Må betale 530.000 for bil han ikke får

En mann som sa at han ville kjøpe en bil til 2 millioner, men som avlyste kjøpet, må betale 530.000 kroner til bilselgeren. Kjøperen hadde ikke angrerett selv om han svarte på en nettannonse, avgjorde Høyesterett.

DYR BIL: Det var en bil av typen Bentley GT Vestfold-mannen forsøkte å angre på kjøpet av. Foto: Sandven AS
  • Anne Lise Stranden
  • Astrid Dalen
Publisert:

Angrerettloven som gjelder ved

fjernsalg

, gir privatpersoner minst to ukers frist til å angre på kjøp fra næringsdrivende. Men selv om den ulykkelige bilkjøperen i dette tilfellet hadde svart på en nettannonse, gjaldt ikke angreretten, fastslår den ferske høyesterettsdommen.
Dermed har landets øverste domstol tatt en avgjørelse i en sak om forbrukerrettigheter som ikke har vært avgjort tidligere i domstolene.

LES OGSÅ:

Bare lov til å angre på nettkjøp

Overrasket og skuffet

Den angrende kjøperen fra Vestfold er skuffet over utfallet.
- Nettannonser som denne bilannonsen hvor alle nødvendige opplysninger om salgsobjektet blir gitt, er utformet for å få i stand en avtale, og vi er derfor overrasket over utfallet i Høyesterett, sier advokat Steinar Thomassen til Dine Penger.
Han presiserer at angreretten helt klart fortsatt gjelder nettannonser med betalingsløsning, men at forbrukere nå må tenke seg nøye om før de inngår avtaler basert på bilannonser på nett.

Feiret

Daglig leder i Sandven AS, Trond Sandven Foto: Sandven AS

Trond Sandven, daglig leder hos bilforhandleren Sandven AS forteller til Dine Penger at de var ute og feiret utfallet i Høyesterett i går.
- Vi er veldig fornøyde, fordi denne saken har en svært viktig prinsipiell side. Nemlig at det ikke er snakk om netthandel når vi annonserer bilene våre på Finn, sier Sandven.

LES OGSÅ:

iPhone-eiere vant klagesaker

- Ville vært katastrofe

Han påpeker at det er en og del ekstra momenter som hører med ved et bilsalg, som ikke er tilstede ved vanlig netthandel, for eksempel at man har besiktigelse av bilen, man har telefonisk kontakt med kunden og man må ha originalsignatur fra kunde.
- Det hadde vært en katastrofe for alle som driver med handel med bil,- båt- og kapitalvarer dersom dommen fra Lagmannsretten hadde blitt stående, sier Sandven.

Bilannonse på Finn

Det var en nettannonse på Finn.no som var opphavet til den mislykkede handelen. En Vestfoldmann fikk lyst på en brukt Bentley Continental GT som var til salgs for 2,2 millioner kroner.
Mannen ringte til bilforhandler Sandven AS i Bergen og sa han var interessert, og tilbød sin velutstyrte BMW som innbyttebil pluss 950.000 kroner i mellomlegg. Dette bekreftet han i en e-post. 14 dager senere sendte han en ny e-post der han trakk seg fra avtalen.

LES OGSÅ:

Dette klager norske forbrukere på

Må dekke tap

Bilselgeren som i mellomtiden hadde trukket bilen fra markedet, og varslet bilkjøperen om at han måtte dekke tap ved dekningssalg. Sandven solgte Bentley-en men fikk ca 500.000 kr mindre for den.
Det er dette tapet Høyesterett har avgjort at kjøperen må dekke.

Angrerett gjelder ikke

- Angreretten omfattes ikke i tilfeller der en næringsdrivende bare unntaksvis i enkelttilfeller aksepterer bestilling for eksempel pr telefon og etter initiativ fra en kunde som en slags ekstraservice til denne personen, sier Høyesterett og henviser til lovforarbeidene.
Annonsen på Finn tilbyr heller ikke noen direkte mulighet for betaling eller avtaleinngåelse. Ved bilkjøp foretar kjøper også vanligvis en besiktigelse av bilen, særlig når det gjelder en bruktbil som i denne saken, påpeker Høyesteretts førstevoterende.

LES OGSÅ:

Bomkjøp i utlandet? Her får du hjelp

- Ikke fjernsalg

- Det foreligger ikke et fjernsalg i angrerettlovens forstand i dette tilfellet, dermed har bilselgeren krav på å få erstattet tapet sitt, bestemte Høyesterett. Kjøperen slipper å betale saksomkostninger, siden det var første gang en slik forbrukersak har vært opp i retten.
Dermed har Høyesterett kommet til en annen konklusjon enn både tingretten og lagmannsretten, som ga kjøperen medhold i at angrerettloven gjaldt. Dommen er enstemmig.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Forbrukerspørsmål

Flere artikler

  1. Droppet Bentley-kjøp - må betale 530 000 kr

  2. Bare lov til å angre på nettkjøp

  3. Enklere å angre på nettkjøp

  4. Bilutleiefirma frikjent for erstatningsansvar: Bilkunde svindlet for 130.000 kr av ansatt

  5. iPhone-eiere vant klagesaker