Eiendomsaktørene

Nær dobling i eiendomsmeglere felt for brudd på god meglerskikk

Antallet eiendomsmeglere som blir felt i egen bransjenemnd stiger kraftig. Boligselgere- og kjøpere fikk medhold i totalt 118 klagesaker i fjor.

ØKER KRAFTIG: Antallet eiendomsmeglere felt for brudd på god meglerskikk

Erichsen, Jarl Fr.
  • Karl Wig
Publisert:

Det er nesten dobbelt så mange som året før, da antallet var 64.

Det viser tall E24 har innhentet fra Reklamasjonsnemnda for Eiendomsmeglingstjenester.

– Dette er urovekkende, sier fagdirektør Olav Kasland i Forbrukerrådet.

Blant eiendomsmeglerne felt i 2020 er en fra Privatmegleren som tiet om en utgiftsbombe på 22 millioner, og en DNB-megler som markedsførte to kjellerboder som soverom.

Les også

Da budene tikket inn, hadde megleren reist på ferie

54 flere fellelser

Misfornøyde boligselgere- og kjøpere klagde inn eiendomsmegleren i totalt 350 saker. Det er enda litt flere enn i 2019, et år hvor meglerbransjen opplevde klage-hopp.

Men det er utfallet av de behandlede klagesakene som virkelig har endret seg.

I tidligere år har de fleste sakene som får en klar konklusjon, endt med «ikke medhold» til den som klager på megleren.

Selv om meglerbransjen pådro seg nær like mange klager i 2019 som i fjor, gikk langt flere av meglerne også klar av anklager om lovbrudd.

Det året ble eiendomsmeglere felt i 64 saker. I 2018 var tallet 71.

Imens konkluderte nemnda med brudd på god meglerskikk i 118 saker i fjor, opplyser sekretariatsleder Lena Drønnesund til E24.

UROLIG: Olav Kasland i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet
Les også

Eiendomsmegler tiet om utgiftsbombe i salgsoppgaven

Forbrukerrådet: – Et varsku

Dette er saker som boligkjøpere- og selgere enten vinner fullt ut, eller som får delvis medhold. Sistnevnte innebærer typisk at megleren får smekk for å bryte god meglerskikk, men uten at erstatningskravet fører frem.

Den vanligste klagetypen i 2020 omhandlet meglere som bryter sin undersøkelses- og opplysningsplikt, får E24 opplyst.

Uforsvarlig håndtering av budrunden er også en gjenganger.

Forbrukerrådet sier økningen i meglere som blir felt for overtramp er bekymringsfull.

– Vi ser jo stadig vekk eksempler på relativt opplagte lovbrudd. Meglere kan bare ikke selge en toroms som en fireroms, sier Kasland, og fortsetter:

– Dette er et varsku, og jeg er glad for at et lovutvalg nå er på god vei med å utarbeide en ny eiendomsmeglingslov. Her trengs det tydeligvis en innskjerping.

Les også

DNB-megler markedsførte kjellerbod som soverom

UENIG: Carl O. Geving i Norges Eiendomsmeglerforbund mener tallet 350 klager er lite sammenlignet med antall solgte boliger.

Odin Jæger / VG

Meglersjef: – Tallet er lavt

Norges Eiendomsmeglerforbund er ikke helt med på de notene:

– At medholdsprosenten øker indikerer at meglere oftere gjør feil, og det er selvsagt ikke bra. Men dette er tall for et enkeltår, og det kan være tilfeldige utslag, sier direktør Carl Geving til E24.

– Og jeg synes uansett volumet av både totale klager og antallet fellelser holder seg lavt, når man tar i betraktning at vi fikk rekordmange boligomsetninger i 2020.

Tall fra Eiendom Norge viste denne uken at rett under 100.000 boliger ble solgt gjennom året.

– 350 klager er jo egentlig veldig lite, særlig når dere i mediene de siste årene har satt et sterkere søkelys på meglere som trår feil.

Geving oppfordrer flere til å klage dersom de har dårlige erfaringer fra boligsalg eller kjøp og mener megleren er å klandre.

– Og det er viktig at folk klager. Nemnda virker skjerpende på bransjen, har høy kompetanse, og behandler saker uten at man trenger å engasjere dyr advokathjelp.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Eiendomsaktørene
  2. Eiendomsmeglere
  3. Forbrukerrådet
  4. Norges Eiendomsmeglerforbund

Flere artikler

  1. DNB-megler markedsførte kjellerbod som soverom

  2. Meglere vil ikke støtte kuppeforbud

  3. Betalt innhold

    Det hemmelige budrunde-trikset

  4. Boligkjøper fikk ikke vite om varslet oppussing til 80 millioner

  5. Kastet seg på kuppe-trend: – Kunne godt solgt uten megler