Rekordmange søknader til Patentstyret: Ølbrygger topper listen

Det lille bryggeriselskapet Norske Bryggerier AS leverte inn flest varemerkesøknader av alle i 2015.

SATSER MOT UTLANDET: Gründer Henning Eugen Thoresen startet opp Norske Bryggerier AS for å ta opp kampen med utenlandske ølmerkevarer. Han tror øl kan bli Norges nye eksporteventyr. Her avbildet på Sagene Bryggeri.
Publisert:

Inne i lokalene til Sagene bryggerier er ansatte i sving med siste finpuss før ølproduksjonen skal settes i gang. Lukten av øl har ikke satt seg i den lille produksjonshallen langs Akerselva på Sagene ennå, men produksjonstankene står klare.

Her skal det brygges spesialøl til salgs i dagligvarehandel og på Vinmonopolet. Bryggeriet har for lengst inntatt butikkhyllene med Sagene øl, men dette brygges i Arendal.

Søkte om 42 varemerker

Merkevaren Sagene Bryggeri eies av Norske Bryggerier AS, et lite aksjeselskap som skal starte opp nye bryggerikonsepter i Norge. Sagene Bryggeri er selskapets første satsing, men flere er på vei, lover gründer Henning Eugen Thoresen.

Selskapet mangler i hvert fall ikke rettigheter til merkevarer å satse på. Med merker som Sober, Bærkraft, Skutepils, Rakkar og Murer, i alt 42 registreringer, topper selskapet listen for 2015.

Til sammen ble det levert rekordmange 4.150 søknader om enerett til navn, logoer og slagord i fjor, viser ferske tall fra Patentstyret.

Les også

Salget faller for Vinmonopolet

– Øl er den nye oljen

Gründer Henning Eugen Thoresen var ikke klar over at selskapet toppet listen før E24 tok kontakt.

– Det er jo litt morsomt. Men det viser også ambisjonsnivået vårt som selskap. De siste 20–30 årene har flere av de store norske bryggeriene lagt ned og utenlandske eiere satser på sine egne utenlandske merker. Tuborg er Norges mest solgte øl. Det er jo galskap i et land med så stolte bryggeritradisjoner, sier Thoresen til E24.

Han forteller at han startet Norske Bryggerier for å ta opp kampen med mektige utenlandske aktører. Han vil «gjenreise stoltheten» som var i bryggerinæringen i gamle dager, da det var norske bryggerier som brygget ølet nordmenn drakk.

– Jeg er såpass optimist at jeg mener dette er en av mange ting vi skal leve av etter oljen. Jeg tror Norge kan bli en av verdens fremste bryggerinasjoner, sier Thoresen.

– Øl er den nye oljen?

– Ja! Øl er den nye oljen.

Les også

Mannen bak ølet Nøgne Ø slutter i protest

Satser mot utlandet

Det er blitt sagt at vi ikke kan leve av å klippe håret til hverandre, og vi kan neppe leve av å drikke hverandres øl heller. Men Thoresen har storstilte planer for å eksportere ølet de skal produsere.

– Vi satser mot utlandet og målet er å gjøre et solid norsk eksportfremstøt med norskbrygget øl. Det må være brygget i Norge, det må være norske merkevarer og norsk eierskap, sier han.

LANGS AKERSELVA: Sagene Bryggeri ligger langs Akerselva på Sagene. Gründer Henning Eugen Thoresen håper øl kan bli en viktig norsk eksportartikkel.
Les også

Skummende suksess for mikrobryggerier

Tror ikke øltørsten er slukket

– Det har vært en skikkelig ølboom de siste åra, med en rekke nyoppstartede mikrobryggerier. Frykter du ikke at markedet har nådd toppen?

– Nei, jeg tror ikke det. Det handler om hvordan hvert enkelt bryggeri forholder seg til virkeligheten og hvilket marked de satser på. Jeg jobbet med vin i Bordeaux i 23 år. Der eksporterer man 85–90 prosent av vinen som produseres. Det er ikke vanskelig å eksportere. Det er lett hvis du har godt øl og gode merkevarer, sier han, og tilføyer:

– Jeg ser et kjempemarked for norskbrygget øl både i Amerika, Europa og Asia.

– Fransk vin er kjent for alle. Men når folk i utlandet hører Norge, tenker de neppe først på øl. Hvordan skal dere få til det?

– Det er en vei å gå, men folk er interessert i øl og folk er glad i øl. Alle er opptatt av å ha kule merkevarer, godt øl og entusiastiske samarbeidspartnere. Det handler om å bli sett og ha apparatet lagt opp med importører og markedsplaner. Det handler om å tørre og å ha et godt produkt med seg. Det er veldig enkelt, sier han.

Les også

Ølsalget på vei opp etter fire års nedtur

Nordic Choice på annenplass

På plassen bak Norske Bryggerier over antall varemerkesøknader ligger Petter Stordalens hotellkjede Nordic Choice med 34 søknader. Kanskje har de lært av navnekonflikten rundt varemerket The Thief, som de risikerte å miste retten til grunnet manglende registrering?

Avdelingsdirektør Bernt Boldvik i Patentstyret.

Avdelingsdirektør Bernt Boldvik i Patentstyret er fornøyd med at rekordmange har søkt om varemerkerettigheter i 2015.

– Det er flott å se et så stort antall varemerkesøknader fra ulike norske søkere. Å sikre rettigheter i innovasjonsprosesser handler om langt mer enn å unngå kopiering – det er en måte å bygge verdier på. Og rekorden i antall norske varemerkesøknader kan være en indikator på innovasjonslysten i landet, sier Boldvik.

Les også

Hansa Borg kjøper seg inn i Nøgne Ø

Les også

Bryggeriforeningen:– For mye alkohol i butikkøl

Les også

Gigantene sier «skål»: Budweiser vil bla opp 870 milliarder for Miller og Peroni

Les også

Øltørke truer sommergleden i Danmark

Publisert:
Gå til e24.no