Så bra takler norske bedrifter «oljebremsen»

Man skulle nesten ikke tro at Norge står midt i det som er kalt en oljekrise. I hvert fall ikke hvis man tar bedriftene i E24s regionale mini-nettverk på ordet.

TODELING: Mens oljeindustrien fortsatt sliter, går det veldig bra mange andre steder i Norge - som for eksempel hos Ola Skjeseth og Svinøya Rorbuer i Svolvær.

Foto: Foto: Jan-Morten Bjørnbakk / NTB scanpix og privat
  • Kristin Norli
  • Ingvild Sagmoen
Publisert: Publisert:

Etter snart to år med oljenedtur er det mye med norsk økonomi som er snudd på hodet:

Mange av dem som slet da oljeprisen og kronen var på sitt sterkeste, har i dag få bekymringer i sikte. Samtidig er kontrastene store til de konkurs- og kuttrammede delene av Olje-Norge.

Tirsdag kommer Norges Bank med ny utgave av rapporten «Regionalt nettverk».

Nettverket består av rundt 300 bedrifter landet rundt, som rapporterer status og forventninger jevnlig til sentralbanken om sin økonomiske situasjon.

I den anledning har også E24 tatt tempen, i vårt eget lille «regionale mini-nettverk».

Titter vi litt utenom oljebeltet i sør og vest, er det få spor av hverken oljekrise eller oljebrems.

– Det finnes alltids en seng

– Det går veldig greit, hehe, sier Ola Skjeseth, og underdrivelsen blir hengende i lufta.

For det går aldeles strålende for Svinøya Rorbuer i Svolvær, som han både eier og er daglig leder i.

De startet opp i 1993 og omsatte det året for 10.000 kroner. I fjor rundet den lokaleide gründerbedriften 29 millioner. Også overskuddene begynner å bli brukbare, sier Skjeseth på telefon fra Svolvær.

E24 avbryter ham i arbeidet med å bygge ny uteservering utenfor restauranten – som skal stå klar til helgen. Sommersesongen står for tur, og det er få bekymringer i sikte.

– Man skal ikke si i media «ikke kom til Lofoten, det finnes ikke ledige senger». For det finnes alltid en seng, sier reiselivslederen, som vil være forsiktig med å spå om en «rekordsommer» kan stå for tur.

– Det er jo alltid fullt på sommeren, sier han blidt.

Nettopp derfor må resultatene skapes utenfor høysesongen.

– Vi må selge opplevelser for å fylle senger, og om vinteren kommer folk for å gå toppturer, se på nordlyset eller være med på lofotfiske, sier Skjeseth, som kaller vinterturistene for «viderekomne». Det kommer av at de både bruker mer penger og ofte er godt reisevante folk som vet hva de kommer for.

I 2015 var 50 prosent av de besøkende nordmenn, mens den andre halvdelen kommer fra hele verden, med overvekt fra Europa.

Svak krone = ledige jobber?

Reiselivsnæringen i Norge får tradisjonelt en boost i begge disse gruppene når kronen er svak – fordi nordmenn dropper utenlandsferier og utlendinger føler seg rikere i Norge.

Den eneste bekymringen Skjeseth, som er født og oppvokst i Kabelvåg, har for tiden, er at bedriften mangler arbeidskraft.
– Det er kjempevanskelig å få tak i folk. Vi mangler en kokk, og den stillingen har vært ute siden i vinter, sier Skjeseth.

MED GRUNN TIL Å SMILE: Ola Skjeseth er daglig leder og eier av Svinøya Rorbuer i Svolvær.

Foto: Privat

Hans teori er at også det kan skyldes den svakere kronen. For samtidig som den gir turistnæringen drahjelp, mener Skjeseth at han også har merket at svakere krone kanskje legger en demper på utenlandske arbeideres ønske om å jobbe i Norge.

– Det er kanskje ikke så attraktivt lenger?, spør Skjeseth.

Det er i alle fall færre svensker som kommer for å jobbe, kan han slå fast.
Og nordmenn?

Nei, de vil ikke jobbe i reiseliv, mener Skjeseth, men kan ikke skjønne hvorfor:
– Det er jo som å jobbe i en gigantisk lekegrind. Vi har surfing, kajakk, fjell og fiske og toppturer rett utenfor stuedøren.

