Annonserte med fem soverom, hadde bare to

Først på visningen fikk de potensielle kjøperne vite at bare to av de fem annonserte soverommene var godkjente. Nå trapper Forbrukertilsynet opp innsatsen mot villedende markedsføring fra meglerbransjen.

Tre av fem «soverom» i annonsen var ikke godkjent som det. Forbrukertilsynet reagerer.

Skjermdump fra Forbrukertilsynet / Finn.no
Publisert:

– Vi ser dessverre ofte at eiendomsmeglere underkommuniserer opplysninger om at ett eller flere av soverommene ikke er godkjent som dette, sier Tonje Hovde Skjelbostad, avdelingsdirektør for bolig i Forbrukertilsynet.

Hun sier tilsynet stadig får inn klager fra forbrukere på boligjakt som opplever at meglere gir inntrykk av at det er flere soverom i boligen enn det faktisk er. Skjelbostad sier utfordringen «ikke har blitt mindre» med tiden.

I Oslo kan forskjellen på en to- og en treroms leilighet være flere hundre tusen kroner, og Skjelbostad mener praksisen må opphøre umiddelbart.

– Det er et stort behov for opplæring av meglerbransjen, sier Skjelbostad.

Les på E24+ (for abonnenter)

(E24+) Derfor blir du forvirret av boligtallene

Avdelingsdirektør for bolig i Forbrukertilsynet, Tonje Hovde Skjelbostad, sier det er en utfordring av meglerbransjen feilinformerer i annonseringen.

Kimm Saatvedt

3 av 5 rom ugyldige

Aktiv Bolig i Glåmdal er et av meglerhusene Forbrukertilsynet har opprettet sak mot.

Megleren la i mars ut en «innholdsrik bolig innerst i blindvei – to bad – to stuer – fem soverom».

På visning fikk derimot potensielle kjøpere beskjed om at kun to av rommene var godkjent til bruk som soverom, informasjon som ikke kom frem noe sted i annonsen eller i salgsoppgaven, ifølge Forbrukertilsynet.

Det er brudd på markedsføringsloven paragraf 6 og 7 som omhandler urimelig handelspraksis og villedende handlinger.

– I dette tilfellet vet megleren at rommene ikke er godkjent, og da mener vi det er grovt villedende, sier Skjelbostad.

Hun forklarer at villedingen allerede skjer i undersøkelsesprosessen på nett når forbruker søker etter en bolig med et visst antall soverom.

– Det kan jo gå så langt som at man blir lurt til å gå på visning, eller i verste fall kjøpe katta i sekken.

Les på E24+ (for abonnenter)

(E24+) Slik ble optikk en pengemaskin i norsk handel

Megler forstår utfordringen

Daglig leder i Aktiv Kongsvinger, Kjetil Bekkevold, som også var megler på boligen Forbrukertilsynet opprettet sak mot, mener annonsen er i tråd med det som lenge har vært utbredt praksis.

– Dette har vært gjort på samme måte over lang tid, at man beskriver antall rom basert på hvordan eieren bruker dem når boligen legges ut for salg, og spesifiserer at avvik fra gjeldende regler kan forekomme, sier Bekkevold til E24.

Han sier det ganske nylig har kommet retningslinjer fra Finanstilsynet som tydeliggjør hva slags markedsføringspraksis som er lov, og at annonsen som ble publisert i mars 2019 kom like etter disse reglene kom på plass.

Forbrukertilsynet lanserte en ny veiledning om markedsføring av bolig i oktober 2018.

På spørsmål om han forstår hvorfor Forbrukertilsynet og boligkjøpere reagerer på praksisen, svarer Bekkevold følgende:

– Jeg synes det er positivt at det strammes inn slik at det blir mindre rom for misforståelser. For meglerbransjen har nok dette fungert fint, men jeg ser jo at den vanlige forbruker er tjent med at det konkretiseres.

Aktiv endret annonsen etter at Forbrukertilsynet opprettet sak, og slapp unna med en advarsel.

Bekkevold sier det er første gang de får klager på praksisen med å annonsere soverom som egentlig ikke er godkjente, og har heller ikke vært i kontakt med Forbrukertilsynet tidligere.

I annonsen fra Aktiv beskrives fire av rommene som «soverom» og det ene som «gjesterom». Til sammen annonseres det at bolig har fem soverom, selv om det bare er to som er godkjente.

Skjermdump fra Forbrukertilsynet
Les også

Forbrukertilsynet vil ha svar på hvorfor tre selskaper ikke tar imot kontanter

«Passelig strenge»

Forbrukertilsynet er ærlige på at de trenger å øke innsatsen mot villedende markedsføring.

– Vi har ikke fokusert nok på dette tidligere, og det er derfor vi øker fokuset på dette nå, sier Skjelbostad.

– Har man vært strenge nok på dette feltet?

– Foreløpig har vi vært passe strenge, men fortsetter vi å se masse lovbrudd må vi bli strengere, sier Skjelbostad som sier at dialog ofte kan være vel så effektivt som bøter.