Identitetstyveri

ID-svindel: DNB endrer rutiner etter E24-avsløring

Etter at E24 skrev om Shadi som ble svindlet i millionklassen, har DNB nå valgt å forbedre sikkerheten rundt bestilling av nye kodebrikker.

Hans Dalane-Hval
  • Leila Feratovic
Publisert:,

– I kjølvannet av saken har vi satt i gang en ny gjennomgang av rutinene for bestillinger av kodebrikke og ny BankID, sier produktsjef i DNB, Øyvind Westby Brekke til E24.

E24 har skrevet om Shadi Maleki Ghozlo som sitter igjen med milliongjeld etter at en person bestilte en ny kodebrikke fra DNB i hennes navn.

Nå opplyser banken om at de skal innføre nye rutiner ved kodebrikkebestillinger.

– Vi innfører nå sms-varsling når du bestiller en ny kodebrikke eller ny BankID, sier Westby Brekke.

Banken oppfordrer også kundene å ringe dersom bestillingen ikke er utført av kunden selv. Endringen vil være på plass allerede om et par dager, opplyser Brekke.

– Vi har også igangsatt full gjennomgang av rutinene våre, for å se om vi kan forbedre sikkerheten ytterligere ved bestillinger av kodebrikker og passord, sier han

DNB har hele tiden sagt at rutiner ved utsendelsen av kodebrikken i Ghozlos sak ble fulgt.

– Dette er en veldig spesiell sak, og vi i DNB er opptatt av å styrke sikkerheten for kunder.

Les også

Ukjent person tok opp lån i Shadis navn: Sitter med milliongjeld

Les også

Professor mener ID-svindel kan være lønnsomt for bankene

SMS-varsling ved bestilling av kode

I tillegg til sms-varsel ved kodebrikke- og BankID-bestillinger, opplyser Brekke at DNB også skal innføre varslinger ved bestilling av passord og koder.

Denne vil være på plass allerede om noen uker.

– Vi har allerede gode og strenge rutiner ved bestilling av kodebrikke og passord, og vi skal også ha en ny gjennomgang av rutinene med våre ansatte, sier Westby Brekke.

Ghozlo: – For lite og for sent

– Alt som gjør det vanskeligere for andre å tilegne seg andres ID ønsker jeg velkommen. Men det er for lite og for sent, sier Ghozlo til E24.

Hun har i fire år prøvd å få svar fra ulike forbrukslånsbanker og DNB om hvorvidt en rutinesvikt hos DNB muliggjorde identitetstyveriet.

– At en får en sms når brikke og BankID blir bestilt kan gjøre det sikrere, men det er fortsatt en del sikkerhetshull ved BankID, som har et enormt skadepotensial dersom det kommer på avveie.

– Det har jeg har opplevd unner jeg ingen andre å oppleve.

Les også

DNB-sjefen: ID-tyveri «kjempeutfordrende» for ofrene

Frikjent i Drammen tingrett

Etter å ha fått identiteten stjålet, tok gjerningspersonen opp 1,4 millioner i Shadis navn.

Bank Norwegian holdt Ghozlo ansvarlig for låneopptaket hos dem, og gikk til søksmål mot Ghozlo for å kreve pengene tilbake.

Fredag ble hun frikjent i Drammen tingrett fordi det ikke var nok grunnlag for å holde Ghozlo erstatningsansvarlig.

Politiet har identifisert og siktet en svensk mann for grovt bedrageri.

Les også

Shadis historie forteller at noe må være galt med systemet

Les også

Kommentar: Finansnæringens mangel på selvransakelse

Her kan du lese mer om

  1. Identitetstyveri
  2. Svindel
  3. DNB
  4. Sikkerhet

Flere artikler

  1. Kommentar: Finansnæringens mangel på selvransakelse

  2. Ny undersøkelse: Over 100.000 utsatt for ID-tyveri siste to år

  3. Shadi ble svindlet for millionbeløp og saksøkt av Bank Norwegian – nå er hun frikjent

  4. Annonsørinnhold

  5. Kommentar: Myndighetene inviterer til millionsvindel med 12.000 kroner i egenandel

  6. Kommentar: ID-svindel er dessverre utbredt, men kodebrikken er verdiløs alene