Systemtrøbbel for DNB

DNB har problemer med både nettbanken og mobilbanken. Nå er imidlertid problemene med betalingstjenesten Vipps løst.

TRØBBEL: DNBs mobilbank og nettbank er ute av drift torsdag morgen.

Foto: Thomas Brun NTB scanpix
Publisert:,

Oppdatering: Klokken 17 torsdag ettermiddag melder DNB at alle systemer fungerer som normalt igjen.

Banken hadde problemer med både onlineløsninger og betalingstjenester. Bankens kunder kommer dermed ikke inn på hverken nettbank eller mobilbank, og kan heller ikke betale med DNB-kort på nett.

– Det som har skjedd er at et av lagringssystemene våre har gått ned i løpet av natten, noe som har ført til en del andre feil. Så det vi gjør nå er å drive med feilsøking for å rette opp dette og få systemene opp igjen, sier informasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB til E24.

Også betalingstjenesten Vipps var utilgjengelig, men var oppe og gikk igjen rundt 13.00, etter fem timers nedetid. Kortbruk i terminal og nettbank skal fungere som normalt.

– Lengre nedetid enn normalt

Da E24 snakket med Dalsbø torsdag morgen før 08.00, håpet han at tjenestene ville være oppe igjen i løpet av noen timer. Når vi ringer han opp igjen like før klokken 14.00, er fortsatt nettbanken til Norges største bank nede.

Det har da gått over seks timer uten at DNB-kunder har fått overført penger, betalt regninger eller handlet på nett.

Han forteller om en svært utfordrende dag, hvor alle systemene til DNB måtte restartes.

– Det er lengre nedetid enn det som er normalt. Å restarte så store systemer som i DNB krever tid. Vi må bare beklage. Trolig har vi en løsning i sikte som vil få oss opp om kort tid.

DNB har hatt problemer med nettbanken flere ganger tidligere denne måneden. I forrige uke var DNBs nettbank nede i over fire timer. Dagens feil har ikke sammenheng med tidligere feil.

«Samfunnskritisk infrastruktur»

Som Norges største bank og eier av Vipps-tjenesten, er millioner av nordmenn avhengig av DNBs tjenester.

IKT-Norge beskriver nettbanker som «samfunnskritisk infrastruktur» overfor NRK, og er ikke nådig overfor DNB som gjentatte ganger har vært nede de siste årene, til stor frustrasjon for kunder og bedrifter. Interesseorganisasjonen mener DNB bør ha en «plan b» og en «plan c» å ta frem når ting går galt, slik at ikke feilen blir samfunnskritisk.

– Vi er ikke uenig i at det er uholdbart med nedetid. Det er vi enig i og vi tar dette på stor alvor. Vi ønsker å ha tilnærmet null i nedetid, som vi hadde i 2016. I 2017 har vi hatt store utfordringer. Vi har satt i gang tiltak for å bedre. Vi har troen på at vi kan bedre, sier Korsberg Dalsbø.

For kontantfritt samfunn

– Mange i sosiale medier lurer på hvordan DNB kan være for et kontantfrittsamfunn, all den tid dere har problemer med IT-løsningene for betaling osv.

– Det er flere grunner til at vi er for et kontantfritt samfunn. Et kontantfritt samfunn har mange fordeler, blant annet tatt i betraktning at kontanter er sterkt kostnadskrevende. Det krever mye folk for å håndtere det. Det er mye sikrere ikke å bruke kontanter. Da kan man heller ikke skjule penger fra skattemyndighetene, lister han opp av fordeler, før det kommer et men:

– Men, vi er helt enige i at om skal vi ha kontantfritt samfunn, må vi ha IT-løsninger som fungerer. Det er vårt ansvar for å sørge for at det fungerer, sier Dalsbø Korsberg.

REAGERER: I en melding på Facebook skriver DNB at de jobber med å rette opp feilen som har ført til at online- og betalingsløsningene er nede. I kommentarfeltet reagerer en rekke kunder på problemene.

Skjermdump: Facebook
Les også

Tror roboter kan gi deg bedre spareråd enn mennesker

Les også

Investeringsdirektør: – Norske boliglånskunder får amerikansk renteregning

Les også

DNB-ledelsens best betalte: Tjente fem mill. mer enn Rune Bjerke

Her kan du lese mer om