Ny svindelmetode oppdaget: – Det er første gang vi har sett her i Norge

Frekk svindelmetode har lurt flere bankkunder. Handelsbanken advarer.

ADVARER: Kommunikasjonsrådgiver Jonas Sverrisson Rasch i Handelsbanken opplyser at telefonsvindelen flere av bankens kunder nylig ble utsatt for skal være tatt hånd om, men banken ber kunder være på vakt for svindelforsøk.

Publisert:,

– Vi ser på dette som svært alvorlig, sier kommunikasjonsrådgiver Jonas Sverrisson Rasch i Handelsbanken til E24.

Banken har nylig oppdaget en ny, frekk svindelmetode.

Svindelforsøket, som har vært av omfattende karakter, går ut på at bankens kunder mottar en SMS som ser ut til å være fra Handelsbanken.

I SMS-en står det at man må bekrefte kontoen ved å ringe et anvist nummer.

Når man ringer dette nummeret, blir man ønsket velkommen av en automatisk telefonsvarer:

«Velkommen til Handelsbanken. Tast inn brukernavn og passord for å unngå at kontoen blir sperret», sier telefonsvareren.

Dermed har svindlerne fått tilgang til kunders påloggingsinformasjon, informasjon som er brukt i forsøk på å hente ut penger fra bankkunders konto.

Kommunikasjonsrådgiveren opplyser at banken, i samarbeid med Finans Norge-tilknyttede FinanCERT, har klart å stoppe svindelen. Imidlertid har flere, uten at den vil konkretisere antallet, latt seg lure av svindelforsøket.

– Vi klarte å stoppe svindelen, og svindlerne har ikke klart å få en eneste korne ut av hverken kunde eller bank, sier Rasch.

SVINDEL: Ikke la deg lure. Dette er et svindelforsøk, opplyser Handelsbanken.

Handelsbanken

– Vi har gode kontrollrutiner som gjorde at vi fanget opp og stoppet dette, men det er et forsøk på å svindle våre kunder, noe vi ser svært alvorlig på, sier Sverrisson Rasch.

Handelsbanken har oppdaget 20 svindelforsøk så langt i år, og kommunikasjonsrådgiveren forteller at noen av forsøkene har nådd ut til mange, både til bankens kunder og folk som ikke er kunder av banken.

Ikke sett før

– I Handelsbankens tilfelle er det snakk om at noen har leid en telefonserver som leser inn en automatisk beskjed til dem som ringer. Dette er første gang vi i FinansCERT har sett her i Norge, men vi har fått beskjed om at andre banker i Europa har opplevd dette, sier daglig leder Morten Tandle i FinansCERT.

Han bekrefter at svindelen i Handelsbanken nå er avsluttet etter at FinansCERT tok kontakt med selskapet som hadde leid ut denne telefonserveren, og fikk den frakoblet.

– Bankene og kundene kommuniserer godt sammen, så ofte varsler kundene banken raskt når slike svindelforsøk oppstår. Men det er ikke enkelt å få komplettoversikt over hvor mange som er forsøkt svindler, og hvor ofte det skjer forsøk, sier Tandle til E24.

Flere enn i fjor

Tandle i FinansCERT legger til at det i løpet av 2015 har vært en økning i antall svindelforsøk av denne typen i norske banker, og at svindlerne hele tiden forsøker å finne nye måter å lure folk på.

– Vi har sett svært mange svindeleposter, eller phishing, så folk er som regel på vakt mot dette nå. Derfor er det ikke usannsynlig at vi vil se andre former for svindel fremover, sier Tandle.

– Det er ofte mulig å spotte slike e-poster om en trekker pusten, tar et steg tilbake og ser nøye etter. Ofte er det dårlig norsk, eller feil i e-postadressen som gjør at en oppdager det. Telefonsvindel kan være vanskeligere, men det er ofte mulig å avsløre disse også, dersom en tenker seg litt om.

– Er det vanskelig å avsløre hvem som virkelig står bak slike forsøk?

– Ja, det vil jeg si. For oss er det ofte vanskelig, men her har vi et godt samarbeid med politiet. Svindel og kriminalitet vil hele tiden forsøke å finne nye måter å lure folk på, så det er viktig å være oppmerksom når en får en tekstmelding eller epost fra banken, sier Tandle.

– Vær skeptisk

En stadig mer digitalisert hverdag gjør at mange mennesker – i ulike kanaler – utsettes for svindelforsøk.

Såkalte phishing-forsøk – fisking etter brukernavn, passord og annen sensitiv informasjon som så misbrukes – har økt kraftig mot alle norske banker de siste årene.

– Det er viktig for oss å understreke at vi aldri ber kunder gi fra seg informasjon på e-post, sms eller via telefon. Det er viktig å være skeptisk til lenker som fører til steder som ber deg om informasjon, sier Sverrisson Rasch.

Han forklarer at en tommelfingerregel bør være å ikke gi fra seg sensitiv informasjon på sider man blir lenket til via e-post eller lignende.

– Et enkelt tips er å logge inn på vanlig måte i nettbanken, og ikke via en lenke, sier han.

Handelsbanken opplever fortsatt mest svindelforsøk via e-post, men Sverrison Rasch advarer mot kreative svindelforsøk.