Sjekk dette før du bestiller flybillettene på nett

Det billigste alternativet er ikke alltid så billig etter at du har lagt på prisen for bagasje, innsjekk, kredittkortbetaling og setereservasjon.Vi har sjekket hvilke gebyrer reiseselskapene tar.

I FERIEMODUS: Mange nordmenn er allerede i feriemodus, men mange velger også å bestille en ferietur i siste liten.

Foto: Colourbox
Publisert:,

Feriebestilling. I disse dager har mange solhungrige nordmenn allerede rømt landet, mens andre kanskje teller ned til sommerferiens start.

Mange flyselskaper, reiseselskaper og nettsteder for bestilling reklamerer med gode tilbud og lave priser. Skal du bestille reisen på nett, som jo de fleste av oss gjør, er det imidlertid en del ting du bør tenke på.

- Vi får mange henvendelser som gjelder prisopplysninger. Det dreier seg ofte om at du må betale noe annet enn det som først ble oppgitt, altså at det er brukt lokkepriser, sier Bente Øverli, fungerende forbrukerombud.

Les også:Her er appene du bør laste ned før ferien

Bente Øverli, fungerende forbrukerombud.

Foto: Forbrukerombudet

Skjulte kostnader. Mange flyselskap velger å dele opp prisen: du må betale ekstra for bagasje, setereservasjon, å betale med kredittkort, innsjekk og lignende.

Sjekk derfor flere ulike muligheter før du bestemmer deg.

Turen med billigflyselskapet som mellomlander én gang, trenger ikke alltid være så mye billigere enn alternativet når du nærmer deg slutten av bestillingsprosessen.

- Selv om selskapet har plikt til å opplyse om totalprisen er det ikke alltid det skjer. Hos noen av pakkereisearrangørene får du plutselig et kredittkortgebyr på slutten som du ikke slipper unna, sier Øverli.

Hun understreker at selskapene har lov til å ta gebyr for betaling med kredittkort, men hvis du ikke har mulighet til å velge et annet betalingsalternativ skal gebyrer være inkludert i totalprisen som oppgis.

Forbrukerombudet har nylig minnet fem selskaper på reglene og bedt dem ordne opp i dette.

Gebyrtest:

Vi har sjekket et knippe nettreiseselskaper for å se hvor mye de tar i kortgebyr og om de tilbyr andre betalingsmuligheter enn de som belastes med gebyr.

I testen har vi sjekket tur/retur med fly fra Oslo til Barcelona fra 16. august til 23. august.

Her er en oversikt over selskapene og de gebyrene de gjerne vil at du betaler:

Expedia

Hos Expedia må du betale 11 kroner i kortgebyr, noe som ikke er spesielt mye. Det negative er at det koster å betale med alle slags kort, og du har ingen andre alternativer. I tillegg får du ikke beskjed om avgiften før du har lagt inn alle personlige detaljer.

Expedia er en av fem selskaper som nylig fikk brev fra Forbrukerombudet om at de måtte endre dette. Hvis kunden ikke har et annet alternativ, skal kortgebyrer være inkludert i totalprisen.

Ticket

Hos Ticket er det gratis å betale gjennom nettbanken. Ønsker du å betale med Visa eller Mastercard koster det deg 110 kroner.

Ticket har også fått brev fra Forbrukerombudet, og uttalte til Dine Penger i forrige uke at det var en teknisk feil som gjorde at når du bestilte veldig nærme avreise falt det gebyrfrie alternativet ut.

Reisefeber

Hos Reisefeber koster det 49 kroner å betale uansett hvilket kort du velger, og du kan ikke velge et annet betalingsalternativ (eks. nettbank). Også her får du beskjed om gebyret etter at du har lagt inn personlige detaljer om hvem som skal reise.

Reisefeber er en av fem som har fått brev fra Forbrukerrådet med frist til 15. august til å endre dette.(Saken fortsetter under bildet)

Ingen valg: Hos Reisefeber og flere av de andre sidene må du betale kortgebyr uten å få tilbud om en alternativ betalingsmåte.

Foto: Skjermdump Reisefeber

Supersaver

Hos Supersaver koster det deg 0 kroner å betale med kort og 149 kroner å betale med faktura. Det er altså ingen skjulte kortavgifter her. En ting det likevel er verdt å være oppmerksom på er at hvis du velger å ikke bestille avbestillingsgaranti får du opp en boks som påpeker at du ikke har valgt garantien.

Her er det lett å velge ja hvis du tror boksen spør deg om du er sikkert på valget ditt, men du får samme spørsmål igjen, altså om du vil ha garantien.

Tripmonster

Hos Tripmonster er det gratis å betale gjennom nettbanken din, mens det koster deg 151 kroner å betale med Mastercard, Eurocard eller Visa.

Det er altså ingen skjulte kortkostnader her.

GoToGate

Hos GoToGate koster det deg 0 kroner å betale med kort og 149 kroner å betale med faktura. Det er altså ingen skjulte kortavgifter her. En ting det likevel er verdt å være oppmerksom på er at hvis du velger å ikke bestille avbestillingsgaranti får du opp en boks som påpeker at du ikke har valgt garantien.

