Ny runde med teknisk krøll i nettbanken til DNB

Kundene meldte om problemer med nettbanken til Norges største bank. De ble løst i to-tiden.

NEDE IGJEN: DNB opplevde tekniske problemer onsdag ettermiddag. NB: Skjermdumpen ble ikke tatt onsdag, men ved et tidligere lignende tilfelle.

Skjermdump
Publisert:,

- Det vi hadde var en databasefeil, men nå er alt oppe og går igjen. Det var enkelte som opplevde problemer med innloggingen. Vi har registrert at problemene varte i 16 minutter, sier kommunikasjonsrådgiver Ellen Dokk Holm i DNB til E24.

Flytteprosess

En rekke kunder henvendte seg til kundeservice hos bankens Facebook-side og meldte om teknisk krøll med nettbanken. De fikk blant annet følgende svar:

«Vi beklager ustabilitet i nettbanken. Vi er midt i en flytteprosess og har derfor opplevd noen utfordringer. Vi jobber nå på spreng med vårt store flytteprosjekt med mål om mye bedre stabilitet når vi er ferdige. Ha en fin dag. /Marte»»

Norges største bank er i en prosess med å flytte bankens servere inn i nytt datasenter. DNB startet flytteprosessen med å overføre nett- og mobilbanken fra Evrys åtte datasentre til Green Mountain datasenter på Rennesøy i Rogaland i mai.

Dette er det største IT-flytteprosjektet som noensinne har vært gjennomført i Norge.

Les også

DNBs omfattende dataflytting var vellykket

«Overraskelse. Nettbanken virker ikke!»

De første meldingene på det sosiale nettsamfunnet tikket inn for tre timer siden, og kundene oppga at de fikk feilmelding BID-1433 da de forsøkte å logge seg inn.

«Overraskelse. Nettbanken virker ikke!» Skriver en kunde.

Bakgrunnen for kommentaren er at DNB med jevne mellomrom har opplevd tekniske problemer med nettbanken det siste året, senest 26. juni og 24. juni.

Det har også en rekke andre banker, på grunn av teknisk svikt hos leverandører som indiske HCL, norske Evry og Bankid.

DNB har Norges største nettbank med to millioner brukere.

Her kan du lese mer om