Siden 1969 har halvparten forsvunnet:
Husker du bensinstasjonene som forsvant?

På 47 år har halvparten av bensinstasjonene i Norge forduftet. — I dag er bilene så avanserte at du må ha fagbrev for å skifte en lyspære, sier tredjegenerasjon bensinstasjoneier.

KLASSISK BP-ARKITEKTUR: De fleste nålevende nordmenn husker neppe de klassiske bensinstasjonene til BP. Her er et bilde av en BP bensinstasjon tatt ved Hønefoss rutebilstasjon i 1956.

Foto: Scanpix NTB scanpix
Publisert:,

Ved inngangen til det tyvende århundre fantes det bare en håndfull biler i Norge.

Så skjøt det fart.

I 1920 fantes det 6.700 biler og busser i landet, og utover 20-tallet poppet det opp bensinstasjoner flere steder i landet, men først på 1960-tallet ble biler allemannseie i Norge.

Selv om det finnes over 2,6 millioner biler registrert i Norge i dag, eksisterer det bare 1.580 ulike stasjoner å tanke opp bilen med drivstoff, mot det dobbelte i 1969. Og antallet bensinstasjoner daler fra år til år.

— Årsaken til at det blir færre bensinstasjoner, har blant annet med høye investerings- og driftskostnader å gjøre, og at bensinstasjonsdrift gir relativt liten avkastning, sier generalsekretær i Norsk Petroleuminstitutt, Inger-Lise M. Nøstvik, til E24.

— Tidligere var bensinstasjonene først og fremst bilverksted og drivstoffdepot, nå er de også kaffebar og døgnåpen butikk. Bensinstasjoner med et bredt tilbud av tjenester er viktig i hele landet og særlig i distriktene.

ENKEL BENSINSTASJON: Bildet viser Nors første bensinstasjon på Majorstuen. Årstall og fotograf er ukjent.

Foto: Riksarkivet

Fra oljeskift til bollebaking

Én av bensinsstasjonene som har holdt det gående helt siden 1927 er Cirkle K i Åndalsnes, hvor dagens bensinstasjonseier Nils Ivar Heggem (50) driver i tredje generasjon.

— Den spede begynnelsen var med en håndpumpe og fat utenfor stasjonen, sier han til E24.

— I 1936 bygget vi i samarbeid med Norsk Brænselolje en moderne stasjon med verksted, smørehall og vaskehall. Det var litt av et anlegg den gang.

TATT IMOT BILISTER SIDEN 1927: Førstegenerasjon bensinstasjonseier Nils Heggem (t.h.) og hans sønn og andre generasjon bensinstasjonseier Kåre Heggem (t.v.) utenfor stasjonen i 1989. Stasjonen avbildet ble bygget i 1936, og i 1989 fikk familien bygget en ny moderne bensinstasjon.

Foto: Privat

Ånsdalsnes er et sentralt knutepunkt for turisttrafikken i Norge, og på 60-70 tallet måtte bilene gjerne ha oljeskift og smøring etter 2.500 kilometers kjøring.

Da sto køene utenfor bensinstasjonen i høysesong med nordmenn, svensker og tyskere.

— I dag kjører bilene 20.000 til 30.000 kilometer mellom oljeskiftene. Fokuset har gått fra å hjelpe kundene med alt av bilservice til å betjene passasjer og sjåfør, sier Heggem.

I overgangsfasen fikk bransjen en del kjeft. Sånn er det i overganger, det er ikke alltid samsvar mellom hva kundene vil ha og hva kunden har behov for, sier han.

— I dag er bilene så avanserte at du må ha fagbrev for å skifte en lyspære.

TRE GENERASJONER — FIRE NAVNESKIFTER: Nils Ivar Heggem er tredje generasjon som driver Statoil-stasjonen på Åndalsnes. Familien har drevet under navnene MIL, BP, Norol og Statoil. I fjor ble stasjonen døpt om til Circle K.

Foto: Marius Lorentzen E24 / SFR-Couche Tard

— Bestefar hadde nok blitt forundret

Enkelte bensinstasjoner er i dag åpen døgnet rundt, og kan tilby baconpølser og boller til bilister på farten.

Varmmaten rullet inn i stasjonen til Heggem på 80-tallet.

