Tusener av nordmenn har tapt mot bedrageri-mistenkt inkassoselskap

De har fått pålegg om inkassostans og mistenkes av Finanstilsynet for omfattende pornobedrageri. Men i første sivile rettsinstans har Oslo Creditservice gått seirende ut av sak etter sak.

– SKANDALE: Talsperson Gordon Spangelid i «Steng Oslo Creditservice» mener det er en bevisst strategi for Oslo Creditservice å satse på seier ved fraværsdom i forliksrådet.

NTB Scanpix
Publisert:,

– Dersom Finanstilsynets mistanker stemmer, betyr det at tusener av ulovlige svindel-krav kan ha vunnet frem i det norske rettssystemet. Det fremstår som en komplett skandale, sier talsperson Gordon Spangelid i Facebook-gruppen Steng Oslo Creditservice til E24/VG.

Med kun 13 millioner kroner i omsetning i 2013 er Oslo Creditservice egentlig en liten mygg i inkassobransjen.

Til sammenligning dro tungvektere som Kredinor og Lindorff inn henholdsvis 423 og 899 millioner kroner.

Men på ett område kan det måle seg med de største i klassen: Antallet klager og tvistesaker.

Det er blant grunnene til at Finanstilsynet tilbakekalte selskapets inkassobevilling i fjor høst.

Oslo Creditservice skal ha unnlatt å påse at kravene holder vann, selv om de har mottatt «ekstraordinært mange innsigelser» fra forbrukere.

Særlig gjelder dette de såkalte pornokravene. Inkassoselskapet krever inn penger for omstridte utenlandske pornotjenester, som mange hevder de aldri har registrert seg på.

Les også

Finanstilsynet mistenker inkassoselskap for systematisk porno-bedrageri

Vant 13.500 saker på to år

I møtet med alle protestene har selskapet brukt norske forliksråd svært aktivt. Og de har vunnet det store flertallet av sakene.

Det viser tall som Statens innkrevingssentral har utarbeidet på oppdrag fra Finanstilsynet, og som E24/VG nå har fått innsyn i.

Et forliksråd er den første sivile rettsinstansen før tingretten, og kan avgi rettskraftig dom i tvister hvor partene ikke kommer til enighet.

I toårsperioden fra 1. november 2012 til 31. oktober 2014 ble det mottatt 18.911 forliksklager med Oslo Creditservice som part.

I samme periode vant selskapet 13.535 saker gjennom å kreve fraværsdom. Det er mulig når den saksøkte parten unnlater å dukke opp eller svare på brev, og det gir automatisk seier.

Les også

Inkassokrav fra utskjelte Oslo Creditservice flyttet til nytt selskap: – De forsøker å rømme unna

– Svakhet i systemet

– SYSTEMSVAKHET: Juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet mener det er for lett å vinne saker ved fraværsdom.

Forbrukerombudet juridiske direktør Frode Elton Haug synes statistikken er trist.

– Det er god grunn til å bestride mange av kravene Oslo Creditservice fremsetter. Det er et stort spørsmål om flere av disse avtalene i det hele tatt er inngått.

– Men når forbrukerne ikke møter opp, så vinner de likevel. Det illustrerer en svakhet ved systemet når det er så lett å få fraværsdom, mener han.

Ifølge talsperson Gordon Spangelid i Facebook-gruppen «Steng Oslo Creditservice» har selskapet bevisst utnyttet denne systemsvakheten til det fulle.

– Dette er en helt bevisst strategi. De er veldig kjappe med å ta ut disse forliksklagene. Det maksimerer salærene, og når de vinner, får kravene tvangskraft. Da må alle punge ut, sier Spangelid.

Les også

Finanstilsynet kalte Pri Credit-sjefen inn på teppet – var ansatt i Oslo Creditservice

Tror sakene er for pinlige

– Men hvorfor møter ikke folk opp i forliksrådene, dersom kravene er så urimelige?

– Det er flere gode grunner til det. Kravene er stort sett for små, typisk rundt 800 kroner. Det gjør at mange ikke orker eller gidder å ta kampen. Jeg tror også sakene om betalte pornotjenester er veldig pinlige for folk flest, noe Oslo Creditservice jo vet godt.

– I tillegg tror jeg mange rett og slett ikke tar disse kravene seriøst, og derfor heller ikke innkallingen til forliksrådet, sier Spangelid.

Advokat for Oslo Creditservice Anne Christine Wettre ønsker ikke å kommentere påstandene.

Les også

Oslo Creditservice ble varslet om inkassolovbrudd for to år siden

Mistenker pornosvindel

21. januar i år ble Oslo politidistrikt sendt en anmeldelse av Oslo Creditservice, signert finanstilsynsdirektør Morten Baltzersen.

I de hittil hemmeligholdte dokumentene kommer tilsynet med oppsiktsvekkende nye påstander. Det kommer frem at tilsynet mistenker inkassoselskapet for «systematisk» bedrageri av et «omfattende antall personer».

Det kommer også frem at Finanstilsynet mistenker at ledelsen i Oslo Creditservice selv kan være involvert i de utenlandske pornotjenestene de krever inn penger for.

For selv om tjenestene har servere i USA, Tyskland, og England, kommer trafikken utelukkende fra Norge, ifølge en undersøkelse fra nettstedanalyseselskapet Aleza, som tilsynet viser til.

Finanstilsynet vil ikke kommentere bakgrunnen for disse mistankene til VG/E24.