Lanserer pølser med krokodiller fra Zimbabwe på tirsdag: Narvesen om pølse-refsen: – Har ivaretatt helsen til krokodillene

Narvesen mener helsen ble ivaretatt for de afrikanske krokodillene som tirsdag legges i norske lomper og brød.
Overhodet ikke beroligende, mener Dyrebeskyttelsen.

PØLSE-KLAR: Leif Vidar har foret pølsekverna med krokodiller fra Zimbabwe til tirsdagens lansering i Narvesen-kiosker landet rundt. Krokodillen på bildet er australsk.
Publisert:

– Hva disse dyrene har vært utsatt for, kan godt være i tråd med reglene i Afrika. Det betyr ikke at det tilfredsstiller norske krav til dyrevelferd, sier Dyrebeskyttelsens Linn Krogstad til Dine Penger.

Tirsdag starter Narvesen salget av krokodillepølser fra rundt 60 utsalgssteder landet rundt.

Kommer fra Afrika. Dine Penger får opplyst at krokodillene kommer fra en oppdrettsfarm ved navn Padenga, beliggende i Zimbabwe i Afrika.

Farmen står for en tredjedel av verdens krokodillekjøttproduksjon.

Les også:Så mye dyrere er maten nå

KRITISK: Linn Krogstad i Dyrebeskyttelsen reagerer på at Narvesen har kjøpt krokodiller fra en afrikansk oppdrettsfarm, og viser til at det er andre regler for hvordan dyrene behandles der enn i Norge.

Fryktet lavprisshopping. Da Dine Penger skrev om Narvesens krokodille-planer i juni, var det fremdeles ikke kjent hvor krokodillene skulle hentes fra, og til hvilken pris.

Til Dine Penger ble det likevel lovet at pølsene skulle bli billig føde.

Løftet vakte liten begeistring hos Dyrebeskyttelsen, som fryktet lavprisshopping i fjerne land lite fokus på dyrevelferd – blant annet ved å bruke jaktmetoder som er forbudt i Norge.

Les også:Studenter lever farlig i utlandet

Ikke berolighet.– Det er vel beroligende at krokodillene kommer fra en oppdrettsfarm?

– Nei, det er overhodet ikke beroligende, sier Krogstad.

Hun presiserer at hun ikke kjenner den konkrete farmen, og uttaler seg på generelt grunnlag.

FORSVARER: Ida Håvik, kommunikasjonsrådgiver i Reitan Convenience, påpeker at den afrikanske leverandøren av krokodillekjøtt har dokumentert at helsen til dyrene er ivaretatt.

– Det blir stadig avdekket dårlige forhold på dyrefarmer, særlig i fjerne land. Her er avlivningsmetodene under et helt annet regelverk enn i Norge. Dette er næringer som ikke er kontrollert av norsk lov om dyrevelferd, sier Krogstad.

– Fokus på dyrevelferd. Kommunikasjonsrådgiver Ida Håvik i Reitan Convenience, som eier Narvesen, sier pølseprodusent Leiv Vidar har fått dokumentasjon på at helsen til krokodillene er blitt godt ivaretatt.

– Det er kun kjøtt fra oppdrett som brukes, og både leverandør og produsent har stort fokus på dyrevelferd, sier Håvik.

Hun fremholder at farmen i Zimbabwe ble valgt fordi den ivaretar alle standarder som kreves internasjonalt for oppdrett av krokodille, og fordi de leverer et produkt av svært høy kvalitet.

– Begge deler er svært viktig for oss, sier Håvik.

I lompe til 39 kroner. Krokodille er det fjerde og siste dyret i Narvesens kampanje med eksotiske pølser.

Da startskuddet gikk med struts etter sommeren, var det 45 kiosker som var med. Ifølge Narvesen selv har pølsesalget gått over all forventning, og til krokodille-finalen har ytterligere 15 kiosker valgt å bli med.

Krokodillene har imidlertid kostet flesk for Narvesen, med en innkjøpspris på 450 kroner kiloen for kjøttet. Det er klart dyrest blant de eksotiske dyrene som er blitt ført inn i Leiv Vidars pølsekvern.

Utsalgsprisen for en krokodillepølse i brød eller lompe er satt til 39 kroner.

Ikke profittprosjekt.– Vil kostbare krokodiller sluke profitten?

– Det er definitivt dyrt kjøtt, og dette er ikke noe profittprosjekt for Narvesen. Vi har med jevne mellomrom kampanjer på produkter vi ikke nødvendigvis tjener så mye penger på, men der innovasjon, det å prøve ut noe nytt og ikke minst gi våre kunder en spennende og annerledes opplevelse står i sentrum, sier Håvik.

Følg Dine Penger på Facebook!

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om