Én av fem har mistet bagasjen

I en undersøkelse gjennomført for Forbrukerrådet, kommer det frem at én av fem har opplevd at bagasjen ikke kom frem.

Savnet bagasje. Det er ikke uvanlig at bagasjen tar en annen vei enn deg når du skal ut å fly.

Espen Braata
Publisert:

Det er ikke uten grunn at nordmenn bekymrer seg for at bagasjen ikke skal komme frem etter flyturen.

Ifølge undersøkelsen fra Forbrukerrådet er 14 prosent av oss bekymret for dette.

- Det er synd at såpass mange har klump i halsen ved bagasjebåndet. Dessverre viser undersøkelsen at en av fem også har opplevd bortkommet bagasje de siste tre årene, så den bekymringen er ikke ubegrunnet, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet i en pressemelding.

Les også: Ti minutters togreise gir boligkjøp til halv pris

Misfornøyd med hjelpen. Av de som hadde mistet bagasjen svarte en drøy fjerdedel at de ikke var fornøyd med hjelpen de fikk av flyselskapet.

- Mener du at du ikke får det du har krav på, så klag skriftlig til flyselskapet. Fører ikke klagen frem kan du gå til Transportklagenemnda, eller Pakkereisenemnda dersom det er en pakkereise, sier Flønes.

Har du mistet bagasjen i et EU-land, må du klage til det lokale klageorganet. Ta kontakt med Forbruker Europa for hjelp.

Les også: Slik får du en myk jobb-landing etter ferien

Gode rettigheter. Du har gode rettigheter dersom bagasjen ikke kommer frem som den skal:

Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Foto: CF-Wesenberg

- Hvis forsinkelsen er på noen få timer, vil det være naturlig at du kan få dekket for eksempel toalettartikler. Varer den lenger, vil du kunne få dekket klær, men det er en forutsetning at utgiften skyldes nødvendige behov, sier Flønes.

Etter at du har fått tilbake bagasjen må du klage skriftlig til flyselskapet for å få tilbake utgiftene forsinkelsen har medført. Legg ved kvitteringene for ekstrautgiftene. Fristen for å kreve erstatning er 21 dager etter at bagasjen er kommet til rette.

-Du vil også kunne få dekket transport til og fra flyplassen for å få hentet bagasjen. Ofte får du bagasjen på døra av flyselskapet, slik at du sparer det utlegget, sier Flønes.

Les også: - Flere har overført seks måneders leie for hybler som ikke fantes

Rett på hjelp fra reiseforsikringen. I tillegg til pengene fra flyselskapet, gir de fleste reiseforsikringer deg også rett til å handle det mest nødvendige dersom bagasjen er mer enn fire timer forsinket.

Typisk har dette en maksgrense på 3000-4000 kroner. Ring forsikringsselskapet ditt dersom du mister bagasjen og spør hvor mye du kan få refundert.

Rett til erstatning. Har ikke bagasjen din kommet til rette innen 21 dager etter flygningen, regnes bagasjen som tapt. Da har du krav på erstatning tilsvarende verdien på bagasjen.

- Det er et tak på hvor mye du kan kreve. Maksimumsbeløpet varierer etter hvilket land du skal reise fra eller til, ifølge Flønes.

Innenfor EU/EØS-området og ved enkelte flygninger utenfor, er maksimumsgrensen på 10.000 kroner. For andre flygninger utenfor EU/EØS kan maksimumsbeløpet være lavere. Derfor bør du ikke ha spesielt verdifulle ting i bagasjen.

Les også: Er dette Norges dyreste øl?

Slik gjør du det: Du må gi flyselskapet beskjed ved bagasjeutleveringen dersom bagasjen ikke kommer frem. Det finnes et standardskjema som du må fylle ut. Det kalles PIR (Property Irregularity Report). Du får det hos den som tar hånd om bagasjen for flyselskapet ditt.

- Det er den beste kvittering du kan ha. Mange flyselskap vil kreve at du sender inn en original PIR for at du skal få erstatning. Spør etter skjemaet for å slippe trøbbel, sier Ingeborg Flønes.

Om undersøkelsen: Gjennomført i Norstats respondentpanel, som består av cirka 83 000 nordmenn som har tilgang til internett. Datainnsamlingen ble gjennomført som web-intervju i perioden 2.–10. juni 2014. Totalt 1000 intervju.