3 av 10 bruker over 40.000 kroner: Så mye bruker vi på vår-oppussingen

Har du ingen oppussingsplaner, er du i dårlig selskap: De aller fleste nordmenn skal bruke penger på å oppgradere boligen i vår og i sommer, viser en fersk undersøkelse.

HOLDER OSS INNE? Ifølge Byggmakker betyr påsken tradisjonelt en boost i hageoppussing, men byggkjeden tror årets tidlige og snøfylte høytid vil holde igjen varesalget.

Illustrasjonsfoto: Colourbox
  • Karl Wig
Publisert:,

De fleste pusser opp. Hele fire av fem spurte i en ny Norstat-undersøkelse sier at de kommer til å sette av penger til å gi boligen en ansiktsløftning denne sesongen.

37 prosent sier de kommer til å bruke opptil 20.000 kroner, mens én av ti svarer mellom 21.000 og 40.000 kroner. Hele 31 prosent setter av over 41.000 kroner.

Bare én av fem, eller 21 prosent, har ikke tenkt å bruke noe på oppussing.

– Det er ingen hemmelighet at nordmenn er glade i å fikse på boligen. Nå går vi mot lysere tider, og da er det lett å få øye på skavanker som skitne vegger, løse lister og oppskrapede gulv. Uteplassen og hytta er også aktuelle prosjekter, sier Laila Dahlen, direktør for nye markedsplasser i FINN.

– Om ikke lenge kommer dessuten skatte- og feriepengene, og våre undersøkelser viser at veldig mange bruker deler av disse på hus og hjem, i tillegg til ferie, sier Dahlen.

Les også: Gjør håndverker-kupp nå

Så mye skal vi bruke på vår- og sommeroppussingen:

  • Under 5000 kr: 15 %
  • 5000 – 20.000 kr: 22 %
  • 21.000 – 40.000 kr: 10 %
  • 41.000 – 60.000 kr: 7 %
  • 61.000 – 80.000 kr: 3 %
  • 81.000 – 100.000 kr: 6 %
  • Mellom 100.000 og 150.000 kr: 6 %
  • Over 150.000 kr: 9 %
  • Ingenting: 21 %


Håver inn. Byggkjedene forteller om ekstra travle varehus i disse dager. Både Byggmakker og Maxbo kjører kampanjetilbud for å trekke til seg kundene.

PÅ DET JEVNE: Byggmakker-sjef Knut Strand Jacobsen mener nordmenns innkjøpsvaner har endret seg, og sier at varehusene ikke lenger opplever like store svingninger i salget.

Foto: Pressefoto

– Vi har en klar økning i salget på våren, spesielt i forhold til utearbeid. Vi legger mer trykk i markedsføringen til forbrukerne fra mars og utover, for vi ser at oppussingslysten blant nordmenn er størst da, sier administrerende direktør i Byggmakker Knut Strand Jacobsen til Dine Penger.

– Vårens startskudd går ved påsketider, og vi merker at kundene er ivrige på å komme i gang med vårpussen, sier markedsdirektør i Maxbo Tina Karp.

Utendørsmaling, beis, hage –og grillartikler har tradisjonelt vært salgsvinnere hos varehusene. Byggmakker-sjefen påpeker at denne påsken blir annerledes:

– Vanligvis ser vi en boost i salget av utendørsartikler fra påske. Men i år falt påsken tidlig, og det er fremdeles kaldt med mye snø. Jeg tror absolutt det vil prege salget, sier han.

Les også: Dette må du sjekke på visning

Svinger mindre. Jacobsen mener nordmenns innkjøpsvaner for oppussing har endret seg, og at «den gamle feriepengeeffekten» er borte.

– Det er ikke lengre slik at vi merker at dagssalget øker i perioder der mange nordmenn får feriepenger eller halv skatt. Det viser at folk faktisk setter av penger og planlegger oppussingsprosjektene på forhånd, sier Jacobsen.

Sprenger budsjettet. Undersøkelsen antyder imidlertid at planlegging ikke er vår sterkeste side.

34 % av de spurte sprengte nemlig oppussingsbudsjettet sist de oppgraderte boligen.

– En del prosjekter er kostbare, som oppussing av bad og kjøkken, så det er forståelig at mange er nødt til å bruke ganske høye summer. Man kan imidlertid spare både tid og penger på å gjøre god research og sammenligne priser og referanser på ulike håndverkere. Det gjelder å planlegge godt, sier Dahlen i FINN.

Personer mellom 30 og 50 år har de høyeste budsjettene. Unge under 30 år og de over 60 bruker minst penger.

Blant de som ikke prioriterer å bruke penger på oppussing i det hele tatt, er andelen høyest blant nordlendinger.

Les også: Slik kjøper du deg inn i samboerens bolig

OPPUSSINGSFOKUS: – Mange påvirkes nok av magasiner, blogger og interiørprogrammer på TV, mener forbrukerøkonom i Nordea Christine Warloe.

Foto: Michal Tomaszewicz

Mer kvalitetsbevisste. Christine Warloe, forbrukerøkonom i Nordea, mener nordmenn setter stadig høyere krav til standard.

– Velstanden har økt, og vi er blitt mer kvalitetsbevisste. Vi velger dyrere materialer, og bruker i større grad håndverkere og interiøreksperter enn for tjue år siden. Det er et enormt fokus på hus og hjem, og mange påvirkes nok av magasiner, blogger og interiørprogrammer på TV, sier hun.

– Til en viss grad kan oppussing også lønne seg med tanke på boligsalg. Pene overflater på vegger, gulv, skap og kjøkken virker tiltalende og kan bidra til en høyere salgssum. Men boligkjøpere må ikke glemme å stille spørsmål rundt større elementer som bad, vinduer og tak. Det kan bli kostbart dersom det haster å oppgradere dette, sier Warloe.

Les også: Vi har stadig mer boliggjeld

Om undersøkelsen: Gjort av Norstat på vegne av FINN oppdrag i mars 2013. Landsdekkende webundersøkelse med 1000 respondenter, gjennomført på e-post. Rullerende svaralternativer. Spørsmål om planer og holdninger rundt oppgradering av bolig.

Finn og Dine Penger er alle eid av Schibsted.

Hva er lov? Dette kan du bygge uten søknad

Bygg uten papirer: Dette kan du bygge uten papirer. ;Mer om hvordan kan du finne i denne artikkelen. (DP+)

Illustrasjon: Elisabeth Johannessen

Følg Dine Penger på Facebook!

Her kan du lese mer om

  1. Eiendom

Flere artikler

  1. Styr unna de kostbare fellene: Syv av ti skal pusse opp boligen nå

  2. Vi er mer fornøyd med oss selv enn med håndverkeren

  3. Spar penger og handle sikkert: Halve Norge skal pusse opp

  4. Annonsørinnhold

  5. Nå blir det viktigere å ha oversikt over oppgraderinger du har gjort i boligen

  6. Måneder etter kjøpet fikk Eivind (27) én million mer for leiligheten