XXL vant reklamestrid – slipper millionbot-trussel

Markedsrådet har opphevet Forbrukertilsynets forbudsvedtak på én million kroner mot sportsgiganten XXL for påstått ulovlig salgsmarkedsføring.

VANT REKLAMESTRID: Sportsgiganten XXL reklamerte ikke ulovlig slik Forbrukertilsynet påsto, ifølge markedsrådet. Her ved konsernsjef Fredrik Steenbuch.

Foto: Torstein Bøe NTB scanpix
Publisert:

Rådet avviser dermed at XXL brøt loven og lurte norske forbrukere i stor skala med sine tilbudskampanjer.

– Vi er glad for utfallet, sier kjededirektør Anders Fjeld i XXL til E24.

– Vi tar Markedsrådets avgjørelse til etterretning, og vil nå vurdere hva konsekvensene av dette blir for saker frem i tid, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet i en kommentar.

Det var i fjor sommer at Forbrukertilsynet fattet et såkalt forbudsvedtak på én million kroner mot XXL.

Tilsynet mente å ha påvist «flere anledninger» med ulovlig tilbudsmarkedsføring fra sportsgiganten, og at et «stort antall forbrukere» var blitt lurt.

Et forbudsvedtak betyr at tilsynet fastslår lovbrudd og utmåler en «sovende» bot, som hentes frem dersom samme overtredelse skjer igjen.

Men XXL var helt uenige og nektet å ha millionbot-trusselen hengende over seg. De klaget inn saken til Markedsrådet. Rådet har myndighet til å oppheve Forbrukertilsynets vedtak, noe de altså gjorde.

– Avklaringen er prinsipielt viktig for markedsføringen i mange bransjer, sier Fjeld i XXL, som også hentet inn advokatbistand.

Les også

XXL-gründer solgte villa for 32,5 mill.

Gir unntak til kundeklubb

Stridens kjerne var sportskjedens bruk av førpriser i sine kampanjer:

Forbrukertilsynet mente XXL hadde brukt kunstig høye førpriser når de reklamerte med tilbud, slik at rabattene fremsto større enn de reelt sett var.

De mente «stort antall forbrukere» var lurt av sportskjedens markedsføring, og at XXL selv satt på beviset:

I ett konkret eksempel trakk de frem fotballsko fra Puma, som ble solgt på tilbud med en oppgitt førpris på 1.599 kroner – til tross for at sportskjeden solgte de samme skoene for 1.000 kroner til kunder som var medlem av deres egen kundeklubb.

Saken fortsetter under bildet ...

TAR TIL ETTERRETNING: Direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet sier avgjørelsen kan endre hvordan tilbudsmarkedsføring vurderes.

Foto: Kimm Saatvedt

XXL mente på sin side at det ble helt feil å bruke eksklusive kundetilbud-priser som rettesnor for førprisene – ettersom dette er tilbud kunder flest ikke får benytte seg av.

Markedsrådet sier seg enig i dette og fastslår at kundetilbud-priser kan holdes utenfor.

Ifølge Forbrukertilsynet er dette nye toner. De fremholder at rådet tidligere har gjort det klart at oppgitt førpris skal være den laveste som butikken solgte varen til før tilbudet.

Les også

XXL-sjefen med stikk til shorterne under kvartalspresentasjonen

Reagerer på fremgangsmåten

Imens reagerer XXL-sjefen på tilsynets fremgangsmåte:

– Markedsrådet har jo i denne saken gitt oss fullt medhold, i tillegg til at vi er tilkjent alle saksomkostninger. Vi mener det er på sin plass at Forbrukertilsynet vurderer hvordan de går frem i media i forbindelse med slike saker, sier han.

– Forbudsvedtaket på én million kroner droppes altså – betyr det at XXLs markedsføring vil fortsette som før, eller er det likevel ting dere nå vil endre i lys av innspillene fra Forbrukertilsynet og nå Markedsrådet?

– Markedsrådet har slått fast at vi ikke har gjort noe ulovlig i denne saken. Vi har tidligere, og vi vil fortsette holde en tett dialog med Forbrukertilsynet, og vi vil alltid tilpasse oss de endringer som måtte komme i forhold til regelverk, svarer Fjeld.

– Samtidig må vi nevne at det er urovekkende å se hvordan rene netthandlere og outlets markedsfører seg. Selv om flere forbrukere ser at mange av deres prisavslag og førpriser ikke er troverdige, håper vi at dette blir tatt tak i.

Her kan du lese mer om