Kom verst ut i bankundersøkelse: Slik vil Nordea-sjefen bli bedre

Nordea kom dårligst ut i en undersøkelse som viser kundetilfredshet blant norske banker. Nå forteller Gunn Wærsted hvordan banken skal endre kundeopplevelsen.

VIL BLI BEDRE: Nordea Norge-sjef Gunn Wærsted

Stian Lysberg Solum
  • Victoria Armstrong
Publisert:

For to uker siden ble analysebyrået EPSIs bankundersøkelse for 2015 lagt frem. Undersøkelsen målte tilfredsheten blant kundene i ulike norske banker, der Skandiabanken nok en gang troner på topp.

Les også

Hun har Norges minst fornøyde bankkunder

I den andre enden av tabellen ligger Nordea, som endte med nøyaktig samme snittscore som i fjor.
– Vi ønsker å forbedre oss i forhold til de andre bankene. Vi jobber hardt for å bli bedre, sier Nordea Norge-sjef Gunn Wærsted til E24.

Samarbeider med andre selskaper

Wærsted forteller derimot at Nordea har mange planer for hvordan banken skal løfte og utvikle seg.

Les også

Nordea med ferske kvartalstall: – Innskuddsmarginene er under press

– Vi har lansert Nordea Accelerator hvor vi har invitert ulike selskaper til å komme med ideer. 170 selskaper søkte, og vi valgte 15 av dem som vi mente var best rettet mot oss. Det blir spennende å se hva som kommer ut av de neste kvartalene. Allerede neste kvartal vil vi kunne snakke om tjenester og apper som kommer ut av det.

NORDEA PÅ BUNN: Her er tabellen som viser undersøkelsen fra EPSI.

EPSI

Legger vekt på digitalisering

Wærsted tror digitalisering av Nordea vil bli en viktig del av bankens fremtid. Allerede er 25 prosent av alle kundehenvendelser til Nordea via internett. 20 prosent av alle kundemøter som blir holdt av banken, er også på nett, hvor kundene er tilgjengelige på telefon og deler skjermbilde med rådgiverne.

Les også

Nordeas norske toppsjef vil ha boligskatt

– Dette er en veldig effektiv måte å gjøre det på, og å utnytte det digitale på, og som kundene er veldig fornøyde med.

Til tross for en økt satsing på det digitale, sier Wærsted at Nordea har jobbet med å digitalisere seg gjennom en lengre periode.

– Dette med digitalisering er ikke noe som har kommet i dette kvartalet. Dette er noe vi har jobbet med gjennom mange år.

Les også

Hun troner på banktoppen

Skal bli enda enklere for kunden

I tillegg kommer en ny IT-plattform, som Wærsted spår vil kunne ha utslag på lengre sikt.

Wærsted tror de digitale endringene vil på sikt kunne gjøre Nordea til en lettere bank for kundene å bruke.

– Det er selvfølgelig slik at det alltid vil være viktig for kundene med en bank som er enkel å bruke, og da kommer det digitale inn.

Les også

Nordea med ferske kvartalstall: – Innskuddsmarginene er under press

Les også

Handelsbanken holder ikke tritt med DNB og Nordea

Les også

Nordea tar innpå i pensjonskampen

Her kan du lese mer om

  1. Nordea
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Venstre vil ha avklart Wærsteds rolle i Nordea

  2. Snart kan du få gjeldsbevis på to minutter

  3. Så mange kunder mistet Nordea etter ny skatteparadis-praksis

  4. Annonsørinnhold

  5. Retningslinjer brutt på Wærsteds vakt

  6. Gunn Wærsted blir ny Telenor-styreleder