Fortum straffes med 80.000 kroner dagen av NVE
I høst besluttet NVE at enkelte strømavtaler måtte avvikles. Nå har det løpt tvangsmulkt i over en måned etter at Fortum ikke har fulgt opp vedtaket.
Fra 26. februar har det løpt tvangsmulkter mot tre Fortum-selskaper.
Fortum Strøm, Fortum Markets og Fortum-eide Norgesenergi må betale totalt 80.000 kroner dagen, har Norges vassdrags- og energidirektorat vedtatt.
Til og med fredag 1. april beløper det seg til 2,8 millioner kroner.
Årsaken er at de tre selskapene ikke har gjort som NVE har krevd etter at myndigheten besluttet at en rekke selskaper må avvikle enkelte strømavtaler.
Fortum opplyser at de vil etterkomme vedtaket, men akter fremdeles å tilby tjenestene. Det skjer på samme måte som Fjordkraft har varslet, ved å flytte avtalen til et annet selskap.
– Det er viktig at NVE raskt vurderer om forsøket på å vri seg unna forbudet er i tråd med forskriften, uttalte forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket i januar, da E24 skrev om Fjordkrafts grep.
Årets dyreste strøm i Sørøst-Norge fredag: Passerer to kroner kilowattimen
Sammenlignet med forbrukslån
Det var i fjor høst at NVE besluttet å kreve avvikling av strømavtaler med navn som «Full kontroll», «Lik Betaling» og «Strømkonto».
Strømavtalene kan være praktiske for strømkunder som ikke har råd til overraskelser i strømregningen og heller ønsker å betale en fast sum hver måned.
Men avtalene er uoversiktlige, og det er vanskelig for forbrukeren å etterprøve vilkårene, ifølge NVE sjef Kjetil Lund. Han mener at noen av avtalene i praksis fungerer som et forbrukslån.
– Noen av disse avtalene gjør at du betaler inn et minimumsbeløp, men hvis du forbruker mer så risikerer du å opparbeide deg gjeld til selskapet. Da må du gjerne betale høy rente, og det fungerer som et forbrukslån, sa Lund til E24 i høst.
Strømkunder avvist etter kredittsjekk: – Dette er ikke til å begripe
Saksøkte staten
Reguleringsmyndigheten for energi (RME), en egen enhet i NVE, kom i fjor høst frem til at avtalene ikke er i tråd med regelverket for fakturering av strøm.
Ifølge Kjetil Lund bryter avtalene med kravet i forskriften om at man over tid ikke skal fakturere mer enn det reelle forbruket.
Allerede i oktober 2019 ga RME pålegg til strømselskapet Fjordkraft om å droppe avtalen «Full kontroll», men selskapet klaget.
Klagen ble avvist og NVE besluttet dermed å vedta avvikling overfor en rekke andre selskaper med like avtaler.
Både Fjordkraft og Fortum har senere stevnet staten for retten for å kunne fortsette å tilby tjenestene.
Flere strømkunder melder om overfakturering fra Huskraft
Flytter avtalen til annet selskap
I brevene om tvangsmulkt som er sendt til de tre Fortum-selskapene skriver NVE at Fortum Strøm, Fortum Markets og Norgesenergi har bekreftet at strømavtalene skal avvikles.
Dette planlegges imidlertid frem i tid gjennom etablering av en betalingsløsning via tredjepart, men selskapene har foreløpig ikke fått på plass «systemtekniske løsninger som gjør det mulig å realisere denne betalingsmetoden».
Følgelig har selskapene heller ikke lagt frem dokumentasjon på avvikling av avtalene innen fristen, påpeker NVE. Dermed er de ilagt tvangsmulkt.
Seniorrådgiver Pål Meland i NVE bekrefter til E24 fredag 1. april at tvangsmulktene fremdeles løper.
Strømpris på 1,87 kroner kilowattimen i mars: – Den dyreste måneden noensinne
Samme tjeneste som før
PR-sjef Kristian Myrseth i Fortum sier at de etterkommer myndighetenes avgjørelse i saken.
– «Lik Betaling» vil derfor i fremtiden bli levert av en annen leverandør uten omsetningskonsesjon på strøm. Eksisterende «Lik Betaling»-kunder trenger ikke å foreta seg noe. For kundene vil avtalen gi samme tjeneste som før.
– Løsningen er altså å overføre avtalen til et selskap som RME ikke har samme myndighet over?
– Ja, det er korrekt. Så lenge betalingstjenestene leveres av selskap uten omsetningskonsesjon for strøm, så er det i tråd med alle gjeldende regelverk.
Staten fikk inn 78 mrd. på strøm i fjor: Energi Norge foreslår strømfond
Ikke konkludert
Pål Meland i NVE sier at de ikke har, og heller ikke kommer til å ta eksplisitt stilling til lovligheten av avtalen, men at de vil vurdere om det opprinnelige vedtaket er etterlevd eller ikke.
– Vi som regulator kan ikke gå god for alle typer løsninger, for de kan endre seg nærmest fra dag til dag. Når det gjelder etterlevelse har vi ikke konkludert ennå.
Myrseth i Fortum sier at mange av deres kunder setter pris på å kunne jevne ut betalingen av strømregningen gjennom året ved hjelp av «Lik Betaling».
– Fordelene med dette har blitt tydelig for mange med denne vinterens høye strømpriser. Det har derfor vært viktig for oss å finne en løsning og et nytt oppsett som både ivaretar kundenes behov og ønsker, samtidig som det er i tråd med gjeldende regelverk.