Britt (46) blant 1.400 Uno Life-klagere: - De er helt horrible

Klagebunken mot Uno Life har blitt fire ganger tykkere på én måned. - Jeg har aldri opplevd maken, sier Forbrukerrådets Ingeborg Flønes. Britt Sande (46) er blant de mange som føler seg lurt inn i kostbare abonnement.

- HORRIBLE: Britt Sande (46) slapp unna Uno Lifes regninger på 1430 kroner for omega 3-piller da hun klaget inn selskapet til Forbrukerrådet. For tiden forsøker Forbrukerrådet å løse 200 andre klagesaker fra nordmenn som føler seg lurt.

Foto: Privat (innfelt) og Colourbox.com
  • Karl Wig
Publisert:,

- De er helt horrible. Selgeren sa jeg ikke bandt meg til noen ting. Jeg føler meg lurt trill rundt, sier Britt Sande (46) fra Bergen til Dine Penger.

For en måned siden skrev Dine Penger om klagestormen mot Uno Life, som tilbyr helse- og slankeprodukter.

Fra januar til juni hadde Forbrukerådet fått 328 henvendelser om selskapet.

Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet

Foto: CF-Wesenberg

- Aldri opplevd maken. Det tallet er det bare å stryke nå: I løpet av sommerferien har klagebunken nemlig vokst seg over fire ganger tykkere.

Nå teller den 1.427 henvendelser fra nordmenn som føler seg lurt.

- Det tyder på at de har vært veldig aktive i sommer. Jeg har aldri opplevd maken til klagerush mot ett enkelt selskap – ingen andre er i nærheten av å pådra seg så mange klager som Uno Life har gjort, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet, til Dine Penger.

Les her hvis du lurer på hvordan du går frem dersom du har fått en faktura for noe du ikke har bestilt.

Basert på det store klagevolumet mener Forbrukerrådet de nå har et svært godt bilde av hvordan Uno Life opererer:

Les også:Retter prøvepakke-advarsel: - Det er få ting som kommer gratis

  • GAVE-LOKKING: Det starter med at en telefonselger ringer deg og sier de vil tilby en gave, mot at du kun betaler frakt. Flere skal ha fått beskjed om at oppringningen skyldes deltakelse i en konkurranse.
  • «SKJULT» ABONNEMENT: Du takker ja, og får tilsendt en sms du må bekrefte. Når du gjør det, starter forsendelsene av slankeprodukter via et inngått abonnement. Flere klagere sier de imidlertid har fått ingen informasjon om dette abonnementet.
  • KOMMER IKKE UT: Du har alltid 14 dagers angrerett ved telefonsalg, men mange av Forbrukerrådets klagere sier de har sendt inn angrerett-skjema til ingen nytte.

- Alle har takket ja

Daglig leder Stian Trogstad i Uno Life har ikke besvart Dine Pengers gjentatte henvendelser for kommentar de siste dagene. Andre medier har også skrevet om Uno Life i det siste, uten å lykkes i å få kommentarer fra Uno Life-ledelsen.

Da Dine Penger snakket med Trogstad i juli, sa han at det var ubehagelig å havne på lista over selskapene det klages mest på.

- Det er klart det er ubehagelig å havne på denne lista, og jeg synes én klage er én klage for mye, sa han til Dine Penger.

Han avviste den gang at folk ikke får det de har bestilt eller får regninger for abonnement de mener de ikke har bestilt.

- Det er ikke tilfelle. Alle som har abonnement hos oss, har takket ja via sms, og sms-en vi sender er veldig tydelig. Det står hvordan du kan si opp og hva abonnementet innebærer, sa Trogstad.

Les også:Disse tjenestene får stryk av forbrukerne

Sa ja til prøvepakke. Britt Sande forteller at hun ble oppringt av Uno Lifes representant i mai, og tilbudt en gratis prøvepakke på omega 3-tabletter med blåbærekstrakt.

- Omega 3-tilskudd bruker jeg noen ganger, så jeg tenkte det var greit nok. Selgeren sa også at jeg bare kunne si nei til abonnementet som fulgte, sier bergenseren til Dine Penger.

Og nettopp det bestemte hun seg for å gjøre.

Sande fikk tilsendt prøvepakken, men hevder det ikke lå noe angreskjema vedlagt. Hun skrev derfor en epost til Uno Life, hvor hun sa ifra om at hun ikke ønsket å være omega 3-abonnement i fortsettelsen.

- De sendte tilbake en bekreftelse på at avtalen var avsluttet, fremholder hun.

- Krevd for 1.460 kroner. En måned senere får hun en ny pakke i posten. Ifølge Sande inneholdt den da nye forsyninger av omega 3-tabletter med blåbær, men også en pakke slankepiller – med fakturaer pålydende 730 kroner for hver.

Sande forteller at hun sendte flere henvendelser til Uno Life med dokumentasjon på at abonnementsavtalen var sagt opp, men at de likevel nektet å trekke betalingskravene. I stedet gikk saken til inkasso, forteller hun.

- Det er utrolig ufint. Jeg hadde gjort alt riktig, sier Sande, som forrige uke sendte sin formelle klage til Forbrukerrådet for hjelp i saken.

Les også:Her er telefonselgernes sleipe knep

Løste seg. Forbrukerrådet henvendte seg til Uno Life 8. august. To dager etter ble betalingskravene trukket, ifølge Sande.

- Jeg fikk svar fra Uno Life om at det hadde blitt gjort en feil. Det er bra det løste seg, men jeg har måttet bruke enormt med tid og krefter på dette. Jeg var nær ved å gi opp helt, sier hun

Nå oppfordrer hun andre i samme situasjon til å stå på og bruke alle klagemuligheter.

- Husk å både bestride betalingskravene til selskapet og sende klage til Forbrukerrådet. Gjør det så tidlig som mulig, og sørg for å ha alt skriftlig, råder Sande.

Trolig ingen enighet. For tiden behandler Forbrukerådet 128 saker hvor forbrukere krever at Uno Life trekker betalingskravene de har fått igjennom de uønskede abonnementene.

Forbrukerrådet forhandler med Uno Life om en løsning i disse sakene, men Flønes sier det trolig ikke blir noen enighet.

- Slik det ligger an nå, må mange av disse sakene sendes videre til Forbrukertvistutvalget, som kan fatte rettslig bindende avgjørelser, sier Flønes.

SMS-strid. At Uno Life-sjef Stian Trogstad overfor Dine Penger i juli avviste at de lurer folk inn i abonnementer, slik klagere hevder, og henviser til bekreftelse gitt på sms, holder ikke, mener Forbrukerrådet.

- Ja, de forsvarer seg med denne sms-en, men vi synes ikke den informerer klart nok om at man faktisk inngår en abonnementsavtale. Den oppfatningen deles av svært mange klagere, som forteller at betalingskravene kom totalt overraskende på dem, sier Flønes.

Her kan du lese mer om

  1. Forbrukerspørsmål

Flere artikler

  1. Retter prøvepakke-advarsel: - Det er få ting som kommer gratis

  2. Har over 1400 klager fra nordmenn som føler seg lurt: Forbrukerombudet varsler rekordbot til Uno Life

  3. Dette klager nordmenn mest på

  4. Annonsørinnhold

  5. Uno Life er konkurs: – Glad de endelig er ferdige

  6. Forbrukerombudet: - Har overhodet ikke vist vilje til å finne en løsning: Øker Uno Life-boten til 1,2 millioner kroner