Sjekk forskjellene: Her får du sjampo og kremer til halv pris

Du kan spare mange hundrelapper på å kjøpe deodoranten og andre hygieneartikler i riktig butikk.

Store prisforskjeller. Helt identiske produkter kan koste nesten det dobbelte om du kjøper det i klesbutikken fremfor dagligvarebutikken.

Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com
  • Ida Aamodt-Hansen
Publisert:

Dine Penger har sammenlignet prisene på hygieneartikler og kosmetikk i dagligvarebutikkene, billigkleskjedene og spesialbutikken Vita.

Testen viser at du kan spare over 70 prosent på enkelte produkter ved å kjøpe det i dagligvarebutikken fremfor for eksempel H&M.

Mens en pakke med seks barberblader for menn koster 119 kroner på Rema 1000, må du ut med hele 179 kroner for en identisk pakke på Vita.

Nesten halv pris: Ved å handle denne sjampoen i riktig butikk får du nesten halv pris.

Foto: L'oreal

Det samme gjelder prisen på shampoo og balsam. Kjøper du Elvital shampoo og balsam i matbutikkene, må du ut med litt over 30 kroner. Kjøper du de samme flaskene på Cubus, koster den 25 kroner mer!

Bestselgeren av dagkrem for kvinner; Loreal Revitalift, koster hele 63 kroner mer på H&M og Lindex enn på Rema 1000.

Les også:Spar tusenlapper på svenskehandel i påsken

Sparer i snitt 30 prosent. Rema 1000 ble testens prisvinner. I snitt er prisene der rundt 30 prosent lavere enn i klesbutikkene. Rimi og Meny ligger ganske likt i pris som Rema 1000, men er et hakk dyrere på de fleste varer.

Konklusjonen er uansett at du bør kjøpe slike produkter i dagligvarebutikken og ikke i klesbutikken.

Så hvorfor kjøper vi da så mange av disse produktene i klesbutikken eller spesialbutikker?

Tall fra Kosmetikkleverandørenes Forening, viser at det omsettes kosmetikk for omtrent like store beløp i dagligvarebutikkene, som i faghandelen i løpet av et år, med rundt 45 prosent markedsandel hver.

Les også:Styr unna disse nettbutikkene

Pris ikke viktig? Ingun Grimstad Klepp, forskningsleder i SIFO (Statens institutt for forbruksforskning) har ikke noe klart svar på hvorfor vi handler som vi gjør, men sier at pris, og diskusjonen om pris er noe som bare er viktig for enkelte produkter.

Lav pris gir ikke inntrykk av luksus: – For kosmetikk kan det fungere negativt at noe er billig – fordi det selges som «luksus» og derfor ikke bør være for billig, sier Ingun Grimstad Klepp, forskningsleder i SIFO.

Foto: Sifo

– For en del produkter er pris noe som ikke diskuteres så mye. Pris brukes i en del sammenhenger som en rettesnor for kvalitet. Dette gjelder områder der det finnes få andre måter å plukke ut hva som er «bra». Det gjelder både klær og kosmetikk – og sikkert også mye annet.

– For kosmetikk kan det også fungere negativt at noe er billig – fordi det selges som «luksus» og derfor ikke bør være for billig. Dette forklarer bare at pris ikke er noen stor diskusjon for kosmetikk. I tillegg kommer vaner knyttet til hva vi kjøper hvor. Du går ikke inn i H&M for å kjøpe kosmetikk, men kan kanskje ta det med når du er der, sier Grimstad Klepp.

Les også:Spis like sunt og spar 45.000 kroner

Sjekk prisforskjellen. En handlekurv bestående av ulike produkter som de aller fleste familier kjøper flere ganger i året, gav en totalpris på 1360 kroner på Rema 1000.

Hadde du kjøpt akkurat de samme produktene på spesialbutikken Vita, måtte du ha betalt 1911 kroner. Du sparer altså rundt 550 kroner bare på å velge riktig butikk. (Vi trekker fram Vita som eksempel fordi de er den butikken som har flest av produktene i sitt varesortiment.)

Lindex er butikkjeden som hadde høyest pris på flest av de testede varene, men det må tas med at det er en del av produktene de ikke fører, så totalprisen blir vanskelig å sammenligne.

Les også:Sterk krone gir gode priser for nordmenn

Kommentar fra Rema 1000:

– Dette beviser nok en gang at forbrukere må være bevisste på hvor de handler hvilke varer. REMA 1000 jobber hele tiden for å være så effektive og rasjonelle som mulig, og som gjør at vi kan ha de laveste prisene, sier Lars Kristian Lindberg, Kategori- og innkjøpsdirektør i REMA 1000 Norge.

Kommentar fra Lindex:

– Det er Lindex visjon å tilby inspirerende og prisgunstig mote, og i dette tilfellet også egenpleieprodukter. Det hadde selvfølgelig vært hyggeligere å havne på en annen plass i undersøkelsen. Samtidig er det viktig å huske at vi har veldig mange produkter i våre butikker, alt fra barneklær til sko. Det er ikke usannsynlig at vi i visse produktkategorier hadde havnet på en annen plass, sier Kaisa Lyckdal, presseansvarlig i Lindex.

Tre på topp (besparelse i kroner mellom dyreste og billigste):

  1. Ansiktskrem (Loreal Revitalift Dagkrem): 63 kroner
  2. Barberblader (Mach 3 turbo (6 stk): 60 kroner
  3. Hårfarge (Garnier Nutrisse Cream): 56 kroner

DP+: Hele prisoversikten kan du se her

Her kan du lese mer om

  1. Forbrukerspørsmål

Flere artikler

  1. Stor pristest viser opp til tusen kroner i prisforskjell: Slik sparer du på harde konfirmasjonsgaver

  2. Så mye kan du spare på taxfree-shopping på flyet

  3. Matkjedene dumper prisene igjen – sjekk listen

  4. Annonsørinnhold

  5. – Prisen mer enn doblet siden sist jeg sjekket

  6. - Vi forbrukere kan rope hurra!