Forbrukerrådet: – Slikt går ikke an

Forbrukerrådet reagerer på at bare den «snille» tilstandsrapporten ble med i salgsoppgaven da en bolig skulle selges. – Det burde ringt mange alarmklokker hos megleren, sier fagdirektør Olav Kasland.

Olav Kasland i Forbrukerrådet reagerer på at bare den «snille» tilstandsrapporten ble tatt med i salgsoppgaven. .

Forbrukerrådet
  • Geir Røed
Publisert:

Eiendomsmegleren bak salget av en stor enebolig på Romerike, tok bare med den «snille» tilstandsrapporten i salgsoppgaven.

En annen tilstandsrapport, som avdekket mange og alvorlige feil og mangler ved boligen, ble droppet fra salgsoppgaven – og som hovedregel gjort tilgjengelig kun på visning.

Det reagerte boligkunde Asim Majeed på.

Først etter at han var i gang med å diskutere pris og bud med megler og selger, dumpet den alvorlige tilstandsrapporten ned i postkassen hans, forklarer han.

– Selger og megler prøver å lokke boligkjøpere med en tilstandsrapport i salgsoppgaven hvor ting ikke er like alvorlig, har Asim Majeed uttalt til E24.

Sterk kritikk

Nå får eiendomsmegleren sterk kritikk både fra Forbrukerrådet og Huseiernes Landsforbund.

– Forbrukerrådet har vært krystallklare på at slikt ikke går an, sier fagdirektør Olav Kasland i Forbrukerrådet.

– Det må ringe mange alarmklokker når boligen i den første rapporten har mange forhold som bedømmes til å ha tilstandsgrad tre, mens den andre rapporten ikke har noen. Da pålegger det megler å opplyse tydelig om dette i salgsoppgaven. Den første rapporten burde vært med der

Huseiernes Landsforbund er også kritiske.

– Rapporten til den ene takstmannen er vesentlig informasjon, sier Carsten Pihl, forbruker- og kommunikasjonssjef i Huseiernes Landsforbund.

– Megler kan ikke underslå den. Det er en fagmann som har gjort viktige vurderinger. Rapporten burde vært i salgsoppgaven.

ALVORLIGE FORHOLD: I den ene rapporten ble det dokumentert mange alvorlige forhold, som ble gitt tilstandsgrad 3.

Faksimile fra rapporten

Skjønn

Kasland og Phil har ikke studert de to tilstandsrapportene. Begge understreker at de ikke tar stilling til hvilken rapport som er «mest riktig».

– Men dette understreker at tilstandsgrader er skjønn med skjønnsmessige overganger, sier Phil.

Eiendomsmegler Håvard A. Bjerke i Nordvik sier han konfererte med kontorets fagansvarlige før boligen ble lagt ut.

– Vi ble enige om at bare den ene rapporten skulle være med i prospektet, og ikke den andre. Men vi er et ryddig kontor, og alle som har vist interesse for boligen har fått begge tilstandsrapportene, sier han til E24.

Den ene takstmannen påpeker 10 alvorlige feil og mangler på boligen, det som kalles tilstandsgrad 3 – den mest alvorlige.

Takstmann Olav Ramstad viser blant annet til fukt på parketten, himlingsplater som har løsnet, vann i krypkjeller, sprekker nede i svømmebassenget, skjevsetninger på grunnmuren og ekskrementer fra skadedyr.

Les på E24+

Disse gruppene blir hardest rammet av den økonomiske krisen

– Underlig

Takstmann Espen Eilertsen gir derimot tilstandsgrad 1 på store deler av boligen, og tilstandsgrad 2 på like mange punkter.

Ingen forhold i hans rapport blir vurdert til å være tilstandsgrad 3.

Et bad i kjelleren fra ukjent byggeår og med kun naturlig avtrekk bedømmes til å ha tilstandsgrad 1.

Når E24 refererer dette for Kasland i Forbrukerrådet reagerer han.

– Det høres underlig ut at dette badet bedømmes til tilstandsgrad 1. Bad er noe av det vanskeligste å taksere, samtidig noe av det mest kostbare å reparere, sier Kasland.

Takstmannen forsvarer vurderingen sin.

– Jeg har fulgt vårt faglige rammeverk. Rapporten min gir et riktig inntrykk av tilstanden på huset, sier takstmann Espen Eilertsen, som er organisert i forholdsvis nystartede Byggmestrenes Takseringsforbund.

Den andre takstmannen er organisert i konkurrenten Norges Takseringsforbund.

BOLIGKUNDE: Asim Majeed og Abida Kalsoom fikk den alvorlige tilstandsrapporten først da han diskuterte pris og bud med selger og megler.

Siv Dolmen

– Ikke pynte bruden

Boligkunde Asim Majeed understreker at han ikke vil henge ut hverken megleren eller takstmennene.

– Men når man leser takstrapporter må man tenke at tilstandsgrad 2 også kan bety tilstandsgrad 3, avhengig av hvor streng takstmannen har vært, sier Majeed.

Både Forbrukerrådet og Huseiernes Landsforbund understreker viktigheten av å lese takstrapportene grundig.

– Det er viktig å se lese teksten og ikke bare se på tallene i rapporten, sier Carsten Pihl.

– Boligkjøperne må ikke skumlese, sier Olav Kasland.

Han mener boliger skal vurderes strengt.

– Som en tommelfingerregel skal man i dette tilfellet stole mer på den strenge takstmannen. Takstmenn skal ikke pynte bruden.

Trukket fra markedet

Direktøren i Norges Eiendomsmeglerforbund, Carl O. Geving, er ikke like kritisk som Forbrukerrådet og Huseiernes Landsforbund.

Han mener det er greit å opplyse at det finnes en annen rapport, og at denne kan fås.

– At det er laget to rapporter med åpenbare forskjeller må eiendomsmegler opplyse om, sier Geving.

Boligen med de to tilstandsrapportene er nettopp trukket fra markedet, og blir ifølge megleren lagt ut senere i vår.

Til relanseringen lover eiendomsmegler Håvard A. Bjerke i eiendomsmeglerforetaket Nordvik at all relevant informasjon skal være med i salgsoppgaven.

– Sett i etterkant er det et bedre alternativ, skriver megleren i en epost til E24.

Les også hos Dine Penger (+):

Slik bør du manøvrere i boligmarkedet nåFare for krakk i boligmarkedet? Dette svarer ekspertene

Her kan du lese mer om

  1. Forbrukerrådet
  2. Huseiernes landsforbund
  3. Olav Kasland
  4. Bolig
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Boligkunde føler seg lurt: Bare den «snille» rapporten lå i salgsoppgaven

  2. Coronakrisen ga boligprissmell: – Jeg håper jo det er mulig å gjøre et kupp nå

  3. Fant rottekadavre etter boligkjøp, men fikk ikke prisavslag

  4. Annonsørinnhold

  5. DNB kutter boliglånsrenten med opptil 0,35 prosentpoeng

  6. Påstander om ufaglært arbeidskraft havnet på bordet til Finansklagenemnda