Får jevnlig klager på telefonsalg av forbrukslån

– Kommer overrumplende på forbrukere som allerede kan være i en sårbar økonomisk situasjon, sier Forbrukertilsynet.

– OVERRUMPLENDE: Avdelingsdirektør Jo Gjedrem i Forbrukertilsynet er kritisk til telefonsalg av forbrukslån. De får jevnlig klager.

– OVERRUMPLENDE: Avdelingsdirektør Jo Gjedrem i Forbrukertilsynet er kritisk til telefonsalg av forbrukslån. De får jevnlig klager.

Foto: Heiko Junge NTB scanpix
Publisert:

«Stemmer det at du har et forbrukslån»?

Har du fått den irriterende telefonen, er du langt ifra alene.

Forbrukertilsynet merker seg at telefonsalg ikke lenger bare brukes til å dytte deg inn i abonnementer på aviser og helsekost – men også inn i komplekse finansavtaler om kortsiktige lån.

– Vi får jevnlig klager på telefonsalg av forbrukslån, sier tilsynets fagdirektør Jo Gjedrem til E24.

De har ikke full oversikt over omfanget, men tilbakemeldingene de får tilsier at det vanligste er tilbud om refinansiering av eksisterende kredittkortgjeld og forbrukslån, snarere enn helt ferske låneavtaler.

– Overrumplende

– Det som er problematisk ved slik direktemarkedsføring av låneavtaler, er at de lett kommer overrumplende på forbrukere som allerede kan være i en sårbar økonomisk situasjon. Og kompliserte finansielle avtaler bør tenkes nøye igjennom og vurderes grundig ut ifra egen økonomi, sier Gjedrem.

Les også

Inspirert av Bank Norwegian: Flyinvestor Per Braathen starter bank

Tall fra Finanstilsynet viser at eksplosjonen i det norske forbrukslån-markedet fortsatte i fjor, med en låneøkning på 13,2 prosent til over 100 milliarder i nordmenns samlede forbrukslån-gjeld.

Annonsørinnhold

Senest tirsdag kom ferske tall som viste en kraftig økning i søknader om forbrukslån.

Veksten har gitt grobunn for både flere nye utlånere og aktører som lever av å ta kontakt med forbrukere og få dem til å flytte sine eksisterende låneavtaler.

Kan ikke forbys

Forbrukertilsynet støtter utredning av et forbud mot kredittmarkedsføring i sosiale medier. Å gjøre det samme med telefonsalg av forbrukslån er imidlertid ikke mulig, sier Gjedrem.

– Det er ikke mulig å forby grunnet EU-direktiver som Norge er forpliktet til å følge. Vi har derfor ikke frihet til å foreslå dette, sier Gjedrem.

– Ville dere foreslått et forbud hvis det var mulig?

– Det blir litt hypotetisk. Men vi følge nøye med på telefonsalg-aktører. Når vi får flere klager mot enkelte selskap, vil vi også undersøke videre.

For finansielle avtaler er lovverket ekstra strengt. Selv om det ikke er forbudt å initiere slike avtaler via telefon, pålegges aktørene omfattende informasjonsplikt via finansavtaleloven.

– Det er ikke sånn at slike låneavtaler bare kan inngås raskt over telefon. Det kreves avtaledokumenter, påpeker Gjedrem.

Les også

Kraftig økning i søknader om forbrukslån

Støtter andre tiltak

Finansminister Siv Jensen åpnet i april for innføring at makstak på effektiv rente, men påpekte samtidig at dette er svært inngripende og kun bør vurderes hvis andre tiltak ikke klarer å stagge veksten i «små og svært dyre forbrukslån».

Forbrukertilsynet er positive til at et rentetak utredes.

– Men da er det også viktig at det tilpasses norske forhold. Rentetak har vært innført i England og Finland, og rammer SMS-lån med svært kort betalingsfrist og veldig høy rente. Slike lån har vi imidlertid lite av i Norge, sier Gjedrem.

Han mener det også kunne vært nyttig å se på et mulig kostnadstak ved inndrivelsen av misligholdte lån.

I tillegg har de foreslått forbud mot å tilby rabatter eller fordelsprogrammer som betinger at du går inn i kredittavtaler.

– Det har vi spilt inn til arbeidet med ny finansavtalelov, og er noe også Finanstilsynet støtter, sier Gjedrem.

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold