SAS kansellerer: Oljenedturen tok knekken på direkteruten til Houston
Takket være dårlige tider i oljenæringen må SAS kaste inn håndkleet og legge ned ruten mellom oljehovedstedene i Norge og USA.
– Makroøkonomi kan vi vanskelig gardere oss mot, sier SAS-informasjonssjef Knut Morten Johansen til E24.
SAS har besluttet å legge ned den spesielle ruten mellom Houston og Stavanger, som ble betjent av et Boeing 737-700-fly modifisert til å bestå utelukkende av business-class.
De 44 luksus-setene ga mening da oljeprisen fortsatt lå godt over hundre dollar, da ruten ble åpnet i august i fjor. SAS kunne neppe vært mer uheldige med timingen.
Få kunne likevel forutse hvor tungt det skulle bli, og SAS kunne neppe vært mer uheldige med timingen. Ruten ble lansert i august i fjor, i forbindelse med oljemessen ONS. Det få visste var hvilket kraftig fall vi ville se i oljeprisen i månedene som kom.
I starten gikk salget på ruten relativt bra, og selskapet mente at den kunne gå med overskudd allerede på starten av året.
Etter hvert som tiden gikk begynte det å komme flere og flere meldinger om kutt og nedbemanninger i oljebransjen, og det ble raskt tydelig at Houston-ruten gikk dårlig.
Stor nedgang i forretningsreiser til Stavanger
– Ikke tilfredsstillende
Knut Morten Johansen i SAS sier inntjeningen ikke har vært tilstrekkelig de siste månedene. Han ønsker ikke å gå i detalj.
– Vi kommenterer ikke ruteregnskap for enkeltstående strekninger i noen tilfeller. Men det generelle bildet er at oljesektoren har redusert aktiviteten, og det har gjort at også denne ruten har blitt påvirket.
E24 kjenner imidlertid til at ruten ikke har gått med overskudd i store deler av perioden.
– Den har jo vært spesielt dedikert dette markedet. Den kom i stand etter sterkt ønske fra kunder i sektoren med tett forbindelse med oljebyene Houston og Stavanger, påpeker Johansen.
– Hvor mange av de 44 setene har dere fått fylt opp?
– Fyllingsgraden har ikke vært god nok, selv om den periodevis var tilfredsstillende.
– I april fortalte dere at driften fortsatt var tilfredsstillende?
– Ja. Aktiviteten har avtatt siden, noe markedet i Rogalands-sektoren generelt merker. De siste månedene har ikke inntjeningen vært tilfredsstillende.
Ruten til Houston betjenes for siste gang fra Stavanger den 23. oktober, og retur med ankomst i Stavanger den 24. oktober. SAS skriver at de vil sørge for å hjelpe alle de som er booket etter disse datoer.
SAS har i lengre tid kjørt aggressive kampanjer for å lokke passasjerer til oljeruten, men det har altså ikke vært nok. I en kampanje har flyselskapet solgt billetter for 9.999 kroner tur/retur på business-ruten til Houston.
Satser mer på New York
– Vi vender ikke Stavanger ryggen, tvert om, forsikrer Johansen.
SAS skal nå øke antallet seter fra Stavanger til København med rundt 20 prosent, gjennom å bytte fra flytypen CRJ900 til Airbus 320 og 321 på flere av frekvensene.
Imens vil 737-700-flyet, som ble brukt på «oljeruten» til Houston, heller bli brukt på en ny kveldsrute mellom New York og København.
Frem til årsskiftet skal flyet gå som et rent businessklasse-fly, men etter nyttår skal det bygges om, slik at det får 20 business-seter og 66 Go-seter (økonomiklasse).
– Nedgangen i oljebransjen forklarer hvorfor vi flytter flyet for å forsterke tilbudet mellom København og New York, hvor markedspotensialet er vesentlig bedre nå, sier Eivind Roald.
Med to avganger daglig mellom New York og København i vinterprogrammet (fra oktober) vil SAS øke kapasiteten til den amerikanske storbyen med 60.000 seter. Dette kommer i tillegg til de nye rutene til Los Angeles og Miami fra Skandinavia, som starter henholdsvis i mars og etter sommeren neste år.