Her har elbilsalget falt 80 prosent

Avgiftssjokk gir bråstopp i elbilsalget i Danmark.

DYRT MED ELBIL: Dansker er lite interessert i elbiler, og etter avgiftshoppet 1. januar blir det knapt kjøpt elbiler i landet. Her kjører elbiler i forbindelse med en elbilaksjon på Øresund-broen til København i 2014.
  • Sophie Lorch-Falch
Publisert: Publisert:

Det er ikke godt å være elbileier i Danmark. Landet har blant Europas høyeste bilavgifter, og 1. januar var det slutt på fritaket av registreringsavgift for elbiler.

Danskene skyndte seg naturlig nok å kjøpe elbil før lovendringen, og i desember 2015 nådde elbilsalget en topp på 1.588 nyregistrerte elbiler, ifølge statistikk fra De Danske Bilimportører, som blant annet henter tall fra registeret til den danske skatteetaten.

Da registreringsavgiften ble innført 1. januar, kom det som ventet et bråstopp i salget med bare 68 solgte biler i løpet av årets første måned.

Og tallene er ikke blitt penere utover året. Til og med juli hadde det blitt registrert 270 elbiler i 2016, mot 1.332 elbiler i de syv første månedene i 2015, hvilket utgjør en nedgang på 79,73 prosent.

Les også

Volkswagen i ferd med å ta over tronen fra Toyota

Vanlige biler er blitt billigere

Lovendringen kom samtidig som den høyeste registreringsavgiften for kjøretøyer ble satt ned fra 180 prosent til 150 prosent av bilens verdigrunnlag over 81.700 kroner. Inntil summen betaler danskene 105 prosent registreringsavgift.

Med andre ord fikk folk flest en avgiftsrabatt fra nyttår. For potensielle elbileiere er avgiften derimot brutal, tross etappevis økning mot 2020.

Fra 1. januar var registreringsavgiften på 20 prosent, mens den stiger til 40 prosent i 2017.

Salget vil antageligvis bli betraktelig bedre i andre halvår, ettersom andre trinn i innfasingen trer i kraft 1. januar 2017. Da må danskene betale 40 prosent registreringsavgift for elbilen.

Vil sponse elbileiere med 20.000

Det var langt fra planen at elbilsalget skulle stanse opp. Venstre, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og De Radikale vedtok i 2015 å fjerne fritaket for registreringsavgiften, og håpet at en overgangsordning til 2020 skulle bidra til at interessen for elbil ikke forsvant over natten.

Partiene ønsker nemlig flere elbiler på veiene i Danmark, og det store skiftet i elbilsalget har hittil ikke ført til en retrett. Imidlertid erfarer det danske Motor-magasinet, gjengitt av Børsen.dk, at den politiske alliansen forhandler om å subsidiere 1.000 elbilkjøpere med 20.000 kroner.

Les også

Røkke kjøper eksklusiv superbil til nesten fem millioner

Én million kroner dyrere Tesla

To av Norges mest solgte elbiler, Tesla S 70D og Nissan Leaf Acenta kostet inntil 1. januar henholdsvis 589.000 danske kroner og 274.900 danske kroner.

Tesla S 70D fikk en prisøkning på 174.000 danske kroner, mens Nissan Leaf Acenta ble 31.400 danske kroner dyrere, ifølge bransjeorganisasjonen Forenede Danske Motorejeres utregning.

I 2020 vil avgiften utgjøre 663.100 kroner for Tesla S 70D og 129.000 for Nissan Leaf Acenta. Regnestykket tar høyde for prosentvis prisstigning på bilens verdi.

Eventuelle kjøpere av den langt kraftigere Tesla S P85D må i 2020 betale en registreringsavgift på 1.096.000 danske kroner, ifølge regnestykket.

Utover registreringsavgift betaler danskene moms på 25 prosent for nyregistrerte kjøretøy.

Les også

Mener Tesla villeder forbrukerne – varsler sak i Markedsrådet

Les også

Slik blir Volkswagens gigantsatsing på elbil

Les også

Nå kommer «Billig-Teslaen» tilbake

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Elbil
  2. Tesla Motors
  3. Danmark
  4. Bil

Flere artikler

  1. Ingen dansker har kjøpt Tesla hittil i år

  2. Avgiftshopp ga elbil-stopp

  3. Elbileiere må betale ny avgift – Håpløs elbilpolitikk

  4. Frykter at elbil-fordelene fjernes

  5. Betalt innhold

    Drømmer du om stor elbil, kan du spare på å handle raskt