VW-skandalen kan endre norske bilavgifter

Økokrim vil granske om Volkswagen har utslipps-jukset i Norge.

SKANDALE: Volkswagen er tatt med buksene nede - de har jukset for å fremstå som mer miljøvennlige enn de er.
  • Hanne Hattrem
  • Alf Bjarne Johnsen
Publisert: Publisert:

Hele det norske bilavgiftssystemet kan falle dersom det viser seg at bilindustrien har jukset med utslippstall. Nå krever Venstre at regjeringen må ettergå Volkswagen-jukset.

Økokrim starter nå undersøkelser for å avklare om det såkalte Volkswagen-bedrageriet kan være straffbart i Norge.

Nå krever Venstre at også regjeringen må nå gå igjennom hele det norske systemet med engangsavgift basert på utslipp, for å undersøke om systemet er godt nok, eller om det kan manipuleres eller er manipulert.

Les også

Tyske eksperter om VWs skjebne: – Det verste som kan skje et selskap

Basert på tillit til bilindustrien

–Norge er det landet i Europa som har gått lengst i å binde engangsavgiftene på bil til utslippstall. Dersom vi ikke kan ha tillit til bilprodusentenes utslippstall, så faller jo tilliten til avgiftssystemet, sier Ola Elvestuen (V), leder i Stortingets energi- og miljøkomite, til VG.

Han er glad for at Økokrim nå starter undersøkelser, men krever at finansminister Siv Jensen (Frp) gjør det samme. Over helgen får finansministeren et brev fra Venstre med krav om dypere undersøkelser av VW-skandalen.

Les også

Økokrim gransker Volkswagen i Norge

Samtidig etablerer Økokrim kontakt med Vegvesenet og tollmyndighetene, og går i gang med sine undersøkelser:

– Opprullingen i USA og andre land viser at dette kan være en svært alvorlig sak. Av den grunn vil vi undersøke om det har skjedd noe straffbart i Norge, sier førstestatsadvokat Marianne S. Bender i Økokrim til VG.

Hun viser til at Økokrims oppgave er å etterforske økonomisk kriminalitet og miljøkriminalitet.

SKAL SE PÅ SAKEN: Økokrims førstestatsadvokat Marianne Bender

Dieselskandalen

Før helgen sprakk den såkalte «dieselskandalen», der Volkswagen har innrømmet å ha manipulert dieselbiler til å slippe ut lite avgasser akkurat når de blir testet i avgass-laboratoriet. Ute på veien var utslippene av NOx skyhøye.

LES MER: SV krever at regjeringen struper dieselsalget

Økokrim vil foreløpig ikke si i hvilken retning de tenker, om det kan være straffbare forhold hos importøren, eller om det kan være snakk om avgiftsunndragelser:

– Det er for tidlig å si. Dersom undersøkelsene viser at juks har skjedd også i Norge, må vi vurdere hva som er straffbart og eventuelt hvem som kan ha ansvaret for det, sier Bender.

Les også

Minst 27 delstater med i Volkswagen-gransking

– Opprullingen i USA og Europa har vist at dette er en svært omfattende sak, så det vil trolig ta litt tid før vi eventuelt kan si noe nærmere om hvilke forhold som kan være straffbare her, legger hun til.

Tyskland har allerede innledet etterforskning.

Utslipp styrer avgiftsnivået

VENSTRE-POLITIKER: Ola Elvestuen.

Produsentenes verdier for utslipp fra hver enkelt bilmodell bestemmer hvordan engangsavgiftene skal beregnes for nye biler som selges i Norge.

Tallene er også viktig i beregningen av fremtidige utslipp og i klimamålene som Norge har forpliktet seg til å levere på.

– Regjeringen må finne ut om VW har jukset i Norge også. Men allerede nå vet vi nok til å si at vi i alle fall ikke kan stole på Wolkswagen. Spørsmålet videre er om vi kan stole på de andre bilprodusentene. De har åpenbart hatt stor inflytelse på EU, som har satt høyere grenser for hva som er akseptable utslipp enn de langt strengere myndighetene i USA, sier Ola Elvestuen.

Les også

EU ber medlemslandene sjekke bilutslipp

Rammer byluften

Han viser til at det ikke bare er statens inntekter som står på spill:

– Jeg er minst like bekymret for at luften i byene er dårligere enn vi har trodd fordi bilene kanskje slipper ut mer enn produsentene har oppgitt, sier Elvestuen.

Venstre og KrF var i fjor med regjeringen på å gradere avgiftene enda mer, med større vekt på utslipp.

– Vi må ha sikkerhet for at avgiftssytemet som vi har etablert politisk for å få ned utslippene, virkelig virker, eller om det er for lett å manipulere, sier Elvestuen.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har allerede lovet at norske bileiere ikke vil få regningen, dersom det viser seg at bilindustrien har lurt seg til å betale lavere avgifter enn de skulle.

Les også

Der Spiegel: – Tre nye Volkswagen-topper går

VW: Har ingen svar nå

Administrerende direktør Terje Male i Harald A. Møller sier til VG at de har vært i kontakt med flere myndigheter, blant andre Toll- og avgiftsdirektoratet og Økokrim.

– Vår styreformann vil gi informasjon om hvordan ting foregår her hos oss nå. Det vil dreie seg om type informasjon som at Volkswagen i Norge importerer, registrerer og typegodkjenner biler basert på et dokument som fabrikken utsteder for biler som skal selges i Europa. Dette er et verdipapir som følger bilen og inneholder all informasjon som ligger til grunn for avgiftsberegningen i det norske markedet, sier Terje Male.

Les også

Tysk avis trekker BMW inn i utslippsskandalen

Han sier de ikke vet hvilke intensjoner Økokrim har med å se på dette, og at de ikke aner noe om hva Økokrim tenker.

– Vi vet ennå ikke om det finnes biler i Norge, og om eller hvilken betydning saken har for Norge. Det vanskeligste spørsmålet vi får om dagen hvilke konsekvenser dette har for bilen og bileiere i Norge. Svaret er at per nå har vi lite detaljinformasjon. Dette vet vi ikke nå, sier Terje Male.

Les også

Porsche-sjef Matthias Müller blir ny VW-sjef

Les også

– Volkswagen navngir ansvarlige for utslippsjuks

Les også

Volkswagen sendte brev til kunder om feil

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Økokrim gransker Volkswagen i Norge

  2. Sverige etterforsker Volkswagen

  3. 700.000 Seat-biler omfattes av utslippsjukset

  4. Fiat Chrysler må betale milliardbot etter utslippssøksmål

  5. Volkswagen forbereder seg på å kjøpe tilbake juksebiler