Slik får du best hjelp av feltet under Birkebeinerrittet

Skal du sykle fortest mulig fra Rena til Lillehammer, er du avhengig av å sykle i felt. Her er oppskriften og spillereglene som gjelder når du skal holde høy fart i gruppen.

PÅ LAG PÅ HJUL: For å komme fortest mulig til mål må selv bitre konkurrenter fungere som et lag. Terrengsykkel.no gir det oppskrifte og kjørereglene.

Terrengsykkel.no
Publisert:

Feltkjøring handler om å begrense luftmotstanden for flest mulig i gruppa slik at det alltid kan ligge friske bein i front. Å ligge foran i et felt koster mye mer enn å ligge bak. Ønsker gruppa å holde høyest mulig fart er den avhengig av at han eller hun som drar ikke drar for lenge av gangen. Feltsykling er sykkelsportens paradoks. For å komme fortest mulig til mål er bitre konkurrenter nødt til å fungere som et lag på veien til målseilet.

I Birkebeinerrittet er det dynamikken i middels store grupper som gjelder. Samkjørte små grupper kan sykle mye fortere enn enslige syklister eller dårlig organiserte større grupper.

Ettersom det er vanskelig å planlegge hvem du blir syklende med på forhånd, må alle i en gruppe kjenne spillereglene og ha samme mål for dagen.

Sykler du alene på grusvei klarer du kanskje å holde et visst tempo en stund. Fungerer gruppa bra skal dere sammen kunne holde et tempo over lengre tid, tilsvarende det en ensom syklist klarer i noen minutter.

1) Ikke ligg for lenge foran. Når farta til syklisten i front begynner å dabbe av er det på høy tid med et bytte. 30 sekunder til 2 minutters føringer er passe på gruvei.

2) Ikke øk tempoet straks det er din tur til å ligge i tet. Gå jevnt frem i tet i stedet for å rykke til. Et rykk fører til luker bak og tregere vekslinger.

3) Vink fram syklist bakfra med tegn med albuen og hold farten i det du svinger ut fra teten.

4) Gå markert til siden før du senker farten. Hold farten oppe og skli rolig nedover langs feltet. Legg deg inn om lag 10 - 20 cm bak bakerste syklists bakhjul.

5) Si i fra til syklisten som kommer bakover hvis du er bakerst. Dette gjør at han eller hun lettere kommer inn på hjul igjen uten å måtte tette en luke opp til feltet.

6) Drikk og spis når du er bakerst i gruppa. Å drikke i front bremser gruppa, og kan skape farlige situasjoner.

7) Vær forsiktig når du reiser deg for å stå og trå. I en tett gruppe vil det kunne oppstå krasj hvis du ikke reiser deg forsiktig. Reiser du deg brått opp vil du skyve sykkelen bakover mot syklisten bak.

8) Si i fra om hull i veien og når dere tar igjen syklister. Når du passerer syklisten på høyre side bruker du høyre hånd til å signalisere at feltet skal tett inn bak deg.

9) Vær enige om at alle skal dra. Ønsker du høyere tempo i gruppa øk gradvis fra front. Hvis du vil rykke fra for å søke lykken lenger frem, bør du komme fra bak i feltet og ha stor fart i det du passerer fronten.

10) Å sykle i en gruppe uten å dra er ansett som usportslig, men det er lov å ligge bak i korte perioder uten å jobbe hvis du tar i inne i mellom. Det mest redelige er å være med hele veien rundt, men å ta kortere føringer enn de sterkeste i gruppa. Å ikke dra, for så å rykke fra mot slutten kvalifiserer til kokos og buksevann samt tvungen ølspandering på festen i Lillehammer.

Saken ble først publisert på terrengsykkel.no

Les også

Ti tips til en raskere Birken-sykkel

Les også

Birken arrangerer for første gang halvritt for å lokke damene

Les også

Birkebeinerrittet er langt fra fulltegnet: – Ser ut til at Birken har nådd toppen

Her kan du lese mer om