Her er det lett å velge ja hvis du tror boksen spør deg om du er sikkert på valget ditt, men du får samme spørsmål igjen, altså om du vil ha garantien.(Saken fortsetter under bildet.)

Små bokser: Vær oppmerksom på små bokser som popper opp under bestillingen din og minner deg på at du ikke har valgt forsikring og lignende. Her fra GoToGate, men vi har sett det samme på flere av nettsidene vi har sjekket.

Sembo

Hos Sembo koster det deg 29 kroner å betale med kort, og du har ingen andre betalingsalternativer, hvis du ser bort fra betaling med gavekort.

Sembo er ett av fem selskaper som har fått brev fra Forbrukerombudet om å endre betalingsrutinene sine.

Ebookers

Hos Ebookers er det null kroner i kortgebyr på den reisen Dine Penger sjekket.

Selskapet er blant de fem som har fått brav fra Forbrukerombudet. Markedssjef for Ebookers i Norden, Björn Alvarsson sa i forrige uke til Dine Penger at de ikke har mottatt noe brev fra Forbrukerombudet om dette, men forteller at de allerede jobber med å forbedre bestillingsidene sine.

Travellink

Hos Travellink er det det gratis å betale gjennom nettbanken, mens det koster deg 125 kroner å betale med kort, og 149 kroner å betale med faktura. Det er altså ingen skjulte kortkostnader her. Som med samtlige av de andre nettstedene vi har testet kommer informasjonen om de ulike alternativene opp først etter at du har tastet inn personlige opplysninger om hvem som skal reise.

Dyre ekstratjenester

Hos mange av selskapene vi har sjekket er det foruten kortgebyr en liten haug med alternative ekstratjenester du får tilbud om underveis, og det kan være vanskelig å vite hva man trenger og ikke. Felles for alle er at de også koster ekstra.

Hos noen er det også litt vanskelig å se hvor du faktisk skal trykke for å ikke få med de ulike tilleggstjenestene.

Slike ekstratjenester kan være avbestillingsgaranti, konkursgaranti, mobil reiseplan, endringsbar billett og så videre.

Dyrere bagasje. Mange bruker også nettsider som Tripadvisor og Momondo for å finne de billigste billettene. Nettsiden sender deg da videre til selskapet som tilbyr de billettene du velger.

Hos Tripadvisor søker nettsiden gjennom mange tilbydere for deg. Herifra sendes du videre til bestillingssider som Expedia og Travelpartner.

I vårt eksempel ble vi sendt videre til Seat24 - en side som krever at du betaler 320 kroner per kolli for innsjekket bagasje, selv om flyreisen skulle skje med Norwegian - som dersom du bestiller på flyselskapets nettside «bare» tar 70 kroner per kolli.

Seat24 er ikke den eneste som tar seg mer betalt for bagasje enn flyselskapet vanligvis gjør. I vårt eksempel gjelder dette også GoToGate, Supersaver og Travellink.

Les også:

Tar fortsatt ulovlig gebyr for å betale sydenturenMåtte betale 620 kroner for å betale flyreisen

Ingen angrerettlov på nett. Skal du litt lenger av gårde og må mellomlande kan du ofte velge å fly med to ulike selskap for å få den beste prisen eller å komme raskest mulig frem.

Det kan være lurt å huske på at det er du selv som er ansvarlig for å ha nok tid til å rekke det korresponderende flyet. Har du flydd med Norwegian til Paris, men mister flyet ditt med Air France til Los Angeles er det ikke mye noen av selskapene kan hjelpe deg med.

Les også:Så mye penger bruker vi på utenlandsreisen

Det samme kan hos noen flyselskaper gjelde hvis du ikke har lagt inn alle informasjon riktig ved bestillingen.

- Ved kjøp av en flyreise har du ingen lovbestemt avbestillingsrett. Angrerettloven gjelder ikke, selv om du har bestilt reisen over Internett. Dette innebærer at du ikke kan kreve å få billettprisen refundert dersom du ikke har mulighet til å reise, påpeker Forbrukerombudet.

Har du tastet inn noe feil er det noen selskap som lar deg rette det opp igjen innen en kort frist, mens andre kan kreve at du kjøper en helt ny billett.

Les også:Slik velger du reiseforsikringen som passer for din familie

Betalt med kredittkort? Forbrukerrådet oppfordrer også til å sjekke om du faktisk har behov for ytterligere forsikring når du skal ut på tur. Er egentlig avbestillingsforsikringen, reiseforsikringen og konkursforsikringen selskapene tilbyr nødvendig?

- Mange reisende er allerede dekket av andre helårs reiseforsikringer eller forsikringer gjennom fagforenings- eller kredittkortavtaler. For å unngå dobbeltdekning bør du derfor sjekke hva du har av andre forsikringer, skriver Forbrukerrådet.

Velger du å betale med kredittkort er du allerede beskyttet hvis selskapet skulle gå konkurs. Du har også rett til å kreve hele eller deler av kjøpesummen tilbakebetalt fra kredittyteren dersom du ikke får det du har betalt for.

Les også:Disse tjenestene og varene får stryk av forbrukerne

Her kan du lese mer om