Brune pelsbiller felte DNB-megler

Uakseptabelt å holde tyst om krypene på visning, mener bransjenemnd.

Science Photo Library / Vidar Ruud, NTB scanpix
Publisert:

Et DNB Eiendom-kontor i Oslo brøt sin opplysningsplikt da en megler holdt tilbake informasjon om brune pelsbiller på visningen, ifølge en avgjørelse fra bransjens klagenemnd.

Meglerkjeden sier de tar lærdom av saken.

Den brune pelsbillen stammer fra Afrika, men er kjent som Majorstu-billen her i Norge, fordi den lenge trivdes best i hovedstadens fasjonable vestkantstrøk.

I dag har imidlertid billen spredt seg til boliger i tettbebygde strøk over hele landet. Den kan gjøre stor skade, ifølge fagfolk.

Det var boligkjøperen som klagde inn DNB-megleren til bransjens klagenemnd, etter å ha flyttet inn i leiligheten hvor skadedyrene befant seg.

«Nemnda mener at megleren ikke overholdt sin undersøkelses- og opplysningsplikt da hun unnlot helt å informere om brune pelsbiller på visningen», står det i nemndsavgjørelsen.

Brun pelsbille (Attagenus amirnovi), her forstørret gjennom et mikroskop, har blitt et stadig vanligere skadedyr i norske boliger.

Science Photo Library
Les også

«Ny æra for boligprisveksten» demper Øystein Olsens bekymringer

– Megleren sa det ikke ville by på problemer

Nemnda vektlegger at megleren beviselig fikk vite om krypene før visningen, men likevel valgte å ikke videreformidle informasjonen, noe DNB Eiendom også har bekreftet.

Megleren har imidlertid forklart at boligselgeren først ga beskjed «like før visning» om at «hun muligens hadde sett noen pelsbiller i leiligheten».

Opplysningene var for usikre til å videreformidle på visning, og det var heller ikke tid til å sjekke dem opp før visningen startet, har megleren forklart.

Dagen etter visning nevnte megleren likevel pelsbillene i en SMS om at budrunden var åpnet.

Der sto det: «Ved et par anledninger har selger oppdaget brune pelsbiller fra tid til annen». Nemnda kritiserer også denne SMSen, som de mener gir for «kort og upresis» informasjon om en potensielt viktig nedside ved boligen.

Boligkjøperen hevder megleren visste om pelsbillene tidligere enn de har innrømmet, og i tillegg underspilte problemet etter at SMSen ble sendt ut.

Ifølge kjøperen hevdet megleren i en muntlige samtale at det kun var observert «noen få pelsbiller en sjelden gang i vinduskarmen».

– Megleren sa at dette ikke ville by på noen problemer, anfører boligkjøperen i nemndsavgjørelsen.

Les også

Meglernes nye toppsjef spår januar-prishopp

Meglersjef: – Streng informasjonsplikt

Selv om nemnda konkluderte med at DNB-megleren forsømte sin plikt til å informere om krypene, ble boligkjøperens påstander om andre feil ved boligen avvist. Et samlet erstatningskrav 500.000 kroner ble også avvist.

Daglig leder ved meglerkontoret avslo å stille til intervju.

Vidar Korsberg Dalsbø, kommunikasjonsrådgiver i DNB, kommenterer saken i en e-post.

– Vi tar avgjørelsen til etterretning, og registrer at nemnda i stor grad støtter våre bemerkninger i saken, skriver han til E24.

– Samtidig må vi ta lærdom av kritikken rundt undersøkelses- og opplysningsplikten, som er en viktig del av meglerens oppgaver.

Carl Geving, direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund, sier det er viktig at meglere alltid informerer om brune pelsbiller dersom de kjenner til dem.

– Det er et skadedyr, og det må interessenter få vite om. Boligselgere er underlagt en streng opplysningsplikt, og meglere har en utvidet plikt til å både sjekke opp viktige opplysninger, og legge de frem.

– Er meglere generelt for slepphendte med å orientere om skadedyr?

– Det synes jeg ikke det er grunnlag for å si. Dette er enkelttilfeller blant tusener av boligsalg, og i de aller fleste saker håndteres dette ryddig.