Forbrukerrådet opprørt: – DNB fører boligkjøperne bak lyset

Forbrukerrådet reagerer kraftig på at DNB Eiendom i et boligsalg bestilte en ny boligrapport med langt færre feil enn den første. Nå beklager DNB – og legger seg flat.

OPPRØRT: Direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet reagerer sterkt på at DNB Eiendom innhentet en ny boligrapport, og holdt den første hemmelig for kjøperen.

Foto: Berit Roald NTB scanpix
Publisert:,

– Det fremstår som eiendomsmegleren kynisk har sett bort fra den første takstmannens vurderinger, og valgt en ny takstmann uten relevant kompetanse, sier Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet.

Da den første takstmannen dokumenterte 22 alvorlige forhold ved en bolig som skulle selges på Hell utenfor Trondheim, engasjerte eiendomsmegleren fra DNB en ny takstmann, som kun ga én alvorlig tilbakemelding. Kort tid etter ble den laftede tømmervillaen solgt for nesten en million kroner over prisantydning.

Forbrukerrådet-direktøren mener kjøperen og andre interessenter har blitt kritikkverdig behandlet av DNBs eiendomsmegler.

– Slik saken er fremstilt kan det virke som megleren prøver å føre potensielle kjøpere bak lyset. Han har vært selgerens mann, og har kun jobbet for høyest mulig pris, sier Flesland.

Har du opplevd problemer med boligkjøp eller -salg? Tips oss her!

Brudd på markedsføringsloven

DNB erkjenner at hverken kjøperen eller andre interessenter fikk vite om den grundige boligsalgsrapporten til den første takstmannen.

Forbrukertilsynet, som har tilsyn med markedsføringsloven, sier det er brudd på loven å ikke opplyse om kjente feil som avdekkes.

Les også

DNB-megler droppet kritisk boligrapport

– Vi kan ikke uttale oss om denne saken konkret. Men på generelt grunnlag er det et klart brudd på markedsføringsloven å ikke opplyse om mangler man er kjent med på boligen, og å utelate disse i markedsføringen, sier avdelingsdirektør Jo Gjedrem i Forbrukertilsynet til E24.

–En kjøper vil i slike tilfeller kunne ha grunnlag for erstatning eller prisavslag fra selger. Megler kan også komme i ansvar dersom han underslår viktig informasjon, sier Gjedrem.

– Burde opplyst

Både Norges Eiendomsmeglerforbund, som organiserer landets eiendomsmeglere, og Eiendom Norge, bransjeorganisasjonen for eiendomsmeglerforetakene, mener eiendomsmeglere bør informere interessentene om alle rapporter som utføres – ikke bare den som påviser minst feil.

Jo Gjedrem, avdelingsdirektør ved Forbrukertilsynet

Foto: Heiko Junge NTB scanpix

– Det kan være gode grunner til at man ønsker å innhente en ny teknisk rapport, men det er da spesielt viktig at eiendomsmeglerne sørger for at kjøper mottar relevante opplysninger før handel sluttes, sier Christian Vammervold Dreyer, administrerende direktør i Eiendom Norge, til E24.

–Når det er innhentet flere rapporter så bør interessenter opplyses om dette. Hvis relevante opplysninger holdes tilbake, vil eiendomsmegler komme i ansvar, sier han.

Les også

Selger toroms i kjeller som treroms i 1. etasje

Kritisk til «shopping»

DNB vedgår overfor E24 at det ikke er uvanlig at eiendomsmeglerne innhenter en ny tilstandsrapport dersom de er uenige i den første rapporten.

Det er administrerende direktør Carl O. Geving i Norges Eiendomsmeglerforbund uenig i.

– Det er ikke vanlig å innhente flere tilstandsrapporter og bare vise frem den med færrest feil. Det vanlige er å gi alle opplysninger som fremkommer, sier Geving.

Forbrukertilsynet stiller spørsmål ved DNBs praksis.

– Det er ikke problematisk å innhente en ny rapport for å få et bedre informasjonsgrunnlag. Men dersom man shopper tilstandsrapporter for å få en med færrest mulig mangler og avvik, er det en svært uheldig praksis, sier Gjedrem i Forbrukertilsynet.

RAPPORTENE: Dette er de to rapportene som ble laget om samme bolig. Den til høyre gir 22 forhold tilstandsgrad 2, den andre bare én.

Foto: Geir Røed

Også Huseiernes Landsforbund reagerer.

– Forbrukerne er tjent med at takstmennene beskriver tilstand og verdi objektivt på uavhengig grunnlag. Tilstandsrapportene er et avgjørende dokument i bolighandelen og det er viktig å ha tiltro til at innholdet er utarbeidet uten ytre påvirkning, sier Morten Andreas Meyer, administrerende direktør i Huseierne.

Les også

Prissjokk for knøttsmå leiligheter

– Umulig

De to tilstandsrapportene som ble utarbeidet for den aktuelle boligen på Hell har svært forskjellig konklusjon. Mens den ene takstmannen fant 22 alvorlige forhold, påpekte den andre takstmannen bare én alvorlig feil.

Begge er organisert i Norges Takseringsforbund (NTF).

– Hovedproblemet er ikke forskjellene mellom rapportene, men at det er blitt skjult for interessentene at det er to forskjellige rapporter, sier administrerende direktør Are Andenæs Huser i Norges Takseringsforbund.

– I den aktuelle saken er det en laftet tømmervilla som ble solgt. Den andre takstmannen vedgår i sin rapport at han har «liten kompetanse» på laftede boliger. Hva synes takseringsforbundet om at denne takstmannen likevel tar på seg oppdraget fra DNB?

– Våre etiske retningslinjer er klare på at man ikke skal påta seg oppdrag man ikke er kvalifisert til. Det er likevel positivt at takstmannen er åpen på hvilke områder han har kompetanse på.

DNB beklager

DNB Eiendom tok ikke selvkritikk da E24 før helgen intervjuet det aktuelle meglerkontorets daglige leder og en kommunikasjonsrådgiver i Oslo.

Nå gjør de det.

– DNB har dessverre gjort en feil i denne saken. Vi skal alltid legge ved både takstrapporter og annen relevant informasjon om boligene vi selger. Det ble ikke gjort i dette tilfellet, og det beklager vi på det sterkeste, skriver kommunikasjonsrådgiver Andreas Nyheim i DNB i en e-post til E24 mandag kveld.

DNB erkjenner at det de har gjort er «uheldig».

– Vi ønsker å ha et ryddig forhold til takstmenn. Det er en av årsakene til at vi beklager dette. Å bestille ny takst gjøres kun i tilfeller der man har dokumentasjon på at taksten er gal, for eksempel på grunn av feil antall kvadratmeter eller lignende. Det var ikke tilfelle i denne saken, skriver Nyheim.

I saken fra Hell var det selger som selv valgte den første takstmannen som fant mange feil, før DNBs eiendomsmegler tok initiativ til å velge en annen takstmann.

Nyheim understreker at prosedyren skal være at det er selger som velger hvilken takstmann som skal brukes.

Her kan du lese mer om