Forbrukerrådet har truet banker med søksmål: Slik krever du penger tilbake fra banken

Forbruker Europa har fått banker til å tilbakebetale store beløp til kunder som har blitt lurt av næringsdrivende. I noen tilfeller har Forbrukerrådet truet bankene med søksmål.

BANKEN HAR ANSVAR: Hvis du er lurt av en nettbutikk eller annen næringsdrivende i EU, kan du kreve pengene tilbakeført om du har betalt med kort.

Publisert:

Banken ansvarlig. Går bedriften du har bestilt billetter fra, konkurs, kan du kreve pengene tilbake fra banken hvis du har betalt med kort.

Det gjelder også dersom du har kjøpt en vare som du ikke får levert av andre grunner, hvis varen ikke er som avtalt, eller dersom selgeren ikke respekterer dine forbrukerrettigheter.

Denne uken leverte Forbruker Europa rapporten som kartlegger muligheten forbrukere har til å fremme tilbakebetalingskrav mot kredittyter/bank i de ulike medlemslandene i EU/EØS.

Les også:Får bot for trusebløff

Truet med søksmål. Forbrukeren kan kreve tilbakebetaling etter EU/EØS-rett, nasjonal lovgiving eller bankens egne driftsregler.

– Det er godt å vite når du drar kredittkortet, sier direktør for Forbruker Europa Ragnar Wiik.

– Banken er motvillig i noen tilfeller Dine Penger har omtalt?

– Ja, og det har nok hjulpet at Forbrukerrådet har truet bankene med søksmål i noen av tilfellene vi har løst, har forteller Wiik.

Les også:Svindelmistenkt ferieklubb fortsatt i full sving

Tusen forbrukere fikk penger. Forbruker Europa har æren for at omlag tusen forbrukere fikk penger tilbake i den såkalte FormLife-saken. Dette var et dansk slankemiddel-firma som drev ulovlig markedsføring på ulike nettsider.

KORT: – Krev penger refundert fra banken, sier Ragnar Wiik, leder av Forbruker Europa.

Foto: CF Wesenberg

– Vi informerte bankene om praksisen og forbrukerne fikk informasjon fra oss og via media om hvordan de skulle klage basert også på uttalelser om ulovlig markedsføring fra Forbrukerombudet, sier Ragnar Wiik.

I Norge er det finansavtalelovens paragraf 54 b som regulerer dette for kredittkort. I tillegg følger det normalt av vilkårene til kortselskapene/Visa.

Les også:Klagestorm mot slankemiddelselskap

Også utenlandske. Forbruker Europa er en del av Forbrukerrådet og arbeider med å løse saker for nordmenn som har kjøpt varer i Europa, både i fysiske butikker og nettbutikker. Men kontoret mottar også henvendelser fra europeiske borgere som har problemer med norske firmaer.

BILLETTSKANDALE: Utenlandske billettkjøpere som føler seg svindlet har fått hjelp av norske forbrukermyndigheter, fordi Euroteam er et norsk firma. Faksimile fra Euroteams nettside

I tillegg hjalp de omlag 250 utenlandske forbrukere i Euroteamsaken. Euroteam var et norsk selskap som solgte billetter til ulike konserter og fotballkamper på annenhåndsmarkedet, til ulovlig høye priser. I tillegg var det mange som ikke fikk billettene sine.

– Dette skjedde gjennom vedtak i Forbrukertvistutvalget før firmaet gikk konkurs, forteller Wiik.

Les også:Bankene vil dekke kortkundenes tap

Danmark og Portugal. Rapporten viser i hvilke tilfeller chargeback kan benyttes og forbruker har betalt med kredittkort.

– Nivået er ganske likt gjennom reguleringen – i noen land som Danmark og Portugal er det praksis for chargeback også ved bruk av debetkort, sier Wiik.

Poenget med rapporten er å vise forbrukerne hvordan chargeback fungerer og at «betalingskanalen» ofte er den beste kanalen for forbrukerne å få pengene tilbake, blant annet ved dårlige selgere på nettet.

Les også:Flere nordmenn svindlet på Kanariøyene

Tvistenemnder. Resultatene i rapporten tyder på at forbrukere har tilnærmet samme rettigheter i EU/EØS til å rette et tilbakebetalingskrav mot kredittyter, samt at det er etablert en form for klagenemnd i de fleste landene som kan behandle klager mot finansinstitusjonen ved en eventuell tvist.

Banken har bevistbyrden. I de tilfellene saken dreier seg om uautorisert trekk fra kontoen der man har tastet inn pin-koden, er det noe mer begrenset rettigheter for å kreve chargeback.

Men det er kredittyter som har bevisbyrden til å dokumentere at forbruker har vært grovt uaktsom eller handlet svindelaktig.

Les også:Gransker reisenettverk for ulovlig pyramidesalg

I disse tilfellene kan du kreve tilbakebetalt fra banken:

  • Hvis kortet ditt er brukt uautorisert
  • ved forhåndsautorisert betaling (nettbestilling)
  • varer eller tjenester som ikke blir levert
  • varen eller tjenesten ikke er i henhold til avtalen
  • hvis bedriften har gått konkurs

I EU-land må du selv dekke tap opptil 1200 kroner (150 euro) ved uautorisert bruk av kort hvis kortet er mistet eller stjålet.

EU har foreslått dårligere rettigheter ved misbruk av kort og bruk av pinkode med en større egenandel.

Les også: Ektepar svindlet for 96000 på Tenerife

Slik får du penger igjen fra banken:

1) Send en skriftlig klage til selger først og forsøk å løse saken. Du må ha forsøkt dette først.

2) Hvis selger avviser kravet/ikke svarer/er konkurs, send en skriftlig klage til kredittyter/bank.

3) Dersom kredittyter/bank avviser kravet, send saken din til klagenemnden. I Norge er det Finansklagenemnda, hvis det er en utenlandsk butikk går du via Forbruker Europa.

4) I alle tilfellene ovenfor bør forbruker handle raskt ettersom det kan løpe frister.

Les hele rapporten her.

Les også:Få får medhold i Finansklagenemnda

Her kan du lese mer om