplyser informasjonssjef Knut Morten Johansen.

Han sier at SAS ikke vil foreta seg noe nytt på bakgrunn av Transportklagenemdaets medhold med flyselskapene.

Årlig utgjør flyavgiften 700 millioner kroner for SAS, ifølge flyselskapets eget anslag.

Norwegian har fått mye pepper for å ta etterbetalt, både fra passasjerer, i mediene og fra politikere.

– Norwegian har i flere måneder fungert som en pengeinnkrever for staten, og vi er fornøyd med at Transportklagenemnda er enig med oss i at rollen som pengeinnkrever for staten er i tråd med regelverket. Flere titalls millioner kroner er allerede betalt til skatteetaten, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian i en kommentar til NTB.

Klaget på forskjellsbehandling

Både Ryanair og Norwegian ønsket å trekke flyseteavgiften direkte fra kundens betalingsmiddel. Forbrukerombudet var klar på at det er ulovlig å hente avgiften fra kundens konto uten å innhente samtykke fra kunden.

Interesseorganisasjonen NHO Luftfart har estimert at flypassasjeravgiften har konsekvenser for deg og meg.

– Skatten vil utgjøre 1,8 og 2 milliarder kroner etter våre vurderinger. Det vil forbrukerne merke ved at billettene blir dyrere eller rutetilbudet dårligere. Grovt sett blir det 10 prosent dyrere å fly innenriks i Norge. Vi regner med et trafikkbortfall på 5 prosent innenriks på grunn av avgiften, sa NHO Luftfart-sjef Torbjørn Lothe i NHO luftfart i sommer.

I juni klaget NHO Luftfart inn den omstridte avgiften til EFTAs overvåkningsorgan ESA. Årsaken var at de mente den førte til ulovlig forskjellsbehandling av flyselskapene.

Rygge på flyplassjakt

Samme måned annonserte Ryanair at de legger ned sin base på Moss lufthavn Rygge i oktober, som følge av innføringen av avgiften.

Helt siden den omdiskuterte avgiften ble vedtatt i Stortinget i desember i fjor har Rygge lufthavn vært klar på at det vil være ulønnsomt å opprettholde driften dersom Ryanair forsvinner – og at nedlegging vil bli en konsekvens.

Den private grupperingen Rygge Airport AS vil forsøke å redde driften av Rygge sivile lufthavn.

For at flyplassen skal gå rundt vil den trenge flyselskaper som driver trafikk der. Men hvilke selskaper det er som skal stå for dette forblir foreløpig et ubesvart spørsmål.

Les også

Miljøorganisasjoner ber om passasjeravgift for tomme flyseter

Les også

Flypassasjeravgiften innføres

Les også

ESA: Flypassasjeravgiften kan være ulovlig