BankID-trøbbel onsdag morgen
Dersom du har prøvd å logge deg inn i nettbank eller offentlige instanser med BankID onsdag morgen, har du trolig fått feilmelding.
INNLOGGINGSTRØBBEL: DNB er blant bankene som sliter med innloggingsproblemer med BankID onsdag 10. juni 2015.
Vi har fått tips om at flere har opplevd problemer med innlogging i nettbanken i dag. Blant annet har en av våre egne journalister fått feilmelding (se bilde øverst i saken) ved innlogging i DNB.
Oppdatering kl. 09:50: Etter over tre timers nedetid var BankID tilbake i vanlig drift klokken 09:35 onsdag formiddag.
– Vi må tilbake til 6. juli 2011 for å finne en like lang nedetid som vi har hatt onsdag morgen. Vi beklager dette overfor de 3,2 millioner brukerne våre som forventer en tjeneste som fungerer, sier kommunikasjonssjef i BankID, Hege Steinsland til E24.
Ikke funnet feilen
Det er foreløpig ikke funnet noen åpenbar årsak til problemene, men Steinsland sier de kommer til å grave videre for å finne feilen.
Det er såkalt fellesfeil slik at alle banker – og også BankID på mobil – er rammet. Også offentlige instanser slik som Altinn og Nav, hvor BankID er en av innloggingsmetodene, er berørt.
– Vi kan bekrefte at det er problemer med BankID. Problemene startet litt over 06:00 onsdag morgen. Vi leter nå etter feilen for å rette så raskt som mulig, uttalte Steinsland til E24 onsdag morgen.
4.000 Storebrand-kunder fikk en uke på å flytte aksjene sine
Ikke første gang
Også 5. juni opplevde BankID-brukere trøbbel, blant annet fikk flere problemer med å bruke visakort og mastercard i utlandet.
Onsdag 27. mai opplevde også brukerne problemer med BankID-innlogging, slik som. Den gangen varte ustabiliteten i underkant av en time.
I mars i år oppsto det problemer med BankID-innlogging for mange. Den gangen var det imidlertid klart at slippet av selvangivelsene – og det enorme antall innlogginger på én gang – var skyld i problemene.