Les også

Hejdå Norge – hallå Sverige! Nå reiser Kajsa og Lukas hjem til Göteborg

Trenger folk også i Førde

I en annen naturskjønn del av landet kan Finn Ove Øen, daglig leder i entreprenørbedriften Åsen & Øvrelid i Førde, også fortelle om gode dager.

Bedriftslederen, som er en av de største private arbeidsgiverne i lokalsamfunnet, kan fortelle at de så langt ikke er rammet av de dystre oljetidene som preger byene lenger sør på vestlandet.

Bedriften har mye jobb, og oppdragene står i kø både ut året og langt inn i neste. Permitteringer er dermed et ikke-tema.

– Nei, vi er faktisk i motsatt situasjon. I det siste har vi hatt behov for veldig mye tilleggskapasitet, forteller Øen.

Men han vil ikke ta de gode tidene for gitt. For selv om det kanskje egentlig går veldig greit i fylket – der arbeidsledigheten falt i forrige måned – så påvirkes måten folk tenker på av at oljenedturen får så stor oppmerksomhet.

– Jeg merker helt klart at folk er mer skeptiske til hva som kommer, sier Øen. Men det tror han først og fremst handler om «psykologiske effekter».

Åsen & Øvrelid har rundt 100 ansatte, og i tillegg kommer topper av innleie. Førde-bedriften tar små og store oppdrag i hele Sogn- og Fjordane, og bygger for tiden blant annet kjøpesentre, sykehjem og et boligprosjekt.

Det eneste som kan virke litt truende akkurat nå, er ifølge Øen at konkurransen om oppdrag kan bli hardere for regionale entreprenører som Åsen & Øvrelid når riksdekkende virksomheter oftere må gå ned og ut i markedet for sikre arbeid.

– Det er litt mindre tilgang på større prosjekter på landsbasis, og vi forventer hardere konkurranse fremover.

  • Sjekk arbeidsledigheten i alle landets fylker og kommuner i E24s arbeidsledighetskart

Fortsatt omstilling i oljen

Hos det tekniske handelsselskapet Ahlsell er det største fokuset nå på aktiviteten inn og ut av industrien på land i de byene som er hardest rammet av oljebremsen – Stavanger, Haugesund og Kristiansand.

I OMSTILLING: Rune Flengsrud er administrerende direktør i Ahlsell.

Foto: Ahlsell

– Redusert aktivitet hos våre kunder går jo selvsagt utover oss. Vi klarer ikke kompensere for alt, men vi kan kompensere for noe av det, sier administrerende direktør Rune Flengsrud til E24.

– Vi har klart å ha vekst i forretningen i år, på tross at vi mistet en hel del i fjor på grunn av nedadgående marked i de mest utsatte områdene i landet, og vi står av og til overfor noen kostnadsutfordringer, fortsetter han.

Ahlsell leverer varer og tjenester til en rekke forskjellige bransjer og produktområder. Nå må de kompensere for nedgangen i olje- og skipsindustrien, men ser på dette som en utfordring.

– Hovedfokuset vårt er nå mot andre forretningsområder som er i vekst, for eksempel samferdselssektoren – samt fortsette å øke satsingen vår mot havbruk- og fiskeindustrien. Utfordringen blir å omstille oss raskt.

Ahlsellkonsernet er Nordens største i sitt slag. Ahlsell Norge har over 1000 ansatte fordelt på rundt 50 steder landet rundt. Bemanningssituasjonen har vært relativ flat de siste to årene, forteller Flengsrud.

– Vi har en relativt stabil bemanningssituasjon, men vi overvåker driftssituasjonen vår fortløpende og vurderer tiltak hvis nødvendig, sier han.

Oppsummert er Flengsrud positiv om fremtiden:

– Det er fortsatt vekst i de forskjellige markedene våre selv om den er mer moderat enn den har vært. Vi er fremdeles positive. For oss handler det om omstillingsevne, og vi fortsetter å satse på en offensiv vekststrategi.

«Overraskende bra» for bilpleiefirma på Sørlandet

Siden 1996 har Jan Petter Hannaas drevet bilpleiefirmaet Carshine på Sørlandet. I 2009 flyttet de inn i ett av Norges største bilpleielokaler i Sørlandsparken like ved Sørlandssenteret utenfor Kristiansand.

Her går driften «overraskende bra», forteller Hannaas.

– Vi var veldig usikre i fjor, men klarte å få en veldig bra høst, og økte enda mer på vårparten enn vi hadde trodd.