— I dag baker vi boller. Min bestefar hadde nok blitt rimelig forundret hvis han kom inn i butikken i dag. Min far var skeptisk da vi startet med pølser, men det skal ganske mange oljeskift til for å erstatte pølseomsetningen, forteller han.

Les også

Vil ha slutt på matbutikkenes ølmonopol

Om bilister oppsøker Åndalsnes for bilservice er det likevel håp i et verksted ved siden av stasjonen. Verre er det om en Tesla ruller inn. Da er både stasjonen og verkstedet hjelpesløse.

— Og ikke minst kunden!, ler Heggem.

Ennå har ikke stasjonseieren merket på omsetningen den norske elbilinvasjonen i bilparken og overgangen til moderne biler med mindre behov for drivstoff.

— Utviklingen er rask. Vi må som bransje henge med. Om tiår blir det en helt annen stasjon enn i dag.

BENSINSERVICE: I dette bildet fra 1961 fyller en ansatt ved Esso i Oslo på bensin på en Folkevogn-boble. På slutten av 70-tallet forsvant bensinfyllerne i Norge, og bileiere måtte tanke opp vognen selv. Shell hadde et prøveprosjekt i 2011 hvor enkelte stasjoner fikk bensinfyllere.

Foto: Jan Greve VG

Cirkle Ks mange navnebytter

Det er ikke bare bensinstasjoner som fysisk har forsvunnet. Også en rekke merkenavn har kommet og gått.

Mens Exxon Mobile-eide Esso har holdt samme merkenavn siden 50-tallet, og het Standard før navneskiftet, har Norges markedsledende bensinstasjonskjede, Cirkle K, skiftet navn en rekke ganger.

Sist var for ett år siden, da bensinstasjonene skiftet navn fra Statoil til Cirkle K.

Navnebyttet var en konsekvens av at kanadiske Alimentation Couche-Tard kjøpte fuel & retail-virksomheten av Statoil i 2012.

Da var det 24 år siden forrige navnebytte fra Norol til Statoil i 1991. Før 1976 het bensinstasjonene BP.

  1. HISTORIE: Statoil-stasjonene ble omdøpt til Cirkle K i 2015.

    Foto: Knut Falch NTB scanpix
  2. FØR STATOIL: Fra 1976 til 1991 kunne man tanke opp bilen på Statoil-eide (Norsk Olje AS) Norol. Her står skøyteløper og OL-gullvinner Knut "Kuppern" Johannsen foran bensinstasjonen i februar 1988.

    Foto: Jan Petter Lynau VG

Færrest stasjoner i Finnmark

I tillegg til at det blir færre bensinstasjoner fra år til år, reduseres også antallet betjente bensinstasjoner til fordel for ubetjente.

Av fylkene i Norge er det flest bensinstasjoner i Akershus og Hordaland med henholdsvis 135 og 133 bensinstasjoner.

Færrest bensinstasjoner er det i Finnmark med bare 35 stasjoner.

I 1975 var det til sammenligning 213 stasjoner i Akershus, 228 i Hordaland og hele 79 stasjoner i Finnmark.

  1. HUSKER DU HYDRO TEXACO? Bensinstasjonkjeden ble etablert i 1995 av Hydro og Texacos datterselskaper. I 2006 kjøpte Reitangruppene aksjene i selskapet 2006 kjøpte Reitangruppen aksjene og endret navnet til YX Energi. I 2009 endret selskapet navn til Uno X Gruppen.

    Foto: Lars Jacobsen VG
  2. KRAGERØ 1954: Esso het Standard Bensin før navnebyttet på 50-tallet.

    Foto: Aktuell NTB scanpix

RØYKET PÅ BENSINSTASJONEN: Fire menn med sneip og pipe står utenfor NOR Bensinstasjon i Mandal i Vest-Agder i 1948.

Foto: Statsarkivet i Stavanger/Esso Norge AS, fotograf ukjent

Øvrige kilder: SSB, NRK, Norsk petroleumstatistikk, Reitangruppen.

Les også

Derfor slipper nordmenn skyhøye bensinpriser i sommer

Les også

Høyre-utvalg vil ha energistasjoner, ikke bensinstasjoner

Les også

BI-ekspert om bensinpriskrig: – Helgeprisene vil gå betraktelig ned

Her kan du lese mer om