Hun har Norges minst fornøyde bankkunder

Nok en gang er Skandiabanken nordmenns favorittbank. Imens bykser DNB frem – og etterlater Nordea på jumboplassen.

FÅR JUMBOPLASS: Administrerende direktør for Nordea Bank Norge, Gunn Wærsted, kunne rapportere om et «sterkt første halvår» i 2015. Tilfredsheten blant kundene er ikke like sterk.

Audun Braastad
Publisert:

Funnene kommer frem i analysebyråets EPSIs ferske bankundersøkelse for 2015.

Den viser at nordmenn jevnt over nå er mer fornøyde med banken sin, etter fjorårets svært lunkne måling.

– Vi er skuffet

Men ikke Nordea-kunder.

– Vi er skuffet over at vi ikke flytter oss fremover, men står på stedet hvil i forhold til i fjorårets måling, sier kommunikasjonsdirektør Unni Strømstad i Nordea til E24.

Mens bankbransjen har en snittscore på 71,5 poeng, kommer Norges nest største bank dårligst ut med 67,6 poeng. Det er enda litt lavere enn i fjor, da banken fikk 67,9.

SKUFFET: Kommunikasjonssjef Unni Strømstad i Nordea Norge.

– Vår ambisjon er å være den beste banken for kundene våre. Den ambisjonen har ikke blitt noe mindre etter de resultatene her, fortsetter Nordea-toppen.

Les også

Ny svindelmetode oppdaget: – Det er første gang vi har sett her i Norge

Skandiabanken på topp – igjen

Den årlige EPSI-undersøkelsen viser hvor tilfredse Ola og Kari Nordmann er med sin bank. Drøyt 3.500 privatpersoner og bedrifter ble spurt i løpet av august og september – alle om banken de for tiden er kunde hos.

Basert på rangeringer fra én til ti utarbeides en «tilfredshets-indeks» for hver av bankene.

Skandiabanken er nok en gang på topp med en målt tilfredshet på 79,1 poeng. Slik er utviklingen for store banker de siste fem årene (bransjesnitt nederst):

ØKENDE TILFREDSHET: Slik har nordmenn rangert sine banker de siste fem årene. Rangeringen er fra høyest til lavest score i årets måling, hvor Skandiabanken er på topp og Nordea er på bunn.

Tabell: EPSI

Mobilbank og lav rente

I fjor fikk bankbransjen samlet en snittscore på 69,6 poeng, som var den dårligste målingen på fem år.

Bransjesnittet på 71,5 poeng i årets måling viser en klar forbedring.

– En forklaring kan være at bruken av mobilbank har økt blant nordmenn. Dette er et verktøy vi fra målinger vet har generelt høy tilfredshet blant bankkunder, sier daglig leder Fredrik Høst i EPSI til E24.

– Kan det være at økt tilfredshet også speiler billigere boliglån?

– Jeg tror det har hatt en innvirkning, ja. Utgiften på boliglån har gått ned, og jeg tror folk flest blir glad av å få melding av banken sin om rentenedsettelse, sier EPSI-sjefen.

Les også

Erfarne bankkunder er mest skeptiske til bankenes rådgivning

IKKE HELT FORNØYD: Informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB.

Foto: DNB

DNB tror Vipps har gitt løft

Norges største bank DNB fikk i fjor en indeks på 65, som var lavest av alle. Konserndirektør Thomas Midteide skyldte på medias fokus rundt Rune Bjerkes «spleiselag» samt de mange oppslagene om nettbankkrøll, som mulige forklaringer.

I år har DNB klatret over to poeng til 67,3 poeng. Det sikrer nest sisteplass.

– Vi er veldig fornøyde med at vi har en fremgang fra fjoråret, og at den er såpass tydelig. Det tror vi er en tilbakemelding fra kundene på at vi gjør mye riktig, sier informasjonsdirektør Even Westerveld til E24.

– Men vi er ikke fornøyd med å ligge under snittet. Vi kommer til å kjempe knallhardt for å komme enda høyere på denne typen målinger, fortsetter Westerveld.

Han tror lanseringen av betalingstjenesten Vipps er blant det som har gjort kundene deres mer fornøyde det siste året.

– Vipps har slått veldig an. Nå er det 800.000 nordmenn som har lastet ned appen, og tilbakemeldingen som går igjen er at tjenesten gjør bankhverdagen enklere, sier Westerveld.

EPSI gjør sin årlige bankundersøkelse i hele Norden. Mens nordmenn har blitt mer fornøyde, står det verre til hos söta bror:

MIDT PÅ TREET: Finnene er mest fornøyde med banken sin, ifølge EPSIs målinger i Norden.

Kilde: EPSI

Her kan du lese mer om