– Så vi har hatt en veldig bra økning, overraskende ut ifra forutsetningene.

(saken fortsetter under bildet.)

KVADRAT KJØPESENTER: Det er under ombygging, og er allerede regionens største, Kvadrat i Sandnes i Rogaland.

Bitmap

Da E24 snakket med Hannaas for et år siden, fortalte han at de merket mer reservasjon hos folk når det kom til å bruke penger.

– At vi får et tøffere 2015, det må vi regne med, sa han da.

– Vi var bekymret i fjor, sier Hannaas nå.

– Det ble sagt at ledigheten i regionen skulle opp, men det ser ut som at folk har fått seg ny jobb nå. Foreløpig bruker folk penger som før.

VEKSTEN UTEBLIR: Hos City Syd kjøpesenter i Trondheim. Her senterleder Finn Dybdalen.

Foto: Centerteam

Hannaas tror Carshine kan klare 20 til 30 prosent vekst inneværende år. Firmaet har drevet en ganske aggressiv markedsføring for å trekke til seg nye kunder, forteller han, og det er nok grunnen til at de har klart seg så mye bedre enn fryktet. Og foreløpig har de ikke fått noen indikasjoner på at høsten skal bli noe annerledes.

– Vi er nå 17 ansatte etter at vi har bemannet opp, og vi vil nok mest sannsynlig ligge på dette tallet ut året, sier Hannaas.

Utbygging ved kjøpesenter i Sandnes

Ved City Syd kjøpesenter like sør for Trondheim går driften omtrent som normalt. Oljenedturen ser ikke ut til å påvirket shoppelysten til de besøkende noe nevneverdig, men usikkerheten preger også denne regionen, forteller senterleder Finn Dybdalen.

– Vi har omtrent samme omsetning og besøk som i 2015. Ideelt sett skulle man hatt noen prosent vekst, men den uteblir, sier han til E24.

Senteret har ingen ledige lokaler og kan skilte med en rekke klesbutikker, restauranter og kafeer, blomsterbutikk, apotek og matbutikk blant utvalget.

Ingen butikker peker seg negativt ut, ifølge senterlederen.

– Vi forventer at 2016 vil være på 2015-nivå. I 2017 forventer vi en liten vekst, sier Dybdalen.

– Men hvordan er så shoppelysten i hjertet av oljebremsen?

En 13 timers kjøretur sørover og godt inne i oljefylket Rogaland ligger kjøpesenteret Kvadrat i Sandnes kommune.

POSITIV TIL UTVIKLINGEN I REGIONEN: Senterleder Bent O. Hansen ved Kvadrat kjøpesenter i Sandnes.

Foto:

Til tross for at Rogaland er hardt rammet av oljbremsen – og har den høyeste arbeidsledigheten i landet – ser pilene ut til å peke i riktig retning for Kvadrat.

Kjøpesenteret er regionens største, og større skal det bli. For tiden er 16.000 kvadratmeter under ombygging ved senteret, samtidig som senteret utvides med cirka 2.500 nye kvadratmeter innvendig. Ombyggingen skal etter planen være klar til julehandelen starter i år.

– Vi investerer betydelige summer i utbyggingen fordi vi er positive til utviklingen i regionen, sier senterleder Bent O. Hansen.

Med hensyn til byggeprosjektet viser sammenlignbare tall at senteret per uke 19 hadde en vekst på 3,3 prosent.

– Vi ser at når vi kjører kampanjer og lignende får vi god uttelling. Med tanke på ombyggingen synes jeg det er fantastisk at vi ligger på samme nivå som tidligere, sier Hansen.

– Kvadrat går bra og vi fortsetter å holde vår posisjon, sier han.

Med ombyggingen håper Kvadrat å styrke sin posisjon i regionen ytterligere og gjøre det enda mer attraktiv for kunder å handle der.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Regionalt nettverk
  2. Oljebransjen
  3. Reiseliv
  4. Norges Bank
  5. Arbeidsledighet

Flere artikler

  1. Mørketiden i Lofoten: – Det koster for mye å holde åpent

  2. Økonom tror vi vil se tegn til at veksten i bedriftene er nær toppen

  3. – Vi er optimister

  4. Annonsørinnhold

  5. Sparebank-sjefer melder om gode tider: – Det er høy vekst og optimisme

  6. – Hovedproblemet for bedrifter kommer til å bli mangel på arbeidskraft