Forbrukermyndighetene krever at meglerutfordrer trekker påstander

Forbrukerombudet mener Propr bruker ulovlige reklamepåstander. Meglerforbundet er enige og kaller selskapet «totalt useriøst». – Patetiske utspill, svarer tjenesten.

OMSTRIDT: Propr har vakt oppmerksomhet med reklamer som fremstiller meglere som overbetalte slasker. Nå går Forbrukerombudet hardt ut mot Proprs egne priser, som de mener markedsføres misvisende lavt.

Foto: Skjermdump, Proprs reklamefilm
Publisert:

Forbrukerombudet anklager meglerutfordreren Propr for ulovlige markedsføringspåstander som villeder selgere og kjøpere i boligmarkedet.

Det fremkommer av et brev E24 har fått tak i, som ombudet sendte til Propr-sjef Merete Nordvik 21. februar.

– Vi har stor respekt for Forbrukerombudets anmodninger, og skal selvfølgelig ta disse til en grundig vurdering, sier Propr-pressekontakt Niels Ruben Ravnaas.

Langer ut mot pris, risiko og skrytetall

E24 har tidligere omtalt hvordan tjenesten – som oppfordrer boligselgere til å droppe megler og heller bruke deres hjelpeverktøy for å selge boligen på egen hånd – har fått meglerbransjen til å sette seg kraftig på bakbena.

Ombudets kritikk kommer etter at eiendomsmeglerkjeden Krogsveen klaget inn tjenesten for brudd på markedsføringsloven.

Etter å ha gjort sin gjennomgang mener ombudet å ha funnet flere lovbrudd: De skriver at Propr villeder forbrukere ved å markedsføre seg med en pris som i praksis er uoppnåelig, og at de feilopplyser om risikoen.

De reagerer også på tjenestens skryt i reklamer om at de har tusenvis av brukere, mens kun et titalls personer i realiteten har brukt tjenesten til boligsalg.

– Fører forbrukerne bak lyset

Propr ønsker ikke å svare for de konkrete punktene ombudet tar opp (se oversikt nederst). De lover imidlertid å gi sitt svar innen 10. mars, som er ombudets frist.

Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) har tidligere reagert kraftig på Proprs markedsføring. Direktør Carl O. Geving mener ombudets reaksjon er helt på sin plass.

– Dette er en totalslakt av Proprs markedsføring, og jeg er glad vi har myndigheter som er så tydelig i å beskytte forbrukerne mot slike krefter, sier han om brevet til E24.

– Propr har holdt på med dette lenge. Jeg mener dette er et totalt useriøst selskap. Jeg stiller spørsmål med etterretteligheten til bakmennene. De har et dårlig produkt, og de fører forbrukerne bak lyset, sier Geving.

– Stygg skremselspropaganda

Propr kaller meglertoppens utspill patetiske og desperate.

– Carl O. Geving fremstår desperat, når han driver en så stygg form for skremselspropaganda, sier Ravnaas, og fortsetter:

– Disse beskyldningene fra Geving føyer seg inn i en lang rekke patetiske utspill mot Propr, fra en livredd meglerbransje med meglerforbundet som hærfører.

Ravnaas mener ombudet «på ingen måte» gir dem totalslakt. Han betegner det som anmodninger og kaller det hele en ryddig redegjørelse.

– Vi spiller på forbrukernes lag. Eiendomsmeglerbransjen har gjennom flere år levd i en tilnærmet monopolsituasjon hvor det har vært en overetablering av eiendomsmeglerforetak og utdanning av for mange nye eiendomsmeglere. Dette ser vi konsekvensene av nå. Meglerbransjen føler seg truet av den nye konkurransesituasjonen, og tar det ut mot Propr på en hårsår og uverdig måte, mener Ravnaas.

Dette får Forbrukerombudet til å reagere

E24 har gjennomgått samtlige av Forbrukerombudets innsigelser mot Propr og forklarer her hva de reagerer på, og hvorfor.

Vi har invitert Propr til å svare for disse punktene, men pressekontakt Niels Ruben Ravnaas sier det blir feil å gjøre dette i media og at de heller ønsker å holde en dialog direkte med ombudet.

**PRISPÅSTAND: Propr markedsfører seg med pris «fra kr. 4900», men i praksis mener ombudet prisen er uoppnåelig. De fremholder at den kun gir tilgang til Propr-verktøyet, mens foto, innhenting av dokumentasjon og oppgjør koster alle ekstra. «Skal forbrukeren selge en leilighet koster disse obligatoriske tjenestene ca kr. 23.000», skriver ombudet. Finn.no-annonsering kommer også i tillegg.

**GEVINSTPÅSTAND: «Selg boligen din selv og behold hele gevinsten», reklamerer Propr. Ombudet mener påstanden er villedende. Du beholder ikke hele gevinsten når du må betale Propr flere tusen kroner, påpeker de.

**MEGLERPÅSTAND: Propr leker også med eiendomsmeglerbegrepet i sine reklamer. Blant annet med «Nå kan alle bli en eiendomsmegler» og «Pass litt på hva du sier om eiendomsmeglere. Plutselig er du en». Ombudet reagerer fordi eiendomsmegler er en beskyttet tittel, og det stilles egne lovkrav til eiendomsmeglere.

**RISIKOPÅSTAND: «Propr.no sørger for at selgers opplysningsplikt er oppfylt (...)», heter en annen markedsføringspåstand. Men dette stemmer ikke, ifølge ombudet, som påpeker at det er boligselgere som sitter med dette opplysningsansvaret etter avhendingsloven.

**BRUKERPÅSTAND: Propr har skrytt på seg tusenvis av brukere, men i virkeligheten er det kun et titalls som faktisk har valgt å selge boligen gjennom tjenesten, slik E24 dokumenterte i denne saken. Forbrukerombudet reagerer på spriket og mener det blir villedende.

I tillegg til de fem punktene over ber Forbrukerombudet Propr om å fjerne markedsføring hvor de fremhever hvor mye boliger selges over prisantydning. Ombudet mener Propr fremstiller avvik som positivt, noe de kaller «svært uheldig».

Her kan du lese